כיצד ישראל הכניסה גול עצמי למערכת ההסברה שלה?

דובר צה"ל הפיץ סרטון שבו נראה רב המרצחים יחיא סינוואר נאבק עם קרש ברחפן של צה"ל שנוצל מייד על ידי מכונת התעמולה של חמאס להעצים ולהאדיר את דמותו של יחיא סינוואר כגיבור. מערכת ההסברה של ישראל היא כושלת והגיעה העת לתקן אותה באופן יסודי כאחד הלקחים החשובים ממחדלי המלחמה.

לישראל אין מערכת הסברה יעילה כבר שנים רבות, למרות המלחמה הרב זירתית שהפתיעה את ישראל ב-7 באוקטובר אשתקד, ישראל לא הצליחה להתאושש בתחום ההסברתי, בניגוד להתאוששות שלה בתחום הצבאי בחזית הצפון מול חזבאללה בלבנון ובחזית הדרום מול החמאס ברצועת עזה.

דוגמא אחרונה בולטת למחדלי ההסברה של ישראל היא הטיפול בפרשת חיסולו של רב המרצחים יחיא סינוואר, אדריכל הטבח הנורא בישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר.

דובר צה"ל ניסה לדברר את חיסולו של יחיא סינוואר כהצלחה צבאית ישראלית אדירה, מה שבאמת נכון, אבל על הדרך הוא גם הכניס גול עצמי למערכת ההסברה הישראלית.

במקום להסתפק בפירסום תמונת הסטילס שבה נראים חיילי צה"ל עומדים ליד גופתו של יחיא סינוואר ולצרוב אותה בתודעה העולמית כ"תמונת הניצחון" של צה"ל על חמאס, הוא הפיץ בכל העולם גם סרטון שצילם רחפן של צה"ל בשטח באזור תל אלסולטאן ברפיח שבו נראה יחיא סינוואר יושב על כורסא בבית שבו הוא הסתתר, כשהוא פצוע וחגור באפוד צבאי ומנסה לגרש בעזרת קרש את הרחפן שמצלם אותו.

מדובר בסרטון מיותר שלא היה צריך לפרסמו מכיוון שמערכת התעמולה של חמאס מייד השתמשה בסרטון להבליט את הנרטיב החמאסי כי יחיא סינוואר הוא גיבור פלסטיני שנלחם נגד ישראל עד טיפת דמו האחרונה וכי ברגעיו האחרונים אפילו נלחם בקרש נגד רחפן ישראלי לאחר שאזלה לו התחמושת.

עוד טוענת מערכת התעמולה החמאסית,בהתבסס על הסרטון שהפיץ דובר צה"ל, כי ישראל שיקרה לאורך כל הדרך בשנה האחרונה כשטענה בעקביות כי יחיא סינוואר מסתתר במנהרות כשהוא מוקף בחטופים ישראלים שמשמשים לו כמגן אנושי, והנה, בסרט של דובר צה"ל נראה בבירור שהוא הסתתר בבית על פני הקרקע מבלי שום חטוף ישראלי לצדו שמשמש כמגן אנושי, והוא נלחם לבדו מול כל הכוח הצבאי הישראלי באזור רפיח.

מה שקרה בעקבות פירסום הסרטון הוא שגם תועמלנים בשירות חמאס בעולם הערבי משתמשים בסרטון הזה  כדי לנגח את אמינותה של ישראל ולהעצים ולהאדיר את דמותו של רב המרצחים יחיא סינוואר.

כמה פרשנים ערבים משווים את רב המרצחים יחיא סינוואר למהפכן הקובני ארנסטו צ'ה גווארה שהוצא להורג ביריות בבוליביה בשנת 1967 בעת שניסה להצית מהפכה נגד שלטונו של הגנרל רנה באריינטוס שנחשב למזוהה עם ארה"ב.

קטאר מסיתה נגד ישראל ובהסתמך בין היתר על הסרטון הזה היא בונה כעת את דמותו של רב המרצחים יחיא סינוואר כ"דמות מופת וגיבור מיתולוגי".

מובילי דעת קהל בקטאר, בהם עיתונאים ברשת אל-ג'זירה ובעיתונים הקטארים וכן חברים באיחוד העולמי של חכמי הדת המוסלמים, שמקום מושבו בדוחה, מתארים את יחיא סינוואר כדמות מופת, מנהיג שראוי להתגאות בו וגיבור מיתולוגי, שהסב לישראל את התבוסה הצבאית הגדולה ביותר ואבדות שיתועדו בהיסטוריה.

דובר צה"ל ניסה בדיעבד לתקן את הנזק שעשה והפיץ עוד סרטונים שבהם נראים יחיא סינוואר ובני משפחתו במנהרות בעזה עם מכשיר טלוויזיה וכסף רב, אבל זה היה כבר מאוחר מדי,אמצעי התקשורת הזרה העויינת את ישראל התעלמו מכך והעדיפו להבליט את הסרטון שבו נראה יחיא סינוואר נאבק ברחפן של צה"ל.

זה מה שקורה כשבישראל אין מערכת הסברה מסודרת ויעילה שנעזרת באנשי מקצוע ובמזרחנים המכירים היטב את המזרח התיכון, השולטים בשפה הערבים ומכירים את התרבות הערבית והלכי הרוח בחברה הערבית.

בתחילת המלחמה היו ניסיונות של כמה פוליטיקאים להקים פורום מזרחנים ולהיעזר בידע שלהם כדי להאבק ביתר יעילות במכונת התעמולה הפלסטינית המשומנת, אך עד מהרה הם דעכו.

הגיעה העת שהדרג  המדיני יפנים את חשיבות ההסברה לעולם הערבי ואת ניפוץ מסרי התעמולה שמפיצים ארגוני הטרור וגם הרשות הפלסטינית כדי להתסיס את הרחוב הערבי נגד ישראל, זה חייב להיות אחד הלקחים המרכזיים מהמלחמה הנוכחית, לצד הפקת הלקחים המודיעיניים והמבצעיים ממחדלי ה-7 באוקטובר.

ישראל חייבת להפיק את הלקחים גם בתחום ההסברה וליישם אותם בהקדם.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי