שנה לטבח ה-7 באוקטובר -תמונת מצב

ישראל נמצאת במלחמה קיומית מאז ה-7 באוקטובר שעבר וניצבת בפני שורה של אתגרים ביטחוניים שהמסוכן בהם הוא הגרעין האיראני. ישראל נמצאת במלחמת התשה ארוכה בכמה חזיתות שסופה אינו נראה באופק.

שנה חלפה מאז הטבח בישובי  עוטף עזה ב-7 באוקטובר שעבר שביצע ארגון חמאס.

הטבח הנורא הזה יצר טלטלה עזה במזרח התיכון והציר השיעי בראשות איראן התעורר כדי להשמיד את מדינת ישראל באמצעות מלחמת התשה ארוכה.

ישראל נלחמת  כעת ב-7 חזיתות במקביל, כשהחזית העיקרית הינה בגבול הצפון, אך גם חזיתות אחרות יכולות לצבור תאוצה כמו החזית ביהודה ושומרון, באחרונה יצא צה"ל למבצע גדול בצפון השומרון הנקרא "מחנות קיץ" ונכון לעכשיו הוא הצליח למנוע התפרצות של גל טרור גדול שתכננו ארגוני חמאס והגיהאד האסלאמי.

חזית הצפון

 

ישראל נטלה את היוזמה לידיה בגבול הצפון ומכה בעוצמה בארגון הטרור חזבאללה לאחר מדיניות של הכלה שנמשכה כשנה שבמהלכה החזית העיקרית של הלחימה של צה"ל הייתה ברצועת עזה.

האתגר הביטחוני הגדול של ישראל כעת הינו החזרת עשרות אלפי המפונים הישראלים לבתיהם בגבול הצפון בביטחה מבלי להיגרר למלחמה אזורית.

ישראל מנהלת כבר כמה ימים מערכה עוצמתית מול ארגון חזבאללה הנקראת "חיצי הצפון" , היא הצליחה לחסל את מרבית חברי ההנהגה הצבאית של חזבאללה ולהשמיד עשרות אלפי רקטות וטילים, המלחמה היא במדרון חלקלק ועלולה להגיע לעימות צבאי כולל בין ישראל וחזבאללה ומשם למלחמה אזורית בהשתתפות איראן.

מטרת המלחמה הוגדרה על ידי הקבינט הביטחוני כהחזרת המפונים הישראלים לבתיהם, ישראל איננה פועלת להכרעה צבאית של חזבאללה אלא לגריעת היכולות הצבאיות שלו כדי להפעיל עליו לחץ להסדר מדיני בדרום לבנון, הסיכוי להצלחת המהלך הזה הוא קלוש וישראל נערכת גם לפעולה קרקעית רחבה בדרום לבנון שמטרתה להקים רצועת ביטחון בתוך השטח הלבנוני כפי שהייתה קיימת בעבר עד שנת 2000.

חזית הדרום

 

בחלוף שנה מהטבח האכזרי שעשה חמאס בישובי עוטף עזה באוקטובר שעבר, ישראל עדיין לא הכריעה את הזרוע הצבאית של חמאס שמחזיקה עדיין ב-101 חטופים ישראלים, יש לה הישגים צבאיים חשובים מאוד, היא חיסלה את מרבית הצמרת הצבאית של חמאס ושיחררה כמחצית מהחטופים בעסקה, היא גם פירקה את כל 24 הגדודים של הזרוע הצבאית של חמאס, אבל הארגון עדיין שולט במערכות האזרחיות ברצועה והוא שאחראי על חלוקת הסיוע ההומניטרי לאוכלוסיה העזתית, דבר שמעניק לו כוח שלטוני וגם הכנסות כספיות.

בימים הקרובים ידון הקבינט הביטחוני בתוכנית שגיבש האלוף טולדנו, ראש האגף האסטרטגי בצה"ל, לגבי חלוקת הסיוע ההומניטרי ברצועה במטרה לשלול מחמאס את השליטה האזרחית.

הקבינט אמור גם לדון ב"תוכנית האלופים" של  האלוף במילואים גיורא איילנד שנתמכת על ידי מספר קצינים בכירים שמטרתה להביא להכרעת חמאס באמצעות שלבים שונים:פינוי האוכלוסיה העזתית בצפון הרצועה, הטלת כתר באזור. מניעת אספקה והפעלת לחץ צבאי לטיהור השטח ממחבלי חמאס.

ראש הממשלה נתניהו הדף את כל הלחצים הבינלאומיים על ישראל לסגת מ"ציר פילדלפי" וממסדרון נצרים והוא נחוש להביא למיטוט השלטון של חמאס והחזרת החטופים הישראלים בשבי חמאס.

ישראל מוכנה לעסקה במסגרתה יקבלו יחיא סינוואר ואנשיו "מעבר בטוח" ליציאה מרצועת עזה לחו"ל תמורת החזרת כל החטופים, אבל, חמאס דוחה את ההצעה על הסף.

תהליך הנורמליזציה

ההערכה בקרב גורמים מדיניים בירושלים כי תהליך הנורמליזציה בין ישראל למדינות ערב נכנס להקפאה עמוקה בעקבות המלחמה ברצועת עזה ובגבול הצפון וכי הוא ממתין לסיומה וגם לתוצאות הבחירות לנשיאות בארה"ב.

סעודיה חזורת על עמדתה כי הסכם נורמליזציה עם ישראל מותנה בהקמת מדינה פלסטינית, אולם הטבח ב- 7 באוקטובר בישובי עוטף עזה הגביר את ההתנגדות למדינה פלסטינית בחלקים נרחבים של החברה הישראלית.

האיום האיראני

האיום הקיומי הגדול ביותר על ישראל הוא מצד איראן אשר יזמה את המלחמה הזו באמצעות שלוחותיה והיא מגבה אותן באמצעי לחימה ובכסף.

במקביל, איראן נמצאת במרוץ להשגת פצצה גרעינית ויש לה כבר כמות מספקת של אורניום מעושר כדי לייצר שתי פצצות גרעיניות.

האיראנים עובדים כעת במרץ על מערכת "קבוצת הנשק" שתאפשר בניית מנגנון פיצוץ שיורכב על טיל בליסטי ארוך טווח.

על פי ההערכות בישראל, איראן עלולה להשיג פצצה גרעינית ראשונה בתוך שנה עד שנה וחצי מהיום, זהו האתגר הביטחוני הגדול ביותר עבור ישראל שמאיים על קיומה והיא תצטרך להתמודד עמו.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי