הרש"פ ומדינות ערב המתונות רוצות בתבוסת חמאס

גורמים בכירים בתנועת פת"ח אומרים כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מעוניין בתבוסת תנועת חמאס ברצועת עזה כדי לשוב לשלטון ברצועת עזה שממנה גורש בשנת 2007. גם מדינות ערב המתונות רואות בתנועת חמאס ארגון טרור שמסכן את היציבות האזורית ובת ברית של איראן.

הרש"פ ביטלה לפני כמה ימים את השתתפותה בכינוס הפיוס הלאומי שיזמה סין כדי להגיע להסכמות בינה לבין תנועת חמאס על ניהול המערכת הפוליטית והמדינית הפלסטינית.

בכינוס היו אמורים להשתתף נציגים של 14 פלגים פלסטינים, הסינים ידועים כמתווכים מוכשרים והם הצליחו לפני יותר משנה לתווך בין איראן לסעודיה ולהביא לחידוש היחסים הדיפלומטיים ביניהן.

הפעם האחרונה שבה היה מפגש לפיוס לאומי בין הרש"פ או תנועת פת"ח לבין חמאס היה במצרים ביולי 2023 ולפני כן באלג'יריה באוקטובר 2022.

שני המפגשים האלה נכשלו כמו מפגשים רבים אחרים לפניהם  בסעודיה, טורקיה ורוסיה.

גורמים בכירים בתנועת פת"ח אומרים כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מעריך שתנועת חמאס תוכרע במלחמה ותאבד את שלטונה ברצועת עזה וכי יש סיכוי סביר, למרות התנגדות ממשלת ישראל הנוכחית, שהרש"פ תשוב בזמן כלשהו לשלוט ברצועת עזה, דבר שיחזק את מעמדה הבינלאומי ויחייה מחדש את רעיון הקמת המדינה הפלסטינית בגדה המערבית וברצועת עזה.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מבין, לפי גורמים בכירים ברש"פ, כי הישארות חמאס בשלטון ברצועת עזה תחזק את כוחה בשטחי יהודה ושומרון והיא תנסה להפיל אותו מהשלטון כפי שעשתה בשנת 2007, אז היא השתלטה בהפיכה צבאית על הרצועה וגירשה ממנה בכוח את הרש"פ.

לכן, מחמוד עבאס אינו מעוניין בשום פיוס לאומי וחלוקת השלטון עם חמאס, הוא רוצה בתבוסתה המוחלטת ולהישאר הנציג היחיד של העם הפלסטיני מכיוון שתנועת חמאס מערערת באופן בוטה וגלוי על התפיסה שהרש"פ או אש"פ הם שמייצגים באופן בלעדי את הפלסטינים.

גם מדינות ערב המתונות, מצרים, ירדן, סעודיה, איחוד האמירויות, בחריין ועוד רוצות בתבוסתה של תנועת חמאס.

תנועת חמאס היא חלק מתנועת "האחים המוסלמים, שמוגדרת במצרים, סעודיה ואיחוד האמירויות כארגון טרור.

בנוסף לכך היא בת ברית של איראן השיעית וחלק מציר ההתנגדות האיראני.

בחודשיים האחרונים מנסה חמאס, בשיתוף עם איראן ותנועת "האחים המוסלמים" לזעזע את יציבות שלטונו של המלך עבדאללה בירדן ולהפילו מהשלטון.

השליטים הערביים המתונים רואים בניצחון אפשרי של חמאס ברצועה סכנה אסטרטגית ואישית,הם יודעים כי חייהם בסכנה מתנועות האסלאם הפוליטי, תנועת "האחים המוסלמים" הייתה אחראית לרצח הנשיא המצרי אנוואר סאדאת באוקטובר 1981 ומרחמה צמחו ארגוני הטרור אל-קאעדה, דאע"ש, חמאס, הג'יהאד האסלאמי ועוד.

השיח' יוסף אלקרדאווי, המנהיג הרוחני של תנועת "האחים המוסלמים", התפאר בראיון טלוויזיוני לפני שנים רבות כי מנהיג אלקאעדה אוסאמה בן לאדן היה תלמידו.

תנועת חמאס נתפסת על ידי מדינות ערב המתונות כארגון טרור שחותר לערער את היציבות האזורית, לפגוע בתהליך הנורמליזציה בין ישראל למדינות ערב ולהקים ח'ליפות אסלאמית עולמית על החורבות של המשטרים הערבים המתונים.

מבחינת הרש"פ ומדינות ערב המתונות, הישארות חמאס בשלטון ברצועת עזה היא אסון גדול, השליטים הערבים לא יגידו זאת בפומבי מחשש לתגובת הרחוב הערבי שתומך בחמאס ברצועת עזה, אבל הם מעבירים את המסרים האלה לישראל ולממשל האמריקני בערוצים החשאיים, ישראל מתבקשת להזדרז ולהכריע צבאית את חמאס ברצועת עזה ולנטרל את האיום האזורי הזה מהר ככל האפשר.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי