האם ישראל יכולה למוטט את שלטון ההיאתולות בטהראן?

הפלת משטר ההיאתולות בטהרן היא משימה קשה וספק רב אם ישראל יכולה להשיג לבדה את המטרה הזו באמצעות תקיפה של מטרות באיראן. מה שדרוש הוא הקמת קואליציה בינלאומית בראשות ארה"ב וגיבוש אסטרטגיה ומשאבים של כמה מדינות כדי להשיג את המטרה הזו.

ההתקפה הישראלית על איראן תתרחש בקרוב ועל פי גורמים מדיניים בכירים בירושלים היא תהיה "קשה ומשמעותית", היעדים שישראל מתכננת לתקוף באיראן אינם ידועים לציבור, יש כל מיני ספקולציות באמצעי התקשורת שאחת מהן היא תקיפה ישראלית על מוקדי השלטון באיראן, דבר שעשוי לסייע במיטוט השלטון הדיקטטורי של  המנהיג העליון עלי ח'מינאי.

אפשרות נוספת היא תקיפת אתרי הגרעין או שישראל תתקוף את מתקני תעשיית הנפט של איראן כדי לגרום נזק כבד לכלכלתה, אבל, להערכת כמה גורמים ביטחוניים בישראל, מהלך כזה עלול דווקא לעורר תסיסה ברחוב האיראני נגד ישראל והזדהות עם המשטר האיראני בגלל הפגיעה הכלכלית הצפויה בחי היום יום של האזרחים.

השאלה הנשאלת היא האם בכלל יש בכוחה של ישראל להביא להפלת משטר  ההיאתולות באיראן? האם היא יכולה להצליח במשימה כזו לבדה והאם יש לה את כל המשאבים הדרושים לכך?

משטר ההיאתולות שנוא על רוב אזרחי איראן, על פי גורמים איראניים,רק אלה שמקורבים לשלטון ומפיקים ממנו תועלת כלכלית רוצים בהישארותו.

השנאה למשטר באה לידי ביטוי בגל ההפגנות האדיר בשנת 2022 שקיבל את הכינוי "מהפכת החיג'אב", אבל המשטר האיראני הצליח לדכא בצורה ברוטלית מאוד את גל ההפגנות באמצעות ירי של אש חיה לעבר המפגינים, מעצרים המוניים, עינויים והוצאות להורג.

על פי מקורות זרים, ישראל הקימה בשנים האחרונות קשרים עם ארגוני האופוזיציה האיראניים וגם עם קבוצת "מוג'אהידין חלק",שמסייעת למוסד הישראלי בפעילות חשאית בתוך איראן.

גורמים בכירים בירושלים אומרים כי המשטר האיראני הוא מקור הרוע במזרח התיכון וראש התמנון של הטרור שיש לו שאיפות התפשטות בכל המזרח התיכון כדי לייצא את רעיונות המהפכה החומיינסטית משנת 1979.

לשם כך הקים המשטר האיראני שלוחות או מליציות במדינות שונות במזרח התיכון שאותן הוא חימש וצייד באמצעי לחימה מתקדמים כדי ליישם את האג'נדה האיראנית.

מלבד התמיכה במליציות האלה המשטר האיראני תומך בדיקטטור הסורי הנשיא בשאר אסד ואף סיפק לרוסיה טילים וכטב"מים לצורך מלחמתה באוקראינה.

ההתקפה הישראלית הצפויה באיראן עשויה להתחיל תהליך שיביא בסופו של דבר להחלשת המשטר אבל קשה לדעת אם זה יספיק כדי להפיל אותו, זו ההערכה במערכת הביטחון.

גורמים ביטחוניים אומרים כי כדי להשיג את מטרת הפלת השלטון דרוש מאמץ בינלאומי נרחב שילווה גם בסנקציות כלכליות משתקות ובפעילות חשאית של ארגוני ביון בתוך איראן עצמה כדי לארגן מחאה עממית רחבה נגד השלטון וחיסול פיזי של בכיריו.

ישראל איננה יכולה לבצע לבדה מהלך כזה, אבל היא יכולה לתרום לו רבות.

גם מדינות המערב רוצות בנפילתו של משטר ההיאתולות, הן מודאגות מהציר העוין שנרקם בין איראן ,רוסיה, סין וקוריאה הצפונית.

נפילת משטר ההיאתולות באיראן תביא גם לחופש כלכלי ושילוב הכלכלה האיראנית מחדש בכלכלה העולמית.

הרחוב האיראני ניסה כמה פעמים לעשות מחאות גדולות בתוך איראן נגד השלטון אך הוא דוכא באכזריות, מפגינים נרצחו והושלכו לכלא.

אין שום ודאות שפגיעה ישראלית או אמריקנית קשה בתשתיות האזרחיות של איראן תביא לנפילת המשטר, היא עלולה להביא לאפקט הבומרנג שדווקא ילכד את הרחוב האיראני סביב ההנהגה הנוכחית שלו נגד האויבים מבחוץ.

גם אם המשטר האיראני הנוכחי יתמוטט אין שום ודאות שהמשטר החדש שיבוא במקומו יהיה שונה וטוב ממנו.

דוגמא לכך היא איראן עצמה, כזכור, המהפכה האיראנית בשנת 1979 הדיחה מהשלטון את השאה מוחמד רזא פהלאווי בגלל מעשי השחיתות והדיקטטורה שלו אך העם האיראני קיבל במקום זאת  את שלטון ההיאתולות, שלטון דיקטטורי דתי ופנטי שמדכא בכוח את זכויות האדם.

אם מסתכלים לאחור אפשר לראות כיצד ארה"ב כשלה כמה פעמים, בזו אחר זו, בניסיונותיה לשנות משטרים במזרח התיכון, בעיראק, מצרים, אפגניסטאן ולוב.

לדעתי, ישראל צריכה כעת להתמקד בהשגת מטרות המלחמה ברצועת עזה ובדרום לבנון ולא לחפש יעדים חדשים, מה שיהיה בבחינת "תפסת מרובה לא תפסת".

מה שדרוש הוא גיבוש קואליציה בינלאומית בראשות ארה"ב כדי לדון בשאלה כיצד למוטט את משטר ההיאתולות באיראן ולגבש אסטרטגיה ומשאבים של כמה מדינות כדי להשיג את המטרה הזו.

פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי