אין "אור ירוק" מהנשיא ביידן לתקיפה ישראלית באיראן

הנשיא ביידן מאמין בפיתרון דיפלומטי לנושא ההתגרענות האיראנית ולא ייתן "אור ירוק" לישראל לתקוף באיראן.ההנהגה הישראלית תצטרך לקבל באופן עצמאי את ההחלטה על התקיפה ולסמוך על תמיכה אמריקנית צבאית בדיעבד.

אין שום צורך להיות נוכח בפגישה בבית הלבן בין הנשיא ביידן לבין ראש הממשלה נפתלי בנט כדי לדעת את התשובה לשאלה האם הנשיא האמריקני, המנוסה מאוד מבחינה דיפלומטית, יתן "אור ירוק" לישראל לתקוף צבאית את מתקני הגרעיו באיראן נוכח העובדה שאיראן שועטת בדרכה להפוך ל "למדינת סף גרעינית" ולאור העובדה שהיא נוקטת סחבת מכוונת בשיחות הגרעין בוינה.


צריך להתעורר מהאשליות במידה שהן קיימות,הסיכוי שהנשיא ביידן ייתן "אור ירוק" כזה לישראל שואף לאפס.


ישראל צריכה לסמוך על עצמה ורק על עצמה בקבלת החלטות גורליות מהסוג הזה, גם ראש הממשלה בנט יודע זאת היטב.
הנשיא ביידן הוא חסיד הדיפלומטיה ולא חסיד הכוח הצבאי,כל עוד הוא מאמין שקיים סיכוי, קטן ככל שיהייה, שאיראן תסכים לשוב להסכם הגרעין מ-2015 הוא ייילך על זה.


הוא ינסה למצות עד תום כל סיכוי מדיני כפי שהבטיח בקמפיין הבחירות שלו לבוחריו,כדי למנוע מאיראן את האפשרות להשיג נשק גרעיני.


ביידן מתנגד לצעדים חד צדדים בדיפלומטיה ופנייה לאפיקים צבאיים כל עוד האופציה המדינית לא מוצתה.
מעמדו של הנשיא ביידן בארה"ב נחלש באחרונה בעקבות הפאדיחה של הנסיגה מאפגניסטן, האתגר הבא שלו להוכיח את עצמו הוא בנושא איראן.


הנשיא האמריקני תומך בדיאלוג אזורי בין איראן לבין שכנותיה במפרץ ובראשן סעודיה, הוא בעד עידוד הדיאלוג עם איראן ולא בעד הפסקתו.


מה שקרה באפגניסטן עלול דווקא לעודד את נשיא איראן החדש אברהים ראיסי להקשיח עמדות בשיחות הגרעין בוינה ולהקשות עוד יותר על אפשרות ההגעה להבנות עם ארה"ב על חזרה להסכם הגרעין מ-2015.


ביידן עדיין מאמין בכוחן של הסנקציות הכלכליות להשפיע על איראן והוא לא יסכים להסיר את כולן גם אם איראן תסכים לחזור להסכם הגרעין, הוא רוצה לשמור לעצמו מנוף לחץ כדי שיוכל להשפיע על איראן בנושא פרוייקט הטילים הבליסטיים שלה ומגמות הטרור וההתפשטות שלה במזרח התיכון.


בנות ברית של ארה"ב במזה"ת חוששות עקב מה שקרה באפגניסטן ושואלות האם זה מה שצפוי לקרות גם ביחס של ממשל ביידן לטיפול בסכנה האיראנית.


קיימת מבוכה גדולה בעולם הערבי המתון ממה שקרה באפגניסטן וישראל מודאגת מאוד,יש ציפיה בעולם הערבי שממשל ביידן יתעורר, יפיק לקחים ויזום התייעצויות עם מדינות ערב כדי ליישם אסטרטגיה חדשה בקשר לסכנה האיראנית.מהלך אמריקני כזה עשוי לסייע בהפגת החששות של בנות בריתה של ארה"ב במזה"ת.


מדינות ערב וישראל צריכות להשתכנע כי לנשיא ביידן אין כוונה לנטוש את המזה"ת ולהפקירן לחסדי איראן הגרעינית.

נראה כי ממשל ביידן איבד את דרכו, ג'ו ביידן נראה עייף מתמיד וכמי שאיננו מעוניין בשום עימות עם איראן ובודאי חושש כי מתן "אור ירוק" לישראל לטפל צבאית במתקני הגרעין האיראניים יסבך קשות את ארה"ב ויפגע קשות באינטרסים שלה במזה"ת.


ההססנות של ג'ו ביידן תעלה לארה"ב ביוקר אם ההנהגה הישראלית החדשה תגלה אומץ ועצמאות בקבלת ההחלטה לתקוף את מתקני הגרעין באיראן, היא עשויה להפתיע את ארה"ב ולהעמידה בפני עובדה מוגמרת, בתרחיש כזה, ביידן יצטרך לגבות את ישראל ולתמוך בה למרות שלא היה שותף להחלטה, ישראל היא בת הברית הקרובה ביותר של ארה"ב במזרח התיכון והיא איננה יכולה לנטוש אותה בעת מבחן.


מפקד חיל האוויר של "משמרות המהפכה" האיראניים, הגנרל אמיר עלי חאג'י זאדה, הודיע השבוע כי איראן מתחרה בקנה מידה עולמי עם מדינות אחרות בתחום הטילים,המל"טים, ההגנה האווירית והלוחמה האלקטרונית.


"לאיראן יש הישגים, היא ייצרה בעצמה מערכות הגנה אווירית מתקדמות, כולם מבינים היום את חשיבות המל"טים בעימותים צבאיים", הוא אמר",זהו דבר שהמנהיג העליון עלי ח'מינאי הדגיש לאורך כל השנים".


איראן שועטת קדימה גם בתחומים האלה מבלי לעשות חשבון לארה"ב, במקביל הנשיא ראיסי מתכוון לקדם את היחסים האסטרטגיים והכלכליים עם רוסיה וסין כדי לעקוף את הסנקציות האמריקניות ולזכות בתמיכת רוסיה וסין בדיונים במועצת הביטחון של האו"ם.


ארה"ב נמצאת במצב קשה, האיראנים יודעים היטב את המשחק הדיפלומטי וכיצד לנהל משא ומתן, נוכח מה שקורה ישראל חייבת לדאוג לאינטרסים שלה, גם אם הדבר כרוך בנקיטת מהלך צבאי נגד הסכנה הגרעינית האיראנית מבלי לשתף בכך את ארה"ב, כבר היינו בסרט הזה בעבר.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי