האם איראן עוברת לפיקוד ישיר על חזבאללה?

גורמי מודיעין זרים טוענים כי המנהיג העליון של איראן החליט למנות את הגנרל האיראני מוחמד רזה פלאח זאדה לאחראי זמני על ארגון חזבאללה במקום חסן נצראללה שחוסל ע"י ישראל. כדי להכריע צבאית את חזבאללה, ישראל חייבת לחסל את הגנרל האיראני ואת מועצת השורא של חזבאללה.

על פי גורמים בלבנון, ארגון חזבאללה נמצא עדיין בהלם גדול כתוצאה מחיסול מזכ"ל הארגון חסן נצראללה והצמרת הצבאית שלו על ידי ישראל.

העיתון "א-שרק אלאווסט" דיווח ב-6 באוקטובר כי חזבאללה החליט שלא למנות כעת מזכ"ל חדש ולהסתפק כרגע ב"הנהגה קולקטיבית" בגלל החיסולים שעושה ישראל בצמרת חזבאללה.

ההערכה במערכת הפוליטית הלבנונית היא כי מי שמוביל כעת את הארגון הוא "הנהגה קוקלטיבית" או "הנהגה מייעצת" שכנראה מורכבת מחברי מועצת השורא של הארגון שהיא המועצה העליונה בארגון.

במועצת השורא של הארגון חברים השיח' נעים קאסם, סגן מזכ"ל חזבאללה, מוחמד ראא'ד, ראש סיעת חזבאללה בפרלמנט הלבנוני, מוחמד יזבק ראש מועצת השריעה וחוסיין ח'ליל, יועצו הפוליטי של חסן נצראללה.

בעוד חזבאללה מתלבט ומהסס לבחור יורש לחסן נצראללה מחשש שגם הוא יחוסל , כפי שקרה להאשם צפי א-דין, ראש המועצה המייעצת של חזבאללה ב-3 באוקטובר, מוסרים גורמי מודיעין זרים כי המנהיג העליון של איראן  עלי ח'מינאי החליט למנות בינתיים קצין בכיר איראני שיחליף באופן זמני את חסן נצראללה כראש ארגון חזבאללה.

ידיעה דומה התפרסמה גם באמצעי התקשורת בכווית.

על פי הגורמים המודיעיניים הזרים, הקצין הינו מוחמד רזה פלאח זאדה, סגן מפקד כוח "קודס" האיראני, והוא כבר הוטס מאיראן ללבנון כדי שיתחיל להיכנס לתפקידו החדש.

לידיעה הזו אין אישור עדיין מגורמים בחזבאללה, אבל אם היא נכונה הרי שהיא משקפת את עוצמת הפגיעה של ישראל בחזבאללה ואת השיפור הגדול שחל בכוח ההרתעה של ישראל.

חסן נצראללה טען כי חזבאללה הינו "המגן של לבנון" והנה, לבנון נזקקת לאדם זר שאיננו ערבי יליד לבנון כדי שיעמוד בראש הארגון שכביכול מגן עליה.

להערכת גורמי המודיעין הזרים, הגנרל האיראני מוחמד רזה פלאח זאדה יהדק את הקשר של ארגון חזבאללה ל"משמרות המהפכה" האיראניים, חסן נצראללה ניסה עוד לפני שחוסל לשמור על מידת עצמאות של הארגון במערכת קבלת ההחלטות כדי שהן ישרתו גם את האינטרסים של לבנון, אבל עכשיו ברור שחזבאללה ישרת באופן מלא את האינטרסים של איראן.

עם זאת, להערכתם, הוא יעסוק בצד הצבאי בלבד ולא בצד הפוליטי.

נראה כי מוחמד רזה פלאח זאדה הצליח בינתיים להקים חדר מבצעים חדש לחזבאללה שמתפקד ומנהל את ירי הרקטות ושיגור הכטב"מים לעבר ישראל.

גם מפקדי השטח החדשים של חזבאללה נעזרים ביועצים צבאיים איראניים לניהול המערכה נגד ישראל.

גורמי ביטחון בישראל אומרים כי לצורך הכרעת ארגון חזבאללה מבחינה צבאית, ישראל חייבת לחסל את הגנרל האיראני מוחמד ראזה פלאח זאדה ואת מועצת השורא של חזבאללה בראשות השיח' נעים אלקאסם.

נראה כי מדובר בסופו של דבר בהחלטה של הדרג המדיני על פי התפתחות המעברה בלבנון.

ב-27 בספטמבר האחרון, חיסלה ישראל את הגנרל האיראני עבאס נילפרושאן, מפקד כוח "קודס" בלבנון בעת ששהה עם חסן נצראללה בבונקר תת קרקעי בשכונת א-דאחיה בביירות באמצעות הפצצה אווירית כבדה.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי