עבאס מחפש חבל הצלה

יו"ר הרש"פ יצא לביקור בטורקיה ובקטאר כדי לנסות ולהשיג את סיוען בהשגת פיוס עם תנועת חמאס.

עבאס חש שהוא מבודד מבחינה ערבית ומעריך שהסכם פיוס עם חמאס יחליש את יריבו מחמד דחלאן.



 
קרב הירושה ברש"פ מפצל את העולם הערבי  והאסלאמי שמתחלק לשני מחנות, מחנה אחד התומך בהחלפתו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בדמות פלסטינית בכירה אחרת שתשרת את האינטרסים של מדינות ערב המתונות והמחנה השני התומך בחמאס ומעוניין להריץ את ח'אלד משעל, שעומד לסיים את תפקידו כראש הלשכה המדינית של חמאס, לתפקיד יו"ר הרש"פ.
במחמד דחלאן תומכת "הרביעייה הערבית" (מצרים, ירדן, סעודיה ומאע"מ) ובח'אלד משעל תומכות טורקיה וקטאר.
מחמוד עבאס שהודיע בעבר כי לא יציג את מועמדותו לנשיא פעם נוספת נמצא במרוץ נגד הזמן, הוא לא הצליח עד כה למצוא יורש מתאים שישרת את האינטרסים הכלכליים של שני בניו לאחר פרישתו ועפ"י מקורות בכירים בפת"ח הוא מתכוון לשוב ולהציג את מועמדותו לתפקיד יו"ר תנועת פת"ח בבחירות הפנימיות שיתקיימו בועידה ה-7 של התנועה בסוף החודש הבא.
מחמוד עבאס הצליח להסתכסך עם מנהיגי ערב המתונים כשדחה על הסף את בקשתם להתפייס עם מחמד דחלאן ולהפוך אותו ליורשו.
מחמד דחלאן התגלה כאויב מסוכן המאיים בשטחי הגדה על המשך שלטונו של מחמוד עבאס וכמי שהצליח לתקוע טריז בינו לבין מנהיגי ערב.
מחמוד עבאס הבין בשבועות האחרונים כי כללי המשחק השתנו, אולם הוא פוליטיקאי מנוסה המחפש כל דרך להכות את אויבו הפוליטי מחמד דחלאן שוק על ירך.
גורמים בכירים בפת"ח אומרים כי מחמוד עבאס מוכן כעת לשקול ברצינות את חלוקת השלטון ביחד עם תנועת חמאס רק כדי להביס את מחמד דחלאן ולמנוע את חזרתו לתפקיד בכיר בשורות פת"ח.
עפ"י אותם גורמים זוהי הסיבה שמחמוד עבאס יצא לביקור בטורקיה ובקטאר שיש להן השפעה גדולה על תנועת חמאס.
עבאס שואף לנהל משא ומתן עם תנועת חמאס על הקמת ממשלת אחדות לאומית באמצעות טורקיה וקטאר, אם יצליח להשיג הסכם פיוס לאומי חדש בין פת"ח לחמאס ייחשב הדבר להישג פוליטי חשוב שינטרל את מחמד דחלאן ויחזק את מעמדו של עבאס.
הסיכויים שטורקיה וקטאר יגישו למחמוד עבאס את חבל ההצלה הם נמוכים מאוד, גם בתנועת חמאס מעדיפים את מחמד דחלאן על פניו של מחמוד עבאס.
למחמד דחלאן יש השפעה גדולה ופופולאריות ברצועת עזה, גם תנועת חמאס מכירה בכך.
גורמים בפת"ח טוענים שמחמד דחלאן הצליח לקנות גם כמה בכירים בתנועת חמאס באמצעות כספים שהעבירה רעייתו ג'לילה בעת ביקוריה ברצועת עזה.
לפני שבועיים אישרה תנועת חמאס בצעד יוצא דופן לאלפים מתומכי דחלאן להפגין במרכז העיר עזה, בהפגנה הועלו באש תמונות של מחמוד עבאס.
מצוקתו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס היא גדולה, בפני מקורביו הוא טוען שקמה קונספירציה נגדו של מנהיגי ערב ביחד עם מחמד דחלאן שמטרתה להדיחו כדי לשרת אינטרסים זרים ולא את האינטרסים של העם הפלסטיני.
בתנועת חמאס לא מתרגשים מכוונות הפיוס החדשות והאינטרסנטיות של מחמוד עבאס.
תנועת חמאס פירסמה ביחד עם פלגים אחרים של אש"ף קריאה למצרים לתת חסות לתהליך פיוס בין כל הפלגים הפלסטינים עפ"י יוזמתו של מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי, ד"ר עבדאללה רמדאן שלח ולא עפ"י הצעתו של עבאס.
מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי הציע בשבוע שעבר יוזמה חדשה לפיוס לאומי בת עשר נקודות שעיקריה ביטול הסכמי אוסלו וההכרה במדינת ישראל ואינתיפאדה כוללת נגד ישראל.
לטורקיה וקטאר יש אינטרס להכשיל את מצרים ולנגח אותה אולם הן מבינות כי מחמוד עבאס הוא בגדר "גוויה פוליטית" מהלכת, הוא בן 82, מצב בריאותו איננו טוב ונראה כ זמנו בשלטון הוא קצר.
תמיכה במחמוד עבאס לא תביך את מצרים אשר אמרה את דברה ורואה במחמד דחלאן את שותפה האסטרטגי החדש.
כפי שהדברים נראים, מחמוד עבאס לא יצליח לקבל חבל הצלה מטורקיה ומקטאר והוא יצטרך למצוא פשרה אחרת כדי להבטיח את האינטרסים שלו.
עפ"י גורמים בפת"ח, שני בניו של מחמוד עבאס, יאסר וטארק, הם שמונעים את הפיוס עם מחמד דחלאן.
דחלאן היה בעבר הרחוק ידידה הקרוב של משפחת עבאס, הוא שסידר לשני הבנים עבודה אצל ראש הממשלה לשעבר סלאם פיאד, אולם השניים ניצלו את הקשרים של אביהם והפכו לאנשי עסקים גדולים.
ברגע שמחמד דחלאן חשף את החשדות לשחיתות כספית שלהם הוא הואשם במעשי שחיתות ורצח מצדו וגורש מתנועת פת"ח.
המשבר בין דחלאן למשפחת עבאס הוא עמוק ובלתי ניתן לגישור,מחמוד עבאס יצטרך למצוא פיתרון יצירתי אחר למצוקתו הפוליטית אחרת יסתבך מצבו עוד יותר.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי