ישראל בוחנת הצעה מצרית להפסקת אש קצרה תמורת שחרור חטופים

גורמים מדיניים בירושלים אומרים כי ראש המודיעין המצרי החדש חסן רשאד העביר לישראל הצעה חדשה שיזם להפסקת אש קצרה תמורת שחרור חטופים. מערכת הביטחון בוחנת רעיונות למתן חנינה וסכומי כסף גדולים למחבלים שישחררו חטופים ישראלים.

על פי גורמים מדיניים בירושלים, ראש המודיעין המצרי החדש שהחליף את הגנרל עבאס כאמל, שהודח על ידי הנשיא א-סיסי מתפקידו, העביר לישראל לפני כמה ימים הצעה להפסקת אש קצרה של שבועיים ימים ברצועת עזה בתמורה לשחרור חטופים ישראלים.

 

בהצעה המצרית אין דרישה מישראל לסגת מרצועת עזה או להפסיק את המלחמה.

 

ההצעה הוצגה בפני הקבינט הביטחוני והוחלט להעביר אותה לידיעת קטאר ולבחון אותה לעומק, את הבחינה יבצע השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר.

 

בדיון בקבינט הביעו שר הביטחון יואב גלנט והשרים ישראל כ"ץ, יריב לוין ומירי רגב תמיכה בהצעה המצרית ואילו השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' התנגדו לה בטענה שאסור לעצור את המומנטום של המלחמה.

 

בדיון בקבינט נדונו רעיונות שונים נוספים לנסות ולקדם עסקת חטופים, גורמים מדיניים מסרו כי  ראש הממשלה נתניהו הורה למערכת הביטחון לבחון רעיונות להעניק חנינה ואפשרות הגליה לחו"ל למחבלי חמאס שמחזיקים בחטופים הישראלים וגם סכום כספי גדול תמורת שחרורם.

 

הדרג המדיני מנסה לנצל את חלון ההדמנויות שנוצר בעקבות חיסולו של יחיא סינוואר לקדם עסקת חטופים חדשה.

 

מי שמחזיק במרבית החטופים הינו מוחמד סינוואר שירש את אחיו יחיא סינוואר בתפקיד מנהיג חמאס ברצועה.

 

בשאר החטופים מחזיקים כנראה פלגים פלסטינים אחרים או חמולות ברצועה.

 

לא ברור על מה מסתמכת ההצעה של המודיעין המצרי והאם היא מתואמת עם הנהגת חמאס בחו"ל, גם לא ידוע כמה חטופים ישראלים אמורים להשתחרר משבי חמאס תמורת הפסקת אש של שבועיים ימים.

 

מדובר כרגע ברעיונות שנבחנים במערכת הביטחון, חל'יל אלחיה, שהיה סגנו של יחיא סינוואר ברצועת עזה, הודיע רשמית לפני כמה ימים בדוחא כי עמדת חמאס לא השתנתה והיא דבקה בתנאים שהציג בזמנו יחיא סינוואר לשחרור החטופים, דהיינו הפסקה מוחלטת של המלחמה ברצועת עזה ונסיגה מלאה של כוחות צה"ל ממנה ושחרור מחבלים מבתי הכלא בישראל.

 

פורסם לראשונה ב"אפוק"

 

 

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי