מאמץ למניעת חזרת דחלאן לשטחים

 

הרש"פ ותנועת "האחים המוסלמים" פתחו בקמפיין הכפשה של מוחמד דחלאן כדי למנוע את חזרתו לשטחים והשתתפותו בבחירות.

מוחמד דחלאן מתכוון להריץ "מועמדי קש" בבחירות והוא יחזור לשטחים רק לאחר ירידתו של מחמוד עבאס מהבמה הפוליטית.

 

 

בכיר פת"ח מוחמד דחלאן נחשב מאז 2011 לאחד מהאוייבים הגדולים במזרח התיכון של תנועת "האחים המוסלמים" בראשות טורקיה וקטאר בגלל קשריו ההדוקים עם נשיא מצרים מוחמד א-סיסי, שהוציא את תנועת "האחים המוסלמים" מחוץ לחוק והכריז עליה כתנועת טרור, ועובדת היותו יועצו הבכיר של השיח' מוחמד בן זאיד, יורש העצר של אבו דאבי ש"האחים המוסלמים" הדביקו לו את הכינוי "השטן של הערבים".

מוחמד דחלאן הינו מבוקש על ידי ממשלת טורקיה שמאשימה אותו במעורבות בניסיון ההפיכה הכושל נגד  הנשיא ארדואן, בפעולות ריגול בשטח טורקיה ובמעורבות ברצח העיתונאי הסעודי ואיש "האחים המוסלמים" ג'מאל חאשוקג'י באיסטנבול.

טורקיה כבר פנתה לאינטרפול בבקשה לעוצרו וכך גם עשתה הרש"פ שמאשימה אותו בעבירות שחיתות, הפחד של טורקיה, קטאר והרש"פ ממוחמד דחלאן הוא גדול מאוד, הן יודעות שחזרתו לשטחים בתפקיד בכיר בהנהגה הפלסטינית תגרור אחריה מסע נקם בכל אלה שפגעו בו ב-2011 כשגורש על ידי מחמוד עבאס משטחי הגדה לירדן, בגלל סכסוך אישי עם שני בניו, ומלחמה באסלאם הקיצוני של חמאס ו"האחים המוסלמים".

גורמים בכירים בפת"ח המכירים היטב את מוחמד דחלאן טוענים כי הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות חיזק מאוד את מעמדו של מוחמד דחלאן בעיני ממשל טראמפ וישראל וכי הדבר נותן לו רוח גבית לחזור לשטחים מעמדה של כוח.

דחלאן לא חיכה להסכם הנורמליזציה כדי לבנות את מאחזי הכח שלו בשטחים, במהלך השנים האחרונות הוא בנה בשיטתיות את כוחו בשטחי הרצועה, הגדה ובמזרח ירושלים.

הוא הקים ברצועת עזה ,בעזרת יד ימינו סמיר משהראווי, את "הזרם הרפורמיסטי" בתנועת פת"ח הדוגל בדרכו של יאסר ערפאת והזרים כספים למוסדות צדקה ורווחה, בשטחי הגדה הוא הקים מליציות חמושות בקרב מחנות הפליטים בצפון הגדה, המבוססות על מבוקשים של תנועת פת"ח המתנגדים ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, ובמזרח ירושלים הוא השתלט בהדרגה על מרבית המוסדות הפלסטינים באמצעות הזרמת סיוע כספי מסיבי ואף החל ברכישת בתים בעיר העתיקה בירושלים, בעיקר בצירים המובילים להר הבית.

כל ההכנות האלה לחזרתו של מוחמד דחלאן לשטחים עולות עשרות מיליוני דולרים בשנה, מוחמד דחלאן הפך במרוצת השנים לאיש עסקים וסוחר נשק בינלאומי עשיר מאוד ואין לו שום בעייה לממן את הפרוייקט הזה שנועד להחזירו לקדמת הבמה הפוליטית הפלסטינית.

פעילים בפת"ח ברצועת עזה, המכירים היטב את דחלאן שנים רבות, אומרים כי דחלאן לא יאפשר ליריביו הפוליטיים בשטחים לפגוע בו פעם נוספת וכי יש הפתעות רבות באמתחתו.

החשש של הרש"פ ותנועת "האחים המוסלמים" מחזרתו הקרובה של מוחמד דחלאן לשטחים הוא גדול מאוד, האתר הסעודי "דאר אלחיאת" דיווח כי קיים סעיף סודי בהסכם הנורמלזיציה בין ישראל לאיחוד האמירויות כי יותר למוחמד דחלאן לחזור לשטחי הגדה מתי שירצה, בהסכמת ישראל וארה"ב, ההסכם הזה מעולם הוכחש על ידי ישראל או ממשל טראמפ.

לכן פתחו הרש"פ ותנועת "האחים המוסלמים" בקמפיין הכפשה של מוחמד דחלאן באמצעי התקשורת הערביים ובמסע דמוניזציה נגדו.

הקמפיין נועד לרפות את ידיו של מוחמד דחלאן ולהרתיעו וכן לנסות ולהלך אימים על ישראל וארה"ב כי כל ניסיון לסמוך בעתיד על מוחמד דחלאן כיורשו של מחמוד עבאס נדון לכישלון מראש.

הקמפיין שרץ בימים אלה באמצעי התקשורת הערביים המזוהים עם תנועת "האחים המוסלמים" כולל את הטענות הבאות נגד מוחמד דחלאן.

א.מוחמד דחלאן הינו אחד מאדריכלי הסכם הנורמליזציה בין איחוד האמירויות לישראל ולכן הוא נחשב ל"בוגד".

ב. מוחמד דחלאן הינו המועמד של ארה"ב וישראל להחליף את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ללא תהליך דמוקרטי של בחירות.

ג.מוחמד דחלאן מעורב במעשי שחיתות ברש"פ ובהתנקשות בחיי יאסר ערפאת.

ד. העם הפלסטיני איננו רוצה בו, נביל שעת', יועצו של מחמוד עבאס אמר לכמה אמצעי תקשורת ערביים כי דחלאן "בגד" בבעיה הפלסטינית ופעל בניגוד לאינטרסים שלו בני עמו, "אם הוא יחזור הוא יעמוד לדין בפני בית משפט פלסטיני באשמות שחיתות ופגיעה באינטרס הלאומי הפלסטיני ולא יוכל להשתתף בבחירות" הבהיר שעת'.

עבאס זכי, חבר הוועדה המרכזית של פת"ח אמר כי מוחמד דחלאן הינו "בוגד כושל" שאין לו מקום בחיים הפלסטינים.

דחלאן עצמו מכחיש בתוקף את כל הטענות האלה ומסר בהודעה רשמית כי הוא מאמין בתהליך דמוקרטי של בחירות.

מוחסן עמאד מוחסן, דובר "הזרם הרפורמיסטי" ברצועת עזה השייך למוחמד דחלאן, אמר כי הביקורת החריפה על דחלאן נובעת מפחד מכוחו של דחלאן והפופולאריות שלו.

הוא הדגיש כי דחלאן הבהיר כי הוא לא יחזור לשטחים "תחת מטרייה אמריקנית  או על גבי טנק ישראלי".

 

התוכנית של דחלאן

 

מוחמד דחלאן זקוק לתמיכה עממית נרחבת כדי לנצח בבחירות לנשיאות, אולם הוא נערך גם לאפשרויות אחרות, אחת מהן היא להריץ במקומו, כשלב ביניים, את בכיר פת"ח מרוואן ברגותי האסור בכלא הישראלי, או את ראש הממשלה הפלסטיני לשעבר סלאם פיאד או את נאצר אלקידווה, אחיינו של יאסר ערפאת ושר החוץ לשעבר וחבר הוועדה המרכזית של פת"ח, מוחמד דחלאן מעריך כי ברגע שמחמוד עבאס יפסיד בבחירות ויפרוש הוא יוכל  לחזור לשטחי הגדה ללא בעיות.

הכסף הרב של דחלאן יכול "לשמן" היטב גורמי מפתח בתנועת פת"ח בגדה הסובלים מהמצב הכלכלי הקשה בשטחים בעקבות מגיפת הקורונה והמצוקה הכספית של הרש"פ.

עם זאת, צריך לקחת בחשבון כי קיימים בצמרת פת"ח גורמים בכירים שהינם מתנגדים חריפים של מוחמד דחלאן הרואים את עצמם כיורשים פוטנציאליים של מחמוד עבאס כמו: מאג'ד פרג',ג'בריל רג'וב, חוסיין א-שיח', מחמוד אלעאלול ואחרים, לכל אחד מהם יש מליציה מזויינת בשטח, דבר שמעלה את הסיכויים לפרוץ מלחמת אזרחים במסגרת קרב הירושה הפלסטיני.

המשימה שכרגע עובדים עליה בכירי פת"ח היא למנוע את השתתפותו של מוחמד דחלאן בבחירות, אולם דחלאן הרבה יותר מתוחכם, הוא מתכוון להריץ בבחירות "מועמדי קש" באמצעות הכסף הרב שברשותו וימתין בסבלנות לירידתו של מחמוד עבאס מן הבמה הפוליטית, רק אז הוא יחזור לשטחי הגדה.

 

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי