הזרוע הצבאית של חמאס אחרי חיסול יחיא סינוואר

בחמאס מעריכים כי ישראל תמשיך את הלחימה ברצועת עזה אחרי חיסולו של יחיא סינוואר עד שתהפוך את התבוסה שלה ב-7 באוקטובר לניצחון. הזרוע הצבאית של חמאס איבדה הרבה מכוחה הצבאי אך היא עוברת ללחימת גרילה נגד צה"ל.

 הזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה מנסה להתאושש מההלם שפקד אותה בעקבות חיסולו של מנהיג חמאס יחיא סינוואר.

על פי גורמים ברצועת עזה, מי שתפס את מקומו זמנית כמנהיג הרצועה הינו אחיו מוחמד סינוואר ראש הזרוע הצבאית של חמאס.

ביחד עם מוחמד סינוואר נותר גרעין מצומצם של הזרוע הצבאית של חמאס הכולל את עז א-דין אלחדאד, מפקד חטיבת עזה, ואת מוחמד שבאנה, מפקד חטיבת רפיח ועוד כמה מפקדי גדודים.

גורמים ברצועת עזה שמקורבים לחמאס אומרים כי אין בכוונת הזרוע הצבאית של חמאס להרים דגל לבן אחרי חיסולו של יחיא סינוואר, להיפך, מכיוון שחמאס נחשבת לתנועה ג'יהאדיסטית היא מתכוונת להמשיך את המלחמה עד הסוף.

מוחמד סינוואר מחזיק במרבית החטופים הישראלים במספר מקומות מסתור ברצועה, כמה חטופים מוחזקים כנראה בידי פלגים פלסטינים אחרים או חמולות.

מוחמד סינוואר, כמו אחיו יחיא סינוואר, מעריך כי החטופים הישראלים שבידיו הם שמבטיחים את המשך הישרדותו בשטח, ההערכה בקרב גורמי ביטחון בישראל היא כי הוא יפיק את הלקחים מחיסולו של יחיא סינוואר, ישתדל שלא לנוע על פני הקרקע ויקפיד שבסביבתו הקרובה יהיו חטופים ישראלים שישמשו לו כמגן אנושי.

על פי פירסום באתר האיסלאמי "אלחליג' און ליין" ב-21 באוקטובר,מוחמד סינוואר הינו אחד המועמדים לרשת את אחיו יחיא סינוואר בתפקיד יו"ר הלשכה המדינית, אולם כרגע הדבר איננו עומד על הפרק, הנהגת חמאס החליטה על בחירת מועצת בכירים שתנהל בינתיים את הארגון עד לבחירות הפנימיות בחודש מרץ הבא.

מוחמד סינוואר אינו צפוי לשנות את כללי המשחק של הזרוע הצבאית של חמאס בעקבות חיסול אחיו, מחבלי חמאס מעודדים מאוד מכך שהצליחו להרוג בג'באליה את מח"ט 401 אל"מ אחסאן דסקה ז"ל והם מבטיחים את המשך הנקמה בישראל על חיסולו של יחיא סינוואר.

ההערכה במערכת הביטחון היא שמוחמד סינוואר ינסה לטרפד כל מגע של ישראל עם חמולות ברצועה או פלגים אחרים בעניין החזרת החטופים שנמצאים בידיהם כדי לשמור בידיו את הבלעדיות למשא ומתן העקיף עם ישראל.

ראש השב"כ רונן בר ביקר שלשום בקהיר ונועד עם ראש המודיעין המצרי החדש חסן רשאד וניסה לרתום אותו לשיתוף פעולה ברעיונות הישראלים החדשים להביא לשחרור החטופים.

גורם מדיני בכיר בירושלים אומר כי לאחר חיסולו של יחיא סינוואר, קטאר הפכה יותר משמעותית במאמץ לגבש עסקת חטופים וכי גברה היכולת שלה להשפיע לטובת עסקת חטופים. מכיוון שבכיר חמאס ח'ליל אלחיה וח'אלד משעל שוהים בדוחא ויש להם השפעה על הנהגת חמאס בעזה.

בצפון הרצועה, לזרוע הצבאית של חמאס יש כ-5000 מחבלים חמושים והיא מנסה לשבש את פעילות צה"ל ליישם כמה רעיונות מ"תוכנית האלופים" של גיורא איילנד.

ראש הממשלה נתניהו נחוש להמשיך את המלחמה ברצועה עד להבסתו המוחלטת של ארגון חמאס.

הזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה מנסה כעת לשקם את כוחותיה שנפגעו במהלך השנה האחרונה באמצעות גיוס אלפי פעילים חדשים וייצור מחודש של רקטות ופצצות מרגמה באמצעות מחרטות שהוכנסו למנהרות, יש לה עדיין הכנסות כספיות גדולות ממכירת חבילות הסיוע ההומניטרי שאותו היא שודדת מהאוכלוסיה.

הזרוע הצבאית של חמאס מנהלת כעת ברצועת עזה מלחמת גרילה נגד כוחות צה"ל המבוססת על מארבים והתקפות בחוליות קטנות ושימוש בעיקר במטעני חבלה גדולים ובנשק נ"ט.

התקווה שלה להישרדות תלויה בפרוץ מלחמה אזורית בין ישראל לאיראן שתקל עליה את הלחץ הצבאי של צה"ל או הגעה לעסקת חטופים והפסקת אש.

פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי