למרות המכה הקשה לארגונו חסן נצראללה מאתגר את ישראל

מנהיג חזבאללה חסן נצראללה חושש מכוונת ישראל להקים רצועת ביטחון בדרום לבנון ומנסה להרתיע אותה בכך שהוא מתאר את המהלך הזה כ"מלכודת" לצה"ל. נאומו של מזכ"ל חזבאללה העיד על התלבטות שלו ושל ההנהגה באיראן שעדיין לא גיבשה סופית את עמדתה בדבר עימות צבאי נרחב עם ישראל.

נאומו של חסן נצראללה אתמול תואם עם ההנהגה האיראנית ,כך אומרים פרשנים בלבנון, סימוכין לכך אפשר אולי למצוא בהודעה שפירסמה סוכנות הידיעות האיראנית "מהר" שבה נאמר כי מפקד "משמרות המהפכה" הגנרל חוסיין סלאמי אמר לחסן נצראללה את הדברים הבאים:

"בקרוב נראה השמדה מוחלטת של הישות(ישראל) שופכת הדמים והפושעת באמצעות תגובה מוחצת של חזית ההתנגדות".

כשהוא מגובה בעמדה האיראנית, איתגר חסן נצראללה בנאומו את ישראל  ואמר כי חזבאללה לא יאפשר להחזיר את עשרות אלפי המפונים לבתיהם בגבול הצפון.

הוא הדגיש כי המטרה של ישראל לנתק את הקשר בין החזית בצפון לחזית ברצועת עזה לא הושגה  והוסיף תנאי חדש למשוואה שלו, המלחמה בצפון תיפסק רק אם תיפסק המלחמה ברצועת עזה ובגדה המערבית, הוא הוסיף למשוואה גם את מה מתרחש בצפון השומרון, דבר מראה כי חמאס מודאג ממבצע "מחנות קיץ" שצה"ל עושה כבר כשלושה שבועות באזורי ג'נין, שכם וטול כרם.

חסן נצראללה פועל על פי התכתיבים שהוא מקבל מטהרן לשמור על "אחדות הזירות" בין זירת עזה לבין זירת הצפון, את המחיר הכבד על כך משלמים תושבי לבנון.

חסן נצראללה משתמש בעשרות אלפי המפונים הישראלים כבני ערובה ומנסה לסחוט את ישראל באמצעותם לעצור את המלחמה ברצועת עזה בדיוק כפי שיחיא סינוואר מנסה לעשות עם החטופים הישראלים שהוא מחזיק בשבי במנהרות רצועת עזה.

נראה כי מנהיג חזבאללה חושש מכוונת ישראל להקים רצועת ביטחון בדרום לבנון אך הוא ניסה לזלזל ברעיון ובחר להתייחס לנושא בדרך סרקסטית ולהציג אותו ככניסה של ישראל ל"מלכודת", הוא לגלג על אלוף פיקוד הצפון אורי גורדין ואמר:

"אנחנו מייחלים שהם יכנסו לאדמת לבנון, מה שהאויב רואה כאיום עלינו אנו רואים בו הזדמנות היסטורית ואנו מייחלים לה."

פרשנים בלבנון העוקבים אחרי מנהיג חזבאללה במשך שנים רבות  אומרים כי שפת הגוף של חסן נצראללה שידרה מצוקה מסויימת אבל הוא הקפיד שלא לשקר הפעם, בניגוד לנאומו הקודם אחרי התגובה הצבאית של הארגון על חיסול פואד שוכר שבו טען כי פגע במפקדת 8200 ובמטה המוסד הישראלי במרכז הארץ.

הוא הודה שארגונו חטף מכה קשה מישראל וכי לישראל יש עליונות מודיעינית וטכנולוגית על פני חזבאללה, בכך הוא ניסה לשמור על אמינות מסויימת ואולי אף לשקם במעט את תדמיתו שנפגעה קשות בקרב הציבור בלבנון ובעולם הערבי.

נצראללה טען כי מתקפת הסייבר הישראלי על מערכת הפיקוד והשליטה הייתה מעין "הכרזת מלחמה" על חזבאללה אך הוא היה זהיר ונמנע מלקבוע זאת מפורשות, אבל גורמים ביטחוניים בישראל אמרו אמש כי הוא יכול לטעון כל מה שהוא רוצה, אם הוא ימשיך בסירובו להסיג את כוחות "רדוואן" מהגבול עם ישראל אל מעבר לנהר הליטאני, הוא ילמד מהר מה פירוש הכרזת מלחמה מצידה של ישראל.

בשורה התחתונה, חסן נצראללה מהסס ומתלבט ונמנע מלהתחייב על האסטרטגיה הבאה שלו, נראה כי הוא מנסה להרוויח זמן מכיוון שאיראן עצמה עדיין לא החליטה על עימות צבאי נרחב עם ישראל ולא נתנה לו את "האור הירוק" לכך.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי