חמאס מתכננת להתאושש מחדש בזכות קלף החטופים הישראלים

תנועת חמאס החלה להתאושש ברצועת עזה מבחינה צבאית ואף לשגר רקטות לעבר ישראל. המבצע הצבאי של צה"ל בצפון הרצועה, יכול להיות השלב הראשון של מיטוט שלטון חמאס אם ישראל תנהל אותו נכון.

המבצע הצבאי החדש של צה"ל בצפון רצועת עזה הוא הרבה יותר חשוב ממה שרבים חושבים ברחוב הישראלי, שעיקר תשומת ליבו נתונה כעת להתקפה הישראלית הצפויה על איראן ולמלחמה נגד חזבאללה בלבנון.

אם ישראל תפעל נכון מבחינה צבאית ואזרחית ותתחיל ליישם את עקרונות "תוכנית האלופים" שהגה האלוף במילאים גיורא איילנד, יש לה סיכוי טוב למוטט בהדרגה את שלטון חמאס ברצועת עזה אחרי שנה של לחימה.

לישראל יש הצלחה בפירוק הזרוע הצבאית של חמאס שכללה 24 גדודים,תנועת חמאס איבדה את הצמרת הצבאית שלה, בראשות מוחמד דף ומרוואן עיסא, ועוד מאות מפקדי שטח בדרג מח"טים, מג"דים ומפקדי פלוגות.

אולם, חמאס הצליחה עד כה לשמור על חייו של ראש הארגון יחיא סינוואר האחראי לטבח הנורא בישובי עוטף עזה ועל חיי אחיו מוחמד סינוואר, מחליפו של מוחמד דף כראש הזרוע הצבאית של חמאס.

מבחינת חמאס מדובר בניצחון מודיעיני על ישראל, יחיא סינוואר מצליח להיות עד כה צעד אחד קדימה לפני השב"כ וצה"ל לא מצליח להגיע אליו.

גורמים ביטחוניים אומרים כי הישארותו של יחיא סינוואר בחיים, מונעת מישראל את השגת תמונת הניצחון ברצועת עזה, חיסולו על ידי ישראל ייצור דמורליזציה גדולה בשורות ארגון הטרור ויפגע בתפקודו ברצועה.

בעוד ישראל הצליחה להגיע את כל צמרת חזבאללה בראשות חסן נצראללה ולחסל אותה בלבנון, היא מתקשה להגיע את צמרת חמאס בראשות יחיא סינוואר ומוחמד סינוואר ברצועת עזה,לצידם נמצאים במחבוא גם מוחמד שבאנה, מפקד חטיבת רפיח, ועז א-דין חדאד, מפקד חטיבת עזה.

חיסולה של ההנהגה הצבאית הזו הוא הכרחי ודחוף כדי למגר את שלטון חמאס ברצועה ולהביא לשחרור 101 החטופים בשבי חמאס.

על פי גורמים בחמאס, יחיא סינוואר התחיל את השיקום מחדש של הזרוע הצבאית של חמאס שנפגעה קשות על ידי צה"ל, הוא החל בקליטת כמה אלפי מגוייסים חדשים, במקום אלה שחיסל צה"ל, ולשקם את חטיבת עזה בצפון הרצועה, במקביל נמשך ייצור הרקטות בתוך המנהרות באמצעות מחרטות אזרחיות שהוכנסו לתוכן וחומרי נפץ שנלקחו מפצצות ישראליות שהוטלו על הרצועה בשנה האחרונה ולא התפוצצו כתוצאה מתקלה טכנית.

חמאס גם ממשיכה בטיפטוף ירי הרקטות לעבר ישראל, וביום השנה הראשון לטבח בישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר היא שיגרה כמה רקטות לעבר עוטף עזה ולעבר מרכז הארץ.

בתנועת חמאס מעריכים כי התנועה יכולה להתאושש מחדש בזכות קלף המיקוח האדיר שיש ברשותה מול ישראל שהוא 101 החטופים הישראלים, קלף מיקוח זה יוכל להערכתו של יחיא סינוואר,להביא להפסקת המלחמה ברצועה, לשחרור מאות מחבלים רוצחים מבתי הכלא בישראל לרצועת עזה ויהודה ושומרון, דבר שיחזק מאוד את הכוח  של הזרוע הצבאית, ולנסיגה מלאה של כוחות צה"ל מהרצועה והישארות חמאס בשלטון.

הזרוע הצבאית של חמאס יכולה למלא את שורת לוחמיה במהירות, אין לה בעיה לגיוס אלפי צעירים מובטלים ברצועה.

לגבי אמצעי הלחימה שחמאס איבדה במהלך השנה האחרונה, היא בונה על ייצור עצמי וחידוש ההברחות ממצרים ברגע שישראל תיסוג מ"ציר פילדלפי".

מכאן החשיבות הגדולה של המבצע הצה"לי באזור ג'באליה, הוא יכול להיות השלב המעשי הראשון במיטוט שלטון חמאס ברגע שישראל תעביר לידיה את חלוקת הסיוע ההומניטרי, היא תחליש את כוחו של חמאס ותוכל להעתיק בהדרגה את השיטה הזו לחלקים נוספים של הרצועה עד להחלשתו הסופית.

במקביל לפעולה הזו, יש להגביר את המאמץ המודיעיני לאיתור שרידי ההנהגה הצבאית שנותרה בראשות האחים יחיא ומוחמד סינוואר, הגיעה העת להגיע אליהם ולחסלם.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי