יחיא סינוואר שחוסל גרם נזק אדיר לפלסטינים ולציר ההתנגדות בראשות איראן

מבצע "מבול אלאקצא" השיג תוצאה הפוכה ובמקום להביא לקריסתה של ישראל הוא הביא לחיסולו של יחיא סינוואר וסיבך את מצבה האסטרטגי של איראן. ישראל הצליחה באמצעות כוחה הצבאי ליצור משוואה חדשה באזור ואיראן איבדה את השלוחה החשובה ביותר שלה והיא חשופה כעת להתקפות ישראל.

חיסולו של מנהיג חמאס יחיא סינוואר ברצועת עזה הינו מכה אסטרטגית לארגון חמאס ולציר השיעי בראשותה של איראן.

גורמים מדיניים בכירים מעריכים כי חיסולו של יחיא סינוואר פותח אפיקים חדשים בפני ישראל ומייצר הזדמנות לקדם עסקה לשחרור החטופים ולסיום המלחמה ברצועת עזה.

יחיא סינוואר הביא נכבה חדשה על הפלסטינים ברצועת עזה וגרר את המזרח התיכון לסף מלחמה  אזורית.

להערכת גורמי ביטחון בישראל, מרכז קבלת ההחלטות בחמאס יחזור כעת להנהגת חמאס בחו"ל והיא שתקבע האם ללכת לעסקת חטופים עם ישראל.

גורמים בחמאס אומרים כי מוחמד סינוואר, אחיו של יחיא סינוואר שירש את מוחמד דף כראש הזרוע הצבאית של חמאס, הופך כעת לאיש מספר אחת ברצועת עזה.

לצידו נמצאים עז א-דין אלחדאד, מפקד חטיבת עזה בזרוע הצבאית ומוחמד שבאנה, מפקד חטיבת רפיח.

זוהי למעשה ההנהגה הצבאית של חמאס שנותרה ברצועה אחרי החיסולים המוצלחים שעשתה ישראל.

בחלוף שנה למלחמה שהחלה במבצע "מבול אלאקצא" של חמאס, שיזם יחיא סינוואר בישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר שעבר ושנחשבה בתחילת המלחמה להצלחה אסטרטגית גדולה, נראה כי מנהיג חמאס הצליח לסבך את ציר ההתנגדות בראשות איראן במלחמה כוללת עם ישראל מבלי להשיג את התוצאה המקווה של קריסתה המוחלטת של ישראל, להיפך, ישראל הצליחה להפוך את הקערה על פיה ולמוטט את קו ההגנה הראשון של איראן.

ארגון חזבאלה בראשות חסן נצראללה היה "המוצב הקדמי" של איראן שאמור היה להרתיע את ישראל מהתקפות על איראן, במיוחד על אתרי הגרעין, אולם, ישראל חיסלה את חסן נצראללה ואת הצמרת הצבאית של חזבאללה ולדברי שר הביטחון גלנט גם כשני שלישים מארסנל הטילים והרקטות שלו, ובכך חיסלה למעשה את אסטרטגיית ההגנה של איראן,

גורמי ביטחון בכירים בישראל אומרים כי משטר ההיאתולות חשוף עתה לזרועו הארוכה של חיל האוויר הישראלי והוא צריך לסמוך על עצמו ולנסות להרתיע את ישראל באמצעות ארסנל הטילים הבליסטיים שברשותו.

איראן נמצאת  בשלבים האחרונים של המרוץ לפצצת הגרעין, אולם, המלחמה שיזם יחיא סינוואר מרצועת עזה נגד ישראל מסכנת את המשך פרוייקט הגרעין, לישראל יש היום לגיטימציה בינלאומית להכות בחוזקה באיראן, לאחר שהיא תקפה פעמיים את ישראל במאות טילים בליסטיים, ותקיפת אתרי הגרעין האיראניים היא בהחלטה מטרה חשובה, גם אם ישראל לא תתקוף אותם בהתקפה הקרובה שהיא מתכננת נגדה עד מועד הבחירות לנשיאות בארה"ב ב-5 בנובמבר,הרי שההתקפה עליהם יכולה בהחלט להגיע בשלבים הבאים של המלחמה, המלחמה נגד ציר ההתנגדות האיראני היא ארוכה וסופה אינו נראה באופק.

לא רק זאת, להערכת גורמי הביטחון בישראל, מאגרי הטילים הבליסטיים של איראן, שמאיימים על ישראל, הם בהחלט יעד לגיטימי לתקיפה ישראלית,פגיעה מוצלחת באתרי הטילים האיראניים ובמפעלים שמייצרים אותם, על ידי חיל האוויר הישראלי, יכולה להוות מכה קשה לכוחה האסטרטגי של איראן ולמעמדה האזורי שישפיע גם על שלוחות ציר ההתנגדות בעיראק, בסוריה ובתימן.

איראן בנתה את ציר ההתנגדות כדי להחליש את ישראל עד לקריסתה, ארגון חזבאללה היה מבחינתה "היהלום שבכתר" והשלוחה החזקה ביותר שלה במזרח התיכון, באמצעות חזבאללה שלטה איראן בלבנון, קריסתו של חזבאללה בלבנון עשויה להביא לשינוי במאזן הכוחות הפנימי וצמצום דרסטי בהשפעתו של הארגון על המערכת הפוליטית הלבנונית.

בעקבות הטבח הנורא שעשה חמאס ברצועת עזה הצליחה ישראל, במהלך השנה החולפת,לפרק את הזרוע הצבאית של חמאס ולחסל את מרבית הנהגתה ואז להפנות את כוחות צה"ל למלחמה בלבנון נגד חזבאללה.

איראן איבדה כתוצאה מהמלחמה את השפעתה בזירה הפלסטינית באמצעות ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי, כעת היא נשארה עם החות'ים בתימן ועם המליציות השיעיות בעירק ובסוריה, היכולת שלה לסכן את ישראל פחתה בהרבה ולמעשה, על פי גורמים ביטחוניים, ישראל הצליחה לפרק את ציר ההתנגדות.

מבצע "מבול אלאקצא" של חמאס השיג תוצאות הפוכות מההערכות המקוריות של איראן אשר ידעה מראש על הכוונות של יחיא סינוואר להוציא אותו אל הפועל ולא עצרה אותו, עכשיו היא משלמת את המחיר.

הוא מוטט את האסטרטגיה שאיראן בנתה באזור במשך כמה עשורים והחליש את השפעה האזורית, יחיא סינוואר טעה בהערכת המצב שלו וכשל בהערכת היכולות הצבאיות של ישראל, בסופו של דבר הוא שילם בחייו על הטעויות שלו.

התגובה הצבאית העוצמתית של ישראל ברצועת עזה ובלבנון על הטבח בישובי עוטף עזה הפתיעה את יחיא סינוואר ואת איראן ויצרה משוואת הרתעה חדשה באזור, היא הביאה לכיבוש רצועת עזה ודרום לבנון ולהחלשה ניכרת של הכוח הצבאי של חמאס וחזבאללה.

איראן לא רצתה מלחמה אזורית, היא רצתה מלחמת התשה ארוכה באמצעות שלוחותיה שתקריס את ישראל לתוך עצמה, היא רצתה להשלים בהקדם את פרויקט הגרעין, עכשיו, כתוצאה מההרפתקאה המסוכנת של יחיא סינוואר ב-7 באוקטובר שעבר היא נשאבה למלחמה ישירה נגד ישראל ומסכנת את פרויקט הגרעין שהינו בבת עינה.

איראן הסתבכה באסטרגיה של עצמה, במקום שהשלוחות שלה יגנו עליה מפני ישראל, היא צריכה עכשיו להגן עליהן מפני ישראל, היוצרות התהפכו הכל תודות ליחיא סינוואר.

פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי