האם חמאס יסתיר את זהות מנהיגו החדש?

הנהגת חמאס בחו"ל מנהלת התיעצויות על בחירת יורש ליחיא סינוואר בתפקיד יו"ר הלשכה המדינית של חמאס. גורמים בחמאס מדווחים על נטייה להסתיר את זהות המנהיג החדש שייבחר כדי שלא יחוסל על ידי ישראל, גורמי ביטחון בישראל אומרים כי מדובר במהלך מגוחך, ישראל תתגלה את זהותו ותחסל גם אותו.

הנהגת חמאס בחו"ל מקיימת התיעצויות קדחתניות לגבי בחירות יורש ליחיא סינוואר בתפקיד יו"ר הלשכה המדינית, לאחר שהוא חוסל על ידי ישראל.

במהלך הימים האחרונים עלה שמו של מועמד חדש לתפקיד והוא שמו של ניזאר עוואדאללה, אחד מהמנהיגים ההיסטוריים של חמאס שמקפיד להתרחק מאמצעי התקשורת.

ניזאר עוואדאללה היה אחד ממייסדי תנועת חמאס ביחד עם השיח' אחמד יאסין בשנת 1988 ונחשב לקיצוני מאוד בעמדותיו ביחס לישראל, לפי גורמים בחמאס הוא היה "אדריכל עסקת שליט" בשנת 2011 ועמד בראש המשלחת למשא ומתן העקיף עם ישראל ביחד עם אחמד אלג'עברי, ראש הזרוע הצבאית של חמאס שחוסל על ידי ישראל.

גורמים בחמאס ברצועת עזה אומרים כי רשימת המועמדים לתפקיד יו"ר הלשכה המדינית עומדת כרגע על השמות הבאים: ח'אלד משעל, ח'ליל אלחיה,מוחמד סינוואר אחיו של יחיא סינוואר,ומוחמד דרוויש, המכונה גם אבו עומר חסן, ראש מועצת השורא של התנועה.

גל החיסולים המוצלחים שעשתה ישראל בשנה האחרונה של הנהגת חמאס ברצועת עזה ובחו"ל מעורר פחד ודאגה רבה בקרב בכירי התנועה, אשר כמה מהם חוששים להתמודד על תפקיד יו"ר הלשכה המדינית מחשש שיחוסלו על ידי ישראל.

העיתון "א-שרק אלאווסט" דיווח ב-19 באוקטובר כי הנהגת התנועה נוטה כעת להסתיר את זהות המנהיג החדש שייבחר כדי שלא יחוסל על ידי ישראל וכי מתנהלים על כך דיונים נרחבים בנושא.

בהנהגת חמאס יש גם הסבורים שהסתרת זהותו של יו"ר הלשכה המדינית הבא של התנועה לא תהייה יעילה מכיוון, שעל פי ניסיון העבר, יכולת החדירה המודיעינית של ישראל לצמרת חמאס היא גבוהה והמודיעין הישראלי יגלה במהרה מיהי הדמות שמנהיגה את התנועה ואף יפרסם את זהותה ברבים.

גורמים ביטחוניים בכירים בישראל אומרים כי הסרת זהותו של המנהיג הבא של חמאס היא מגוחכת ומעידה על החשש הגדול של בכירי חמאס מתופעת החיסולים הממוקדים, גורם ביטחוני בכיר אומר כי " הדבר מוכיח כי הם אינם באמת מאמינים בג'יהאד, הם חוששים למות ומעדיפים לחיות חיי מותרות ושחיתות במלונות פאר בחו"ל על חשבון כספי הפלסטינים ברצועת עזה".

לדבריו, הנהגת חמאס לא תרוויח שום רווח ממהלך שכזה וישראל תגלה באופן די מהר יחסית את זהותו של המנהיג החדש של חמאס.

יחיא סינוואר ניסה לקבל חסינות לחייו מישראל במסגרת המשא ומתן העקיף על עסקת החטופים וסופו היה מוות, גורם מדיני בכיר מזכיר את ההתחייבות של ראש הממשלה נתניהו ושל ראשי המוסד והשב"כ אחרי טבח ה-7 באוקטובר לחסל את כל הנהגות חמאס בארץ ובחו"ל בדיוק כפי שישראל חיסלה את מנהיגי ארגון "ספטמבר השחור" שעשו את טבח הספורטאים הישראלים במינכן בשנת 1972.

פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי