האם נביה ברי מחזיק בידיו את המפתח להסדר מדיני בלבנון?

נביה ברי, יו"ר הפרלמנט הלבנוני וראש תנועת "אמל" השיעית, מנהל את המגעים עם הגורמים הבינלאומיים להפסקת אש ומציאת הסדר מדיני שיפסיק את המלחמה בלבנון. לאחר חיסול הנהגת חזבאללה בראשות חסן נצראללה, רבים בלבנון רואים בו את הכתובת למי שימצא את הפתרון המדיני לעצירת המלחמה.

חיסול חסן נצראללה וכל הצמרת של ארגון חזבאללה והמכות הקשות שחוטף ארגון הטרור הזה מצה"ל מדגישים כעת את חשיבותו של נביה ברי, יו"ר הפרלמנט הלבנוני וראש תנועת "אמל" השיעית, ואת התפקיד שהוא יכול למלא בדרך להפסקת אש.

פרשנים בלבנון טוענים כי יש תמיכה גדולה ברחוב הלבנוני לחזרתו של נביה ברי לזירה הפוליטית וגם בקרב מדינות ערב והגורמים הבינלאומיים, רבים סבורים כי הוא יכול להשיג את ההסדר המדיני שיביא להפסקת המלחמה בלבנון, את ההרס הגדול שנגרם לדרום לבנון ולשכונת א-דאחיה בביירות ואת החזרת מאות אלפי העקורים לבתיהם.

למתווך האמריקני עמוס הוכשטיין יש קשר טוב עם נביה ברי והוא איש הקשר שלו לארגון חזבאללה, נביה ברי הוא גם האיש שמארח את השגרירים הזרים המוצבים בביירות ואת כל המשלחות הזרות שהגיעו ללבנון בשנה האחרונה בניסיון להביא להפסקת אש בדרום לבנון,היו לו קשרים טובים מאוד עם חסן נצראללה עד לחיסולו ויש לו קשרים טובים עם כמה דמויות בכירות בחזבאללה שעדיין נותרו בחיים.

גם שר החוץ האיראני עבאס ערקאג'י שהגיע בסוף השבוע האחרון לביירות נועד עם נביה ברי ודן עמו בדרכים האפשריות לעצור את המלחמה בלבנון.

נביה ברי משמש בתפקיד יו"ר הפרלמנט הלבנוני מאז שנת 1992 ויש לו כעת מעמד חשוב בעדה השיעית בתוקף היותו ראש תנועת "אמל" ולאחר שחסן נצראללה יצא מהתמונה.

גורמים בלבנון אומרים כי מנהיגי חזבאללה שנותרו בחיים ולא חוסלו על ידי ישראל מתייעצים עמו, בעקבות המצב המתדרדר בלבנון הוא הביע באחרונה תמיכה ביישום החלטה 1701 של האו"ם שוקבעת בין היתר את הרחקת כוחות חזבאללה מהגבול עם ישראל אל מעבר לנהר הליטאני ופריסת צבא לבנון בדרום המדינה.

להערכת פרשנים בלבנון, לנביה ברי יש כיום את הלגיטימציה, בתוקף היותו יו"ר הפרלמנט ובהעדר נשיא מכהן, להוביל את ההסדר המדיני שיפסיק את המלחמה, העדה השיעית נמצאת במצב קשה בעקבות המכות הקשות שחוטף ארגון חזבאללה מישראל והיא מחפשת מוצא של כבוד לצאת מהתסבוכת הקשה שיצרו חסן נצראללה וההנהגה בטהראן.

חיסול הנהגת חזבאללה על ידי ישראל יצר וואקום ענק ומסוכן בהנהגת העדה השיעית, וואקום שאותו יכול למלא כעת נביה ברי כדי לעצור, ביחד עם ראש העדות האחרות בלבנון, את המלחמה והמשך פירוקו וחיסול כוחו הצבאי של חזבאללה.

הלכי הרוח ברחוב הלבנוני הם שלבנון זקוקה בדחיפות להצלה מיידית מהאסון שפוקד אותה ונביה ברי יקבל את כל התמיכה העממית אם יוביל ביחד עם ראשי העדות האחרים בלבנון את הדרך למציאת  הסדר מדיני בהקדם שיעצור את המלחמה.

עם זאת, הדור הצעיר בעדה השיעית מתנגד לכך שנביה ברי ימלא תפקיד מרכזי בהנהגת העדה השיעית בגלל גילו המבוגר (86) ויש כאלה שרואים בו אופורטיוניסט שממהר להידחף להנהגת העדה עוד בטרם נקברה גופתו של חסן נצראללה, השאלה נשאלת היא מה תעשה העדה השיעית אם ישראל תמשיך לחסל את מנהיגי חזבאללה עד האחרון שבהם? מי ינהיג את העדה ויביא להפסקת המלחמה בלבנון?

גורמים פוליטיים בלבנון דוחפים לניצול ההזדמנות של חיסול חסן נצראללה והנהגת חזבאללה לעריכת בחירות מהירות לנשיאות כדי שייבחר נשיא שאיננו בובה של חזבאללה ואיראן, עוד לפני תום המלחמה,לנשיא כזה תהייה סמכות זמנית של השליט הצבאי של לבנון ומפקד הצבא שבסמכותו להורות לצבא לבנון להוריד כוחות דרומה ולאבטח את הגבול עם ישראל ובכך להביא להפסקת המלחמה.

על פי גורמים בלבנון, נביה ברי תומך בפתרון הזה,לכן יש לו תפקיד חשוב מאוד כיום בכל הקשור למציאת הסדר מדיני שיביא להפסקת המלחמה.

פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי