ממשל ביידן יגיש בקרוב הצעה חדשה לעסקה לישראל ולחמאס

ראש ה-CIA וויליאם ברנס הודיע כי ארה"ב מגבשת הצעה חדשה לעסקת חטופים והפסקת אש ברצועת עזה. גורמים בכירים בירושלים אומרים כי הסיכויים לעסקה קלושים.

 על פי גורמים אמריקנים, חמאס הקשיח עמדות והוא דורש כעת שחרור של מחבלים רוצחים גם תמורת חטופים גברים פצועים וחולים כרונים למרות שעד כה הדרישה לשחרור מחבלים רוצחים סוכמה רק לגבי החיילות שבשבי.

התיאבון של חמאס גדל במסגרת שיטת הסלאמי שמפעיל יחיא סינוואר נוכח הלחץ הפנימי בתוך ישראל והלחץ הבינלאומי הגוברים על ראש הממשלה נתניהו ללכת לעסקה בכל מחיר.

ממשל ביידן  מבין היטב את שיטת המשא ומתן של יחיא סינוואר, הנשיא ביידן מתלבט מה לעשות, הוא מתוסכל מהמצב שנוצר ומאי יכולתו להביא להפסקת המלחמה בעוד הבחירות לנשיאות הולכות ומתקרבות.

הוא חושש מכישלון המשא ומתן שיפגע בסיכוייה של סגניתו קמלה האריס בבחירות.

גורמים ביטחוניים בירושלים טוענים כי קטאר ומצרים מסובבות בכחש את הנשיא ביידן ואינן מפעילות שום לחץ על חמאס להתפשר,עם זאת הנשיא ביידן ממתין  עדיין לאפשרות שאולי זה יקרה והוא נערך להניח על השולחן את "הצעת ההזדמנות האחרונה".

ראש ה-CIA וויליאם ברנס קרא אתמול לישראל ולחמאס לבצע פשרות ולקבל "החלטות קשות", הוא הודיע שארה"ב  נערכת להגיש הצעה חדשה לעסקת חטופים והפסקת אש ברצועת עזה.

ברנס אמר בכנס בלונדון :  "נכין את ההצעה המפורטת הזו, אני מקווה שבימים הקרובים",הוא ציין כי הסוגיה כרוכה כרגע סביב "רצון פוליטי".

ברנס ציין כי "90%" מהנוסח כבר אושר על-ידי ישראל וחמאס, "ה-10% האחרונים הם האחרונים מסיבה ברורה – זה החלק הכי קשה", אמר.

ברנס הבהיר כי "אנחנו נמשיך לעבוד קשה ככל שנוכל, יחד עם המתווכות, כי אין אלטרנטיבה טובה יותר,מה שעומד על הפרק זה החטופים שעדיין בחיים במנהרות וחיי האזרחים בעזה".

גורמים מדיניים בירושלים אומרים כי הכינוי הזה "עסקת ההזדמנות האחרונה" כשלעצמו הינו ספין אמריקני, גם אם חמאס וישראל ידחו את ההצעה האמריקנית החדשה, ממשל ביידן אינו יכול למשוך את ידיו מהניסיון למצוא פתרון למבוי הסתום, ארה"ב הינה מעצמת על שחייבת לטפל 24 שעות מסביב לשעון במשבר הזה במזרח התיכון, במיוחד כשהבחירות לנשיאות הן בחודש נובמבר הקרוב.

אם ישראל וחמאס ידחו את ההצעה האמריקנית החדשה תהייה זו השפלה גדולה לממשל, לנשיא ביידן ולסגניתו קמלה האריס המשתוקקת להפוך לנשיאה הראשונה, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ מנצל לטובתו את הרפיסות של ממשל ביידן וממשיך לתקוף את מדיניותו במזרח התיכון.

האמת היא שאין שום עסקה שבאמת מונחת על השולחן, גם אם ראש הממשלה נתניהו היה מסכים לסגת מ"ציר פילדלפי" יש עדיין המון בעיות בלתי פתירות, למשל: מספר המחבלים הרוצחים שישוחררו וגירוש חלק מהם לחו"ל, או השאלה החשובה ביותר כיצד להבטיח שעשרות החטופים שישארו בשבי עד השלב השני של העסקה אכן ישוחררו.

חמאס מסרב אפילו למסור את רשימת החטופים החיים שהוא מחזיק בידיו, הוא שומר על ערפול כדי שיוכל לנסות ולרמות את ישראל.

ישראל עדיין מחפשת את הדרך המתוחכמת לנקום בחמאס על רצח ששת החטופים הישראלים, ללא טביעות אצבעות ומבלי שהנקמה תפגע בהמשך המשא ומתן על שחרור החטופים.

גורמים ביטחוניים אומרים כי נבחנת גם התוכנית של האלוף במילואים גיורא איילנד הנקראת ""תכנית האלופים" להשבת החטופים והכרעת חמאס שעיקריה הם: שליטה במסדרון נצרים, הוצאת האזרחים שנשארו בצפון הרצועה דרך נקזים לדרום, הפסקת הסיוע ההומניטרי לצפון הרצועה, ומצור על המחבלים שנותרו לכניעה או למוות.

המבוי הסתום במשא ומתן על עסקת החטופים מגביר את הסיכויים להסלמה חדשה במיוחד בגבול הצפון מול חזבאללה, כשברקע עדיין מרחף האיום האיראני לנקום בישראל על חיסולו של מנהיג חמאס אסמעיל הניה בטהרן.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי