לאחר חיסול צמרת חזבאללה-האם החות'ים בתימן ימלאו את הוואקום?

חשש בתימן שלאחר מיטוט כוחו הצבאי של חזבאללה בלבנון, איראן תפעיל את החות'ים במדינה כזרוע העיקרית להתקפות על ישראל בטילים בליסטיים ובכטב"מים.

חיל האוויר יירט אתמול בהצלחה טיל קרקע קרקע ששוגר מתימן לעבר ישראל על ידי המליציה החות'ית "אנצראללה", הטיל יורט באמצעות מערכת "חץ" מחוץ לגבולות המדינה.

החות'ים ממשיכים לתקוף את ישראל בטילים ובכטב"מים למרות ההתקפה הישראלית הגדולה, השנייה במספר ב-29 בספטמבר, על יעדים כמו נמל חודידה, נמל ראס עיסא הסמוך לעיר חודידה ושדה התעופה הבינלאומי ושתי תחנות כוח ראשיות בעיר חודידה.

נמל התעופה שהותקף משמש את החות'ים למטרות צבאיות.

גורמים ביטחוניים מסרו כי נמל חודידה הוא העורק הכלכלי המרכזי של החות'ים עם הכנסה שנתית של 1.8 מיליארד דולר בשנה ויש לו תפקיד חיוני באספקת דלק ומזון לתימן ושדרכו גם מגיעים משלוחי הנשק מאיראן לחות'ים.

על פי דיווחים בתקשורת הערבית, בתימן גובר החשש כי המדינה תהפוך לזירת עימות חדשה בין החות'ים לבין ישראל, דבר שיביא לפגיעה כלכלית קשה לאחר פגיעה של ישראל באתרים אסטרטגיים חיוניים שבשליטת החות'ים.

פרשנים בתימן מדוחים כי יש חשש בתימן כי לאחר חיסול צמרת חזבאלה בלבנון בראשות חסן נצראללה, ישראל תפרק את כוחו הצבאי של חזבאללה בלבנון ואז תעביר איראן את מרכז הכובד של תקיפת ישראל בטילים בליסטיים וכטב"מים לידי החות'ים בתימן, לדבריהם יש סבירות גבוהה למעבר של מפקדים בכירים בחזבאללה מלבנון ומסוריה לתימן מחשש שיחוסלו על ידי ישראל.

החות'ים ממשיכים לאיים על ישראל ולתקוף אותה ומאיימים לעבור ל"שלב השישי" של המערכה נגדה מבלי לפרט במה מדובר, כל הפעולות שלהם מתואמות עם החמ"ל של "משמרות המהפכה" שהוקם בטהראן ומתאם את ההתקפות על ישראל עם המליציות בתימן, עיראק וסוריה.

במקביל ממשיכים החות'ים לתקוף  בטילים ובכטב"מים, שמשוגרים מאזור חודידה, ספינות זרות בים האדום שבהן הם חושדים כי הן מעבירות סחורות לישראל.

ההתקפות האלה החלו בחודש נובמבר שעבר במסגרת המצור הימי שהטילו החות'ים על ישראל בים האדום.

החות'ים מתנים את הפסקת הההתקפות שלהם על ישראל בכך שישראל תפסיק את הלחימה בדרום לבנון וברצועת עזה.

עם זאת, פרשנים במפרץ מפחיתים מהסכנה של החות'ים לגבי ישראל וטוענים כי החות'ים אינם יכולים להיכנס לנעלי חזבאללה ולמלא את הוואקום במידה שישראל תצליח לפרק את הכוח הצבאי של חזבאללה בלבנון,לדבריהם, איראן השקיעה במשך שנים רבות בבניית כוחו הצבאי של חזבאללה באספקת כ-150 אלף טילים ורקטות מסוגים שונים וכטב"מים, לחות'ים יש גם כן יש מאגרי נשק גדולים ותעשייה צבאית אך הם נופלים בהרבה מארסנל אמצעי הלחימה של חזבאללה.

גורמים ביטחוניים בישראל אינם פוסלים את האפשרות כי מיטוט הכוח הצבאי של חזבאללה יביא לכך שאיראן תפעיל ביתר שאת את החות'ים בתימן כזרוע הארוכה שלה נגד ישראל, למרות המרחק הגיאוגרפי הגדול בין תימן לישראל, לפחות לתקופת ביניים עד שחזבאללה ישוקם מחדש.

הפגיעות הישראליות בנמל חודידה עלולות להגביר את המשבר ההומניטרי בתימן, כ-70 אחוזים ממוצרי המזון הבסיסים מגיעים לתימן דרך הנמל הזה, אבל זה לא מעניין את החות'ים ואת האיראנים שרוצים להשתמש בשטח תימן כפלטפורמה חדשה לתקיפת ישראל.

פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי