האיום של ממשל ביידן באמברגו נשק על ישראל נועד לסייע לקמלה האריס בבחירות

ישראל מודאגת מהמכתב ששיגר הממשל לדרג המדיני בישראל שבו יש איום באמברגו נשק אם ישראל לא תפעל במהירות לשיפור המצב ההומניטרי בצפון הרצועה. בירושלים מעריכים כי המכתב נועד לשפר את מצבה הפוליטי של קמלה האריס במערכת הבחירות ולנסות לסכל את ביצוע "תוכנית האלופים" של גיורא איילנד.

ארה"ב מאיימת על ישראל בהטלת אמברגו נשק עליה אם בתוך חודש ימים היא לא תפתור את בעיית הסיוע ההומנטרי לצפון רצועת עזה כפי שהתחייבה לממשל לפני כמה חודשים.

שר ההגנה לויד אוסטין ושר החוץ טוני בלינקן שיגרו השבוע לדרג המדיני בישראל מכתב חריף במיוחד , המכתב נשלח לשר הביטחון יואב גלנט ולשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, שבו הם מזהירים את ישראל כי אי עמידתה בהתחיבותה עלולה להביא אותה למשבר ביחסים עם הממשל ולאמברגו נשק.

מייד לאחר קבלת המכתב , הכניס מתאם הפעולות בשטחים, האלוף רסאן עליאן,על פי הנחיית הדרג המדיני, עשרות משאיות עם סיוע הומניטרי לצפון הרצועה.

גורמים מדיניים בכירים מעריכים כי הממשל חושש מאוד מהפעילות של צה"ל בשבועיים האחרונים בצפון רצועת עזה לקראת ביצוע חלקים מ"תוכנית האלופים" של האלוף במילואים גיורא איילנד למלחמה בטרור, שמדברת על העברת כ-200 אלף פלסטינים מצפון הרצועה דרומה,בידוד צפון הרצועה וחיסול כ-5000 אלפים מחבלים שנמצאים האזור, כדי לסכל אותה, אבל הסיבה העיקרית היא ניסיון לשפר את תדמיתה של קמלה האריס במערכת הבחירות בקרב המצביעים הערבים והכוחות הפרוגרסיבים במפלגה הדמוקרטית נוכח מצבה בקמפיין.

בירושלים מעריכים כי לישראל לא תהייה ברירה והיא תצטרך להגדיל באופן משמעותי את הסיוע ההומניטרי לפלסטינים בצפון הרצועה כדי להימנע ממשבר עם הממשל ערב התקיפה באיראן וגם לאחריה.

גורמים ביטחוניים אומרים כי ישראל עלולה להיגרר לחילופי מהלומות צבאיות עם איראן וכי אם קמלה האריס תנצח בבחירות ב-5 בנובמבר הממשל עלול לנקוט צעדים מיידים לעצירת אספקת הנשק לישראל, ישראל איננה יכולה להמר על גורלה ולכן מערכת הביטחון תעשה הכל כדי לרצות את ממשל ביידן בימים הקרובים בכל מה שקשור לסיוע ההומניטרי בצפון הרצועה.

גורמים אמריקנים אומרים כי המכתב נשלח לדרג המדיני בגלל שיש תחושה של חוסר אמון בממשל ביידן לגבי כוונותיה האמיתיות של ישראל לגבי צפון הרצועה וכי ביצוע "תוכנית האלופים" של גיורא איטילנד עלול להביא להרעבה של האוכלוסיה הפלסטינית, דבר שישפיע חזק על המצביעים של המפלגה הדמוקרטית.

הממשל גם מתנגד לכך שצה"ל הוא שיחלק את הסיוע ההומניטרי לפלסטינים בצפון הרצועה במקום הארגונים הבינלאומיים, הוא רואה בכך שלב מקדים להקמת ממשל צבאי ישראלי ברצועת עזה.

במכתב של שר ההגנה ושר החוץ האמריקניים יש גם דרישה מישראל לאפשר ביקורים של הצלב האדום אצל עצורים פלסטינים ולהקפיא את החקיקה נגד אונר"א.

במכתב יש עוד שורה ארוכה של דרישות מישראל לגבי צעדים הומניטריים שיש לנקוט ברצועה עזה, ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי אמר אמש כי המכתב נשלח לישראל בגלל שהייתה ירידה בסיוע ההומניטרי לרצועת עזה, גורמים מדיניים בירושלים מאשרים כי ישראל לא הופתעה מתוכן המכתב אלא מחריפותו והאיום המיידי בהטלת אמברגו נשק על ישראל.

התקווה בירושלים , למרות שהעמדה הרשמית היא זהירה ולא מתערבת במערכת הבחירות האמריקנית, היא שדונלד טראמפ ינצח בבחירות, דבר שעל פי ההערכות ישפר את היחסים בין ישראל לממשל האמריקני ויסייע מאוד לישראל במלחמתה נגד ציר הרשע בראשות איראן.

בינתיים, ישראל חורקת שיניים וזורמת עם דרישות הממשל בתחום ההומניטרי כדי להימנע ממשבר חמור ביחסים עם ארה"ב שיפגע קשות במאמץ המלחמתי.

פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי