היכן גופתו של חסן נצראללה מזכ"ל חזבאללה?

גירסאות שונות בלבנון על השאלה היכן נמצאת גופתו של מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה שחוסל על ידי ישראל, האם הוא נקבר בחשאי או שגופתו מוחזקת באחד מבתי החולים בלבנון. ארגון חזבאללה שומר על חשאיות, הוא חושש שישראל תשים את ידה על הגופה ותשתמש בה כקלף מיקוח במשא ומתן עם חמאס או חזבאללה.

גופתו של מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה חולצה ב-3 באוקטובר מתוך ההריסות של המתחם התת קרקעי שבו הוא שהה בשכונת חארת חריק ברובע א-דאחייה בביירות ומאז לא ידוע היכן היא נמצאת, האם היא מוחזקת באחד המקררים עד שתובא לקבורה או שהיא נקברה בחשאי באחד מבתי הקברות בביירות.

גורמים רפואיים וביטחוניים בלבנון מסרו לסוכנות הידיעות רוייטרס ב-4 באוקטובר כי  הגופה חולצה בשלמותה במתוך ההריסות ולא ניכרו עליה סימני פגיעה או פציעה.

ההערכה של שלטונות לבנון היא כי הוא נהרג כתוצאה מההדף העז של הפצצות שהשליך חיל האוויר הישראלי על המתחם שבו הוא שהה.

גורמי ביטחון בישראל העלו את הסברה שהוא נחנק למוות מהגז הרעיל שנפלט מהפצצות הגדולות שהוטלו על המתחם.

על גורלה של הגופה הוטל איפול כבד, בחזבאללה חוששים שכוחות צה"ל ינסו להשתלט על הגופה ולהחזיק בה כדי שתשמש בידי ישראל כקלף מיקוח במשא ומתן מול חזבאללה או תנועת חמאס.

גורמי ביטחון בלבנון טוענים כי הגופה הועברה לאחד מבתי החולים הלבנוניים בשכונת א-דאחיה שם היא מוחזקת תחת שמירה קפדנית של חזבאללה, פרשנים בלבנון מעלים את ההשערה כי גופתו הוכנסה לארון והוא נקבר במקום סודי שידוע רק לבכירי חזבאללה והיא תוצא ממנו בזמן המתאים כשיתאפשר לארגון לערוך לו הלוויה מפוארת.

גורמים לבנוניים מסרו כי מייד לאחר חילוץ הגופה של חסן נצראללה רצתה איראן לשלוח מטוס מיוחד ללבנון כדי להטיס את הגופה לעיר נג'ף בעיראק, שהינה אחת הערים הקדושות של השיעה, ושם לקבור אותה לאחר הלוויה מפוארת, אבל ישראל איננה מאפשרת לשום מטוס אזרחי של איראן או עיראק לנחות בשדת התעופה הבינלאומי של ביירות מחשש שהמטוסים האלה מביאים עימם משלוחי נשק לארגון חזבאללה בלבנון.

העיתון "א-שרק אלאווסט" ציטט ב-4 באוקטובר מקורות לבנוניים שטענו כי חסן נצראללה ייקבר בלבנון ולא בעיראק וכי ההלוויה שלו נדחתה למועד בלתי ידוע בגלל סיבות ביטחוניות והמשך ההפצצות הכבדות של ישראל על רובע א-דאחייה בביירות.

כך או כך, גורמים ביטחוניים ישראלים אומרים כי אסור לישראל לאפשר עריכת הלוויה מפוארת לחסן נצראללה והפיכתו לסמל לאומי של לבנון ואת קברו למקום עלייה לרגל.

לדבריהם, מדובר ברב מרצחים שידיו מגואלות בדמם של אלפי ישראלים, אמריקנים וצרפתים והוא צריך להיקבר "קבורת חמור" באחד המקומות שכוחי האל או שגופתו תישרף והאפר יושלח לים, בדיוק כפי שנעשה למנהיג ארגון הטרור אל-קאעדה אוסאמה בן לאדן שחוסל על ידי צבא ארה"ב בפקיסטן בשנת 2011.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי