ביקור ראשון של נשיא איראני בכורדיסטן

הנשיא האיראני החדש מסעוד פזשכיאן ערך ביקור היסטורי בחבל כורדיסטן בעיראק. הביקור נחשב לשינוי במדיניות החוץ של איראן ו"מתן הכשר" לשליטי חבל כורדיסטן לאחר שאיראן האשימה אותם בקשרים עם ישראל והמוסד הישראלי.

נשיא איראן החדש מסעוד פזשכיאן ביקר בשבוע שעבר בעיראק, היה זה ביקורו הראשון בחו"ל, כנשיא .

הביקור היה צפוי מכיוון שפזשכיאן הודיע עוד במהלך קמפיין הבחירות שלו על כוונתו לשנות את מדיניות החוץ של איראן וליצור התקרבות שלה לגורמים שונים באזור, אולם מה שמעניין יותר הינו ביקורו בכורדיסטן העיראקית, ביקור היסטורי ראשון של נשיא איראני באירביל, בירת כורדיסטן, חמישה חודשים לאחר שביקר בה נשיא טורקיה ארדואן.

הנשיא פזשכיאן נפגש באירביל עם ראש ממשלת כורדיסטן ועם נציגי המפלגות הכורדיות וערך מפגש מיוחד עם ראש המפלגה הדמוקרטית מסעוד בראזאני.

לטורקיה ולאיראן יש אינטרסים משותפים בכל הקשור לקשרים מסחריים וגם בנושאי ביטחון וכלכלה עם כורדיסטן.

למרות שאיראן טענה בעבר שלמוסד הישראלי יש בסיס בכורדיסטן שממנו הוא עוסק בפעילות ריגול בתוך איראן, ואף הפציצה מטרות באזור ארביל באמצעות טילים ארוכי טווח,הרי שכעת היא פועלת לשיפור היחסים עם כורדיסטן.

לפני ביקורו של הנשיא פזשכיאן בארביל ביקר ניג'רפאן בראזאני, נשיא מחוז  כורדיסטאן בטהראן והעביר הזמנה רשמית לנשיא פזשכיאן לבקר בארביל.

הביקור של הנשיא פזשכיאן בכורדיסטן מסמל פתיחת דף חדש עם הכורדים ומתן "תעודת הכשר" לכורדים לאחר שהואשמו בקשרים עם ישראל ועם המוסד הישראלי.

הביקור של הנשיא פזשכיאן בבגדאד לאחר נתק של שש שנים מסמל את שיפור היחסים בין איראן לעיראק,סיבה נוספת לביקורו של פזשכיאן במחוז כורדיסטאן הינה תוצאות הבחירות  הצפויות לפרלמנט הכורדי, על פי סקרי דעת הקהל, המפלגה הדמוקרטית הכורדית זכתה ברוב המושבים בפרלמנט ואילו מפלגת האיחוד הלאומי הכורדי נחלה מפלה, כ-450 ק"מ משטח הגבול המשותף בין עיראק לאיראן נשלטים תחת השפעה של מפלגת האיחוד הלאומי הכורדי.

הנשיא פזשכיאן הזמין במהלך ביקורו את מסעוד בראזאני לביקור בטהראן אחרי נתק שנמשך 12 שנים, פזשכיאן מפגין כעת מדיניות של פתיחות כלפי כורדיסטן והוא רוצה לשמור על קשרי המסחר בין כורדיסטן לאיראן שעולים עלסכום של 6 מיליארד דולר בשנה.

הביקור של נשיא איראן בכורדיסטן מדגיש כי איראן איננה רוצה בשום הסלמה ביחסים עם כורדיסטן. לאחר חיסולו של מנהיג חמאס אסמעיל הניה על אדמת טהרן שמיוחס לישראל, היו ידיעות בתקשורת הערבית שאיראן עלולה לתקוף מטרות של "המוסד הישראלי" בכורדיסטן אך הן מתפוגגות עכשיו.

גם הכורדים אינם מעוניינים בשום הסלמה אזורית וברור כי הם משתפים פעולה עם המהלך האיראני וצועדים לכיוון חדש של שיפור היחסים עם איראן ועם טורקיה לכל הצדדים יש אינטרסים כלכליים ופוליטיים משותפים והם רוצים לשמור עליהם.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי