חיסול מוחמד דף הוא מסר ליחיא ומוחמד סינוואר כי סופם קרב

למבצע החיסול של מוחמד דף וראפע סלאמה יש משמעויות מבצעיות ומורליות חשובות בדרך להכרעת הזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה. אבל המבצע נועד גם לשדר מסר לאחים יחיא ומוחמד סינוואר שעומדים בראש הזרוע הצבאית של חמאס כי ישראל נחושה לחסל אותם.

ישראל  מחסלת בהדרגה את החשבון עם צמרת הזרוע הצבאית של חמאס שתכננה את הטבח הנורא בישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר 2023, מה שנקרא "השבת השחורה".

על פי המידע המודיעיני שבידי ישראל,  הצמרת הצבאית של חמאס שכוללת את יחיא סינוואר, מוחמד דף, מרוואן עיסא ומוחמד סינוואר היא זו שתכננה את הטבח והובילה את כל המהלכים הצבאיים כדי לבצע אותו.

ב-10 במרץ השנה השיגה ישראל הישג מודיעיני ומבצעי חשוב במלחמה נגד ארגון הטרור חמאס והוא חיסולו של מרוואן עיסא, סגנו של מוחמד דף ומספר 3 בצמרת הצבאית של ארגון הטרור.

מרוואן עיסא המכונה "אבו בראא'" והרמטכ"ל של חמאס, היה אחד מאדריכלי מתקפת הפתע של חמאס והטבח בישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר.

צה"ל הצליח לחסל אותו באמצעות התקפה של חיל האוויר על מתחם תת קרקעי של חמאס במחנה הפליטים נוצייראת במרכז רצועת עזה.

ההישג המודיעיני והמבצעי החשוב השני היה ב-13 ביולי השנה, ישראל הצליחה, להערכת  גורמים ביטחוניים בכירים, לחסל את מוחמד דף, המפקד העליון של הזרוע הצבאית של חמאס ואת אחד מסגניו, ראפע סלאמה, מפקד חטיבת ח'אן יונס, בעת ששהו במתחם על פני הקרקע באזור ח'אן יונס באמצעות הפצצה של מטוסי חיל האוויר.

הדרג המדיני והצבאי נחושים לסגור את החשבון עם כל מי שהיה מעורב בתכנון וביצוע הטבח הנורא ב-7 באוקטובר, בצמרת הזרוע הצבאית נותרו עוד שניים  חשובים, יחיא ומוחמד סינוואר, סגירת החשבון עמם היא רק שאלה של זמן.

ישראל גם חיסלה מאז תחילת המלחמה כמה מפקדי חטיבות, מפקדי גדודים ומפקדי פלוגות שפיקדו על הפלישה לישובי עוטף עזה ועל מעשי הטבח.

היא מחזיקה גם במעצר מאות מחבלי נוח'בה שהשתתפו פיזית במעשי הטבח ב-7 באוקטובר והם יועמדו לדין בסיום המלחמה.

חיסולם של מוחמד דף וראפע סלאמה עדיין מהדהד ברצועת עזה  שתושביה המומים מחיסולו של אייקון הטרור הגדול ביותר בעשרות השנים האחרונות, חיסולו של מוחמד דף, שרבים משווים אותו לשיח' עז א-דין אלקסאם שהנהיג בשנת 1935 את המאבק המזויין הפלסטיני נגד העלייה הציונית לארץ ישראל, טרם קום המדינה, והקים ארגונים צבאיים נגד שלטון הצרפתים והבריטים בלבנט, על שמו נקראת גם הזרוע הצבאית של חמאס.

החיסולים האלה הם הנחתת מכה קשה מבצעית ומורלית על ארגון חמאס ,יש בפעולות  האלה העברת מסר ישראלי ברור ליחיא סינוואר ולאחיו מוחמד סינוואר, שאמור לרשת את מוחמד דף, כי ידה של ישראל היא ארוכה מאוד ותגיע אליהם בקרוב, כי  מערכת המודיעין של ישראל מתאוששת וצה"ל והשב"כ יכולים להגיע אליהם ולחסלם גם עמוק באדמה בתוך המנהרות שבהן הם מסתתרים.

המסר הישראלי מופנה גם להנהגת חמאס בחו"ל, בכיר חמאס צאלח אלעארורי  שידע מראש על כוונת הארגון לתקוף את ישראל ב-7 באוקטובר כבר חוסל בביירות בחודש ינואר השנה, אבל עדיין נותרו בכירים אחרים כמו אסמעיל הניה, חא'לד משעל, רמזי חאמד וח'ליל אלחיה ואחרים שהיו בסוד העניינים של טבח ה- 7 באוקטובר.

צמרת הזרוע הצבאית של חמאס התפצלה במהלך המלחמה וראשיה מסתתרים במקומות שונים ברצועה כדי להקשות על ישראל לחסל אותם,הם מתקשרים זה עם זה באמצעות שליחים והודעות כתובות, אבל נראה שהשב"כ כבר מצליח לפענח את השיטה ולאתר את מקומות המסתור שלהם.

הפגיעה בצמרת הצבאית של חמאס היא קשה מאוד, אבל כל עוד יחיא סינוואר ומוחמד סינוואר הם בחיים יהיה קשה להכריע את הארגון מבחינה צבאית, לכן צה"ל חייב להגביר את הלחץ הצבאי ולהדק את המצוד אחרי השניים האלה.

גורמים בחמאס טוענים כי בעקבות החיסול של מרוואן עיסא ומוחמד דף, ראשי הזרוע הצבאית של הארגון יקפידו מעתה לא לצאת מהמנהרות אל פני הקרקע להקיף את עצמם בחטופים ישראלים כדי לסדר לעצמם "פוליסת ביטוח" מפני חיסולים.

השב"כ וצה"ל יצטרכו לפעול בתחכום רב כדי לחסלם בעת שאינם נמצאים בקרבת החטופים.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי