ממשל ביידן יוזם את חידוש המגעים על עסקת החטופים

ממשל ביידן יוזם את חידוש המגעים בין המתווכות לבין תנועת חמאס על יישום ההצעה להפסקת אש בנאומו של הנשיא ביידן. גורמים בכירים בישראל מעריכים כי הסיכוי להשיג עסקת חטופים עם חמאס הוא קלוש וכי יחיא סינוואר איננו מעוניין בעסקה.

הנשיא ביידן איננו מתכוון לוותר על אפשרות יישום העסקה לשחרור החטופים והפסקת האש ברצועת עזה, הדבר חשוב לו מאוד בגלל עובדת הימצאות 5 חטופים אמריקנים בידי חמאס ובגלל קמפיין הבחירות לנשיאות בחודש נובמבר הקרוב.

למרות שחמאס דחה למעשה את ההצעה שפירט הנשיא ביידן בנאומו ולמרות שהממשל מטיל עליו את האחריות להכשלת העסקה על חמאס, הנשיא הורה להמשיך במאמצים להגיע לעסקה.

בימים האחרונים קיים הממשל מגעים אינטנסיבייים עם המתווכות קטאר ומצרים כדי לנסות ולהתניע מחדש את המשא ומתן עם חמאס.

ג'ק סאליבאן, היועץ לביטחון לאומי אמר אתמול כי מתווכים מקטאר וממצרים מתכוונים ליצור קשר בקרוב עם בכירים בחמאס כדי לבדוק אפשרות להתקדם בנושא יישום ההצעה להפסקת אש אשר הנשיא ביידן הציג בנאומו.

ג'ק סאליבאן אמר כי שוחח בעניין עם ראש ממשלת קטאר  השיח' מוחמד בן עבד אלרחמן א-ת'אני וכי היום ישוחח עמו פעם נוספת בעת שייפגשו בשוויץ במסגרת ועידת אוקראינה.

הוא הוסיף כי בכירים אמריקנים בודקים את התשובה של חמאס, "אני סבור שאפשר לעשות כמה שינויים ולהתמודד עם תשובת חמאס, חלק מהשינויים לא עולה בקנה אחד עם מה שהציע הנשיא ביידן ומה שאושר במועצת הביטחון ועלינו להתמודד עם המציאות" הבהיר סאליבאן.

הוא הדגיש כי חלק מהבכירים האמריקנים סבור כי יש עדיין דרך להגיע להסכם בין ישראל לחמאס והדרך לכך היא בדיקה של המתווכים מקטאר ומצרים עם חמאס מה אפשר לעשות באופן מעשי.

הוא העריך כי יתחדשו המגעים בין המתווכות לחמאס והדגיש כי הממשל יתייעץ עם ישראל ואז יגובש השלב הבא במגעים.

גורמים בכירים בירושלים מעריכים כי הסיכוי ליישום ההצעה האמריקנית שבנאומו של הנשיא ביידן הוא קלוש ביותר וכי יחיא סינוואר איננו מעוניין בעסקה.

לדבריהם, חמאס מנסה להמשיך ולסחוט את ישראל בשיטת הסלאמי וממתין שהלחץ הבינלאומי והלחץ הפנימי בישראל יקפלו את ממשלת ישראל להיכנע לכל דרישות חמאס.

מבחינת ישראל, אמרו הגורמים, דרישת חמאס להפסקת המלחמה היא קו אדום, והיא לא תקרה, חמאס גורר רגליים ומשלה את עצמו שישראל תיכנע.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי