השיח' נעים קאסם חשף את ההיחלשות של חזבאללה

הלחץ הצבאי של ישראל על חזבאללה עושה את שלו וחזבאללה דורש הפסקת אש מיידית ללא תנאים בניסיון לעצור את המומנטום של ההתקפות הישראליות. נאום השיח' נעים קאסם אתמול חשף את ההיחלשות של ארגון חזבאללה במלחמה והניסיון שלו להציל את מה שנותר מכוחו הצבאי.

גורם בממשלת לבנון חשף אמש בפני סוכנות הידיעות רויטרס כי ארגון חזבאללה שינה את עמדתו ומוכן להגיע להפסקת אש עם ישראל בלי קשר למצב המלחמה ברצועת עזה.

לדבריו, הסיבה לשינוי בעמדת חזבאללה היא הלחצים המופעלים על הארגון בגלל העקירה ההמונית של מאות אלפי אזרחים שנמלטו מאזורי הלחימה שהם אלה שמהווים את בסיס התמיכה של הארגון.

ארגון חזבאללה מנסה עדיין לטשטש רשמית את השינוי שחל בעמדתו, החמ"ל של חזבאללה פירסם אמש הודעת הבהרהשבה נאמר:

"באשר לעזה – אנחנו מחויבים לברית ולהבטחה. לא נוותר על התמיכה שלנו בפלסטינים ברצועת עזה".

נאומו של השיח' נעים קאסם, סגן מזכ"ל חזבאללה, אתמול חשף את ההיחלשות הגדולה של חזבאללה מול כוחות צה"ל, נראה כי חזבאללה מנסה לעצור את המומנטום של ההתקפות הישראליות, להשיג הפסקת אש ולנסות להתאושש מהמכות הקשות שחטף מישראל.

השיח' נעים קאסם הודיע למעשה כי ארגונו מבקש הפסקת אש ללא תנאים, באמצעות משא ומתן דיפלומטי, שרק אחרי שהיא תושג ידון חזבאללה על פרטי ההסדר המדיני של הפסקת האש.

בדבריו הוא לא התנה את הפסקת האש בלבנון בכך שתיפסק הלחימה ותושג הפסקת אש ברצועת עזה, עיקרון שחסן נצראללה שמר עליו מאז היום הראשון של המלחמה ועד שחוסל על ידי חיל האוויר הישראלי.

גורמים מדיניים בכירים בירושלים אומרים כי ישראל לא תסכים להצעה הזו של חזבאללה, גם גורמים בכירים בצה"ל דורשים להגביר את הלחץ הצבאי על חזבאללה ללא הרף עד לקריסת הכוח הצבאי של הארגון.

חזבאללה חושש מאוד מהרחבת הפעילות הצבאית של צה"ל בדרום לבנון והמשך השמדת התשתיות הצבאיות שלו וחיסול מוחלט של כוח "רדוואן".

על פי גורמים בלבנון, איראן נתנה הנחיה להנהגת חזבאללה שעדיין נותרה בחיים לנסות ולצמצם את ההפסדים של הארגון במלחמה ככל האפשר, את ההנחיה הזו מהמנהיג העליון של איראן עלי ח'מינאי הביא עמו שר החוץ האיראני עבאס ערקאג'י בעת שביקר בבירות בסוף שבוע שעבר.

גורמים ביטחוניים בישראל אומרים כי אסור לטעות, לחזבאללה יש עדיין כמה עשרות אלפי לוחמים בשטח וארסנל גדול של טילים וכטב"מים, אבל, הוא מבין שהזמן פועל לרעתו, ישראל גורעת בכל יום שחולף את יכולותיו הצבאיות ומבססת שליטה בדרום לבנון,כל ההנהגה שלו חוסלה והוא מתקשה מאוד לבחור הנהגה חלופית, במקביל גוברת עליו הביקורת הקשה ברחוב הלבנוני ובתוך העדה השיעית והארגון הפך לבדיחה ולסמל של כישלון בעולם הערבי.

חזבאללה מנסה כעת להיעזר ביו"ר הפרלמנט הלבנוני נביה ברי, שהינו גם ראש תנועת "אמל" השיעית, כדי לקדם את הפסקת האש מבלי להתבזות, בעקבות המצוקה הצבאית והמדינית הקשה, שאליה נקלע חזבאללה, התחזק מעמדו של נביה ברי בלבנון והוא הפך לדמות שמחזיקה בידיה את המפתח למציאת הסדר מדיני, שמקובל על כל העדות בלבנון, שיעצור את המלחמה ויקבע מציאות ביטחונית אחרת בדרום לבנון על הגבול עם ישראל.

פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי