מדינות המערב נכשלו בהרתעת החות'ים בים האדום

בירושלים יש תסכול ואכזבה מאופן תפקוד הקואליציה הבינלאומית בים האדום שאמורה להתמודד עם האיום של החות'ים בתימן על ישראל ועל השיט בנתיבים הבינלאומים. גורמים מדיניים בירושלים מעריכים כי רק אם יהיה שינוי בממשל האמריקני כתוצאה מהבחירות לנשיאות בחודש נובמבר הקרוב ניתן יהיה לנסות ולבנות קואליציה אחרת התקפית נגד החות'ים.

החות'ים בתימן שיגרו בתחילת השבוע טיל קרקע קרקע לעבר ישראל, הטיל לא יורט על ידי כוחות הקואליציה הבינלאומית בים האדום וגם מערכת ההגנה האווירית של ישראל נכשלה ביירוטו, בסופו של דבר נפלו חלקים של הטיל במרכז הארץ והחות'ים חגגו, מבחינתם זה הישג נוסף אחרי שהצליחו להחדיר ב-19 ביולי האחרון כטב"מ לאזור תל אביב שהתפוצץ וגרם למותו של אזרח ישראלי.

הקואליציה הבינלאומית מתקשה לטפל באיום החות'י על ישראל, מוחמד אלבוחיית'י, חבר בלשכה המדינית של החות'ים סיפר אתמול בערוץ אלג'זירה כי המליציה החות'ית קיבלה "פיתויים" מארה"ב ומבריטניה, באמצעות מתווכים, שמסגרתם יכירו ארה"ב ובריטניה בממשלתם בתמורה להפסקת התקיפות על ישראל.

ארצות הברית הצליחה לגבש קואליציה ימית בינלאומית שאמורה לתת מענה לאיום הגובר של החות'ים בתימן על נתיב השיט האסטרטגי בים האדום, המטרה שלה להבטיח את חופש השיט לכל מדינות העולם ושמירה על הביטחון האזורי.

מהקואליציה הזו נעדרות סעודיה ואיחוד האמירויות שהותקפו קשות בעבר על ידי החות'ים ברקטות ובכטב"מים.

הן נזהרות כעת מהחות'ים כדי שלא יותקפו שוב על ידם.

על פי גורמים מדיניים בירושלים , בישראל יש תסכול מהפעילות של הקואליציה הזו נגד החות'ים בתימן, עיקר הפעילות שלה הוא הגנתי ולא התקפי למרות הכוחות הרבים שארה"ב העבירה לאזור.

ממשל ביידן מרוכז בבחירות לנשיאות כדי להגביר את סיכוייה של קמלה האריס להיבחר לנשיאה ב-5 בנובמבר הקרוב והוא מתרחק כמו מאש מכל הסתבכות צבאית במזרח התיכון, במיוחד עם המליציות שקשורות לאיראן.

החות'ים ממשיכים במצור הימי שהטילו על ישראל ומתנכלים לספינות שלטענתם מפליגות לישראל, רוב הספינות שהותקפו על ידם אינן קשורות לישראל, הנפגעת העיקרית מהמצור הזה היא מצרים שההכנסות שלה מהשיט בתעלת סואץ ירדו באופן משמעותי, כעת היא מנהלת משא ומתן עם החות'ים כדי למצוא פיתרון למצוקה הכלכלית שנגרמה לה בעקבות המצור הימי.

גורמים מדיניים בירושלים אומרים כי מדינות המערב נכשלו בהרתעת החות'ים, גורמים ערביים אומרים כי למלצייה החות'ית הנקראת "אנצראללה" יש יכולת ספיגה גדולה ועמידה בלחצים, גם אם מדובר במלחמת התשה ארוכה.

ההתקפה הישראלית על נמל חודיידה בתימן הייתה מכה קשה לחות'ים, אבל בלתי מספיקה, הם משקמים כעת את הנמל וישראל חייבת להרוס אותו מחדש מכיוון שדרכו מגיעים אמצעי לחימה מאיראן לתימן.

גורמים מדיניים בירושלים מעריכים כי רק אם יהיה שינוי בממשל האמריקני כתוצאה מהבחירות לנשיאות בחודש נובמבר הקרוב ניתן יהיה לנסות ולבנות קואליציה אחרת התקפית נגד החות'ים, ממשל  דמוקרטי חדש בראשות קמלה האריס ימשיך במדיניות הקיימת ולא יתעמת צבאית עם איראן ושלוחותיה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי