ההצעה החדשה של ממשל ביידן לתיקון החלטה 1701

שליחותו של השליח האמריקני עמוס הוכשטיין ללבנון נכשלה, ממשלת לבנון וחזבאללה דחו על הסף את ההצעה האמריקנית להכנסת תיקונים בהחלטת האו"ם 1701.

עמוס הוכשטיין, השליח האמריקני המיוחד לנושא לבנון סיים אמש את ביקורו בלבנון מבלי שהשיג פריצת דרך בכל הקשור להשגת הפסקת אש והסדר מדיני בדרום לבנון.

העיתון הלבנוני "אל-אח'באר", שופרו של חזבאללה, פירסם הבוקר באופן בלעדי את ההצעה שהביא עמו עמוס הוכשטיין מטעם הממשל להכנסת שינויים בהחלטת האו"ם 1701, לטענת מקורות העיתון, הוכשטיין התייעץ קודם עם הדרג המדיני בישראל לפני הכנסת השינויים בהחלטת האו"ם.

עמדת ישראל הייתה כי לא תהייה שום הפסקת אש בלבנון לפני השגת הסדר מדיני לסוגיית דרום לבנון.

לפני הגעתו ללבנון, הזהירה ליזה ג'ונסון, שגרירת ארה"ב בביירות את הממשל הלבנוני כי המלחמה תימשך ביתר שאת אם היא לא תקבל את ההצעה האמריקנית החדשה.

לטענת העיתון, ישראל סייעה להפעלה הלחץ על לבנון להסכים להצעה האמריקנית החדשה באמצעות הפצצה מסיבית של סניפי הבנק הפיננסי של חזבאללה הנקרא "קרד אלחסן".

עמוס הוכשטיין נועד עם נביה ברי, יו"ר הפרלמנט הלבנוני, שמצייג את חזבאללה, ועם ראש ממשלת המעבר נג'יב מיקאתי, הוא נמנע מלדון בבחירת נשיא חדש ללבנון, ארה"ב מעוניינת שמפקד צבא לבנון ג'וזף עון יהיה הנשיא הבא.

בנייר העבודה שהציג עמוס הוכשטיין ישנה הרחבה של הסמכויות של צבא לבנון בדרום המדינה, נייר העבודה מציע להכניס שינויים בנוסח החלטה 1701 של האו"ם שבה ייכתב הנוסח הבא:

" ההחלטה תשאף להשכנת שלום בגבול ישראל לבנון ומניעת כל נוכחות חמושה באזורים הלבנוניים הקרובים לגבול עם ישראל".

כמו כן ישנם שינויים נוספים בנוסח ההחלטה: הגדלת השטח הגיאוגרפי שעליו חלה ההחלטה בדרום לבנון עד מעבר לנהר הליטאני בכמה קילומטרים, הגדלת משמעותית של הכוח הבינלאומי שיוצב בדרום לבנון והגדלת צבא לבנון שיתפרס בגזרה הזו.

כמו כן, לכוח הבינלאומי יינתו סמכויות חיפוש בכל בית או כלי רכב וגם סמכות לערוך סיורי פתע בכל אזור בדרום לבנון ללא אישור של ממשלת לבנון.

תהייה לו גם הסמכות להיכנס לרכוש פרטי בתיאום עם צבא לבנון.

לכוח הבינלאומי יהיו גם סמכויות ביקורת על חופי לבנון מדרום ועד הצפון, כולל סמכות לערוך חיפושים בספינות שמגיעות לנמלים הלבנוניים וגם לקיים ביקורת בנמלי התעופה בלבנון.

כמו כן יותר לכוח הבינלאומי להקים מגדלי תצפית לאורך הגבול היבשתי של סוריה עם לבנון.

הצעדים האלה נועדו למנוע הברחות אמצעי לחימה מאיראן ומסוריה עבור חזבאללה בלבנון.

על פי גורמים בלבנון, עמוס הוכשטיין יצא בתחושה שלילית מהפגישות שקיים בביירות וכנראה שלא ישוב ללבנון בעתיד הקרוב.

יו"ר הפרלמנט נביה ברי, התנגד בתוקף להצעה האמריקנית ואמר כי "אין שום צורך לשנות את החלטה 1701".

הוא הוסיף כי "כל ניסיון לשנות את החלטה 1701 תחסל את האפשרות ליישם אותו".

ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי אמר לעמוס הוכשטיין כי אף אחד בלבנון לא יסכים להצעה האמריקנית וכי חזבאללה סבור כי ישראל איננה במצב בו היא יכולה לכפות תנאים על לבנון.

העמדה של הממשלה הלבנונית וגם העמדה של חזבאללה היא כי ישראל הפרה גם כן את החלטה 1701 ולכן יש למצוא מנגנון אכיפה חדש של ההחלטה בשטח מבלי לשנות את ההחלטה עצמה.

חזבאללה מתנגד לכל שינוי בהחלטה שאוסר על כך שיחזיק בנשק מחוץ לדרום לבנון או לפריסת כוחות בינלאומיים בגבול סוריה לבנון וגם להרחבת מנדט הכוח הבינלאומי ללא הסכמת לבנון, חזבאללה חושש כי ארה"ב רוצה לשלב כוחות שלה ושל בריטניה בכוח הבינלאומי שיוצב בלבנון.

גורם בכיר בממשלת לבנון אמר לעיתון "אל-אח'באר" כי ההצעה של עמוס הוכשטיין היא "הצעת כניעה", להערכתו, עמוס הוכשטיין לא יחזור ללבנון לפני הבחירות בארה"ב ב-5 בנובמבר הקרוב.

פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי