קטאר מסיתה ובונה נרטיב כי יחיא סינוואר הינו דמות מופת וגיבור מיתולוגי

קטאר ממשיכה בהסתה נגד ישראל והיא עוסקת כעת בטיפוח המיתוס של רב המרצחים יחיא סינוואר שחוסל על ידי צה"ל ברפיח. הגיעה העת שהדרג המדיני יחליט להתנתק מהתיווך הקטארי ולהסתמך על מצרים כמתווכת העיקרית בין ישראל לחמאס.

ממשלת ישראל ממשיכה בטעות שבה החלה מתחילת המלחמה והיא עדיין משתמשת בשירותיה של קטאר כמתווכת בינה לבין תנועת חמאס על עסקה לשחרור חטופים והפסקת אש ברצועת עזה.

קטאר היא מדינה תומכת טרור, היא תומכת בחמאס ובתנועת "האחים המוסלמים", ישראל נאלצה להשתמש בשירותיה בעסקה לשחרור החטופים בגלל קשריה עם חמאס.אבל הגיעה העת לשנות זאת

.

גורמי המודיעין בישראל יודעים היטב מיהי קטאר ועל כמה חתונות היא רוקדת במזרח התיכון, בזכות העושר הרב שלה היא מתערבת בכל סכסוך, ואף יוזמת סכסוכים בעצמה, כדי להפוך למתווכת ולחזק את מעמדה האזורי וגם את מעמדה הבינלאומי.

ראש הממשלה נתניהו הביע מאז תחילת המלחמה כמה פעמים בשיחות סגורות עם משפחות החטופים את דעתו על קטאר, על כך שהיא איננה מפעילה מספיק את מנופי הלחץ שלה על חמאס כדי לקדם את עסקת החטופים.

לקטאר שמארחת את הנהגת חמאס בבירה דוחא, יש מגוון של דרכים ללחוץ על חמאס, היא יכולה לגרש את הנהגת החמאס מקטאר, להקפיא את חשבונות הבנקים של בכירי חמאס, לשים את הנהגת חמאס במעצר בית ועוד, היא מוליכה שולל את ממשל ביידן ומתחמקת מהפעלת לחץ על ארגון הטרור.

הסיבה לכך היא פשוטה, קטאר היא חלק מתנועת "האחים המוסלמים", שהינה תנועת האם של חמאס, והיא פועלת להשאיר את חמאס בשלטון ברצועת עזה כדי לשמור על ההישג הגדול של "האחים המוסלמים" שהצליחו להקים אמירות אסלאמית קיצונית בעזה בשנת 2007.

המהלך שהוביל ראש הממשלה נתניהו באחרונה לסגירת ערוץ אלג'זירה הוא אות קין על מצחה של קטאר ומסמן אותה באופן רשמי על ידי ישראל כמדינה מסיתה ותומכת טרור.

מכון ממר"י, המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון  בראשותו של יגאל כרמון, פירסם השבוע דו"ח מיוחד על הנרטיב שקטאר בונה כעת כי "יחיא סינוואר הינו דמות מופת וגיבור מיתולוגי".

הדו"ח הביא ציטוטים מדברים של מובילי דעת קהל בקטאר, בהם עיתונאים ברשת אל-ג'זירה ובעיתונים הקטארים וכן חברים באיחוד העולמי של חכמי הדת המוסלמים, שמקום מושבו בדוחה. הללו תיארו את סינוואר כדמות מופת, מנהיג שראוי להתגאות בו וגיבור מיתולוגי, שהסב לישראל את התבוסה הצבאית הגדולה ביותר ואבדות שיתועדו בהיסטוריה.

רבים מהם בירכוהו על זכייתו ב"שהאדה" (מות קדושים) לה ייחל במשך חייו באומרם כי "מוות למען אללה הוא השאיפה הנעלה ביותר".

על פי הדו"ח של ממר"י, אימו של אמיר קטאר הנוכחי,השיח' תמים בן חמד אאל ת'אני, ואשת האמיר לשעבר, חמד בן ח'ליפה אאל ת'אני, השיח'ה מוזה בינת נאצר, המכהנת כנשיאת המוסד הקטארי לחינוך, למדעים ולפיתוח החברה, כתבה בחשבונה ברשת X  אודות יחיא סינוואר את הדברים הבאים:

"הם חשבו שהוא מת, אך הוא לא מת, שהרי שמו יחיא. הוא יחיה והם יסתלקו".

בשפה האנגלית היא כתבה: "השם יחיא פירושו מי שחי. הם חשבו שהוא מת, אך הוא חי. כיחיא בן זכריא, על שמו הוא קרוי הוא יחיה והם ייעלמו".

לכיתוב צורף קטע שמע של קריאת פסוק 169 בסורה 3 בקוראן אודות השהידים: "אל תחשבו את אלה שנהרגו למען אללה מתים. הם חיים ומתפרנסים אצל ריבונם".

סופו של יחיא סינוואר

בתוך שנה מפרוץ מלחמת "חרבות ברזל" הצליחה ישראל לחסל את שני המנהיגים החשובים ביותר של ציר ההתנגדות האיראני, את מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה ואת מנהיג חמאס יחיא סינוואר.

יחיא סינוואר, שלמד היטב במשך שנים רבות את החברה הישראלית ואת מערכת הביטחון שלה, הצליח במבצע הונאה מתוחכם שנמשך זמן רב להפתיע את המודיעין הישראלי ולהוציא לפועל את הטבח האכזרי בישובי עוטף עזה שקיבל את הכינוי "מבול אלאקצא".

בסופו של דבר התחכום שלו לא עזר לו לשרוד, צה"ל הידק את המצור עליו, השיג אותו באזור תל אלסולטאן ברפיח וחיסל אותו.

יחיא סינוואר טעה בגדול בהערכת המצב שלו כלפי ישראל, הוא היה בטוח שישראל איננה יכולה להתמודד עם מלחמת התשה ארוכה וכי קלף החטופים הישראלים שבידיו יקפל את ישראל והיא תיכנע לדרישותיו, הוא סמך על השסע החברתי המתרחב בישראל במהלך המלחמה וטעה בהערכת חוסנה הלאומי של ישראל, בסוף הוא סיים את חייו מכדור בראש של צלף ישראלי.

יחיא סינוואר לא נהרג כתוצאה ממבצע חיסול ממוקד שתוכנן מראש על ידי צה"ל והשב"כ, הוא חוסל בדרך המקרה בעת שהסתתר בבית על פני הקרקע, אף זה לא מפחית מחשיבות ההישג הצבאי.

ישראל סגרה איתו את החשבון לאחר ששחררה אותו מהכלא ב"עסקת שליט" בשנת 2011.

לאחר חיסולו של רב המרצחים יחיא סינוואר,הגיעה העת שישראל תסיק את המסקנה בקשר לתיווך הקטארי ותתנתק ממנו, עדיף לישראל להסתמך על מצרים כמתווכת העיקרית ולא על קטאר תומכת הטרור.

למצרים יש כעת ראש מודיעין חדש בשם חסן רשאד שמשתוקק להוכיח את עצמו בתפקידו החדש, השבוע הוא העביר לישראל הצעה מצרית להפסקת אש בת שבועיים ברצועת עזה תמורת שחרור חטופים ישראלים, מערכת הביטחון הישראלית לומדת כעת את ההצעה.

פורסם לראשונה ב"אפוק"

 

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי