טראמפ מנסה לפתור את המשבר במפרץ

 

ממשל טראמפ מנסה לפתור את המשבר במפרץ בניסיון לצבור הישגים נוספים לקראת הבחירות בנובמבר.

קטאר מקשיחה עמדות, היא מסיתה נגד תהליך הנורמליזציה עם ישראל ומעדיפה להמתין לתוצאות הבחירות בארה"ב.

 

 

הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות נחשב להישג גדול של מדיניות החוץ של ממשל טראמפ והנשיא האמריקני מתכוון לסחוט את לימון ההצלחה עד לטיפה האחרונה שלו ולהשתמש בו לצורך קמפיין הבחירות לנשיאות בנובמבר.

לכן, יש מאמץ מדיני אמריקני גדול להביא לחתימה על ההסכם ב-13 בחודש בטקס בבית הלבן ולצרף מדיניות ערביות נוספות לתהליך הנורמליזציה עם ישראל, על פי פקידים אמריקנים וישראלים בכירים, מייד לאחר חתימת הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות צפוייה גם בחריין להודיע על הסכמתה לנורמליזציה עם ישראל, דבר שיעניק הישג נוסף למדיניות האמריקנית באזור.

במקביל, ממשל טראמפ מנסה למצוא פיתרון למשבר במפרץ הנמשך כבר 3 שנים, עוד לפני הבחירות בנובמבר, כדי לזקוף לזכותו הישג דיפלומטי נוסף, הכוונה לחרם שהטילה "הרביעיה הערבית"( מצרים, סעודיה, איחוד האמירויות ובחריין) על קטאר ואשר לדעת הממשל פוגע באינטרסים האמריקנים באזור המפרץ ומחזק את איראן.

בקיץ 2017 הכריזה "הרביעיה הערבית" על חרם ומצור על קטאר בגלל תמיכתה בטרור  והתערבותה בעניינים הפנימיים של מדינות ערב.

קטאר מארחת בשטחה את מנהיגי “האחים המוסלמים” ואת הנהגת חמאס והיא משתמשת באמצעי התקשורת שלה, כמו ערוץ אלג’זירה ואתרי האינטרנט, להסתה נגד “הרביעיה הערבית”, בעיקר נגד משטרו של הנשיא א-סיסי ובית המלוכה הסעודי.

“הרביעיה הערבית” הציבה 13 תנאים לקטאר כדי להסכים לפיוס, לפני יותר משנה הציעה קטאר לסעודיה להתנתק מתנועת “האחים המוסלמים” החותרת תחת המשטרים הערביים ומוכרזת כ”ארגון טרור" כצעד לקראת הפיוס אך חזרה בה.

מי שנטלו חלק בתיווך בין קטאר לסעודיה היו כווית ועומאן, אולם נראה כי מצרים איננה מתכוונת להתפייס עם קטאר ואם אכן הפיוס יצא אל הפועל הוא יהיה רק בין קטאר לסעודיה.

מצרים אומרת כי היא איננה רואה שום שינוי בהתנהגותה של קטאר, היא מארחת ארגוני טרור ומתערבת בענייני האזור ובכך מכשילה כל מאמץ לפתרון.

 

המאמץ האמריקני הנוכחי

 

ממשל טראמפ שיגר בשבועות האחרונים את שר החוץ פומפיאו ואת השליח המיוחד ג'ראד קושנר לסיור במדינות המפרץ, לפני ביקור קושנר במפרץ הצהיר שר החוץ פומפיאו בתום ביקורו במפרץ כי ארה"ב רוצה לראות את המפרץ מתאחד כדי להתמודד עם הסכנה האיראנית.

בביקורו האחרון של ג'ראד קושנר בדוחא ב-2 בספטמבר הוא אמר כי ארה"ב ממלאת תפקיד דיפלומטי חשוב מאחורי הקלעים בנושא הנורמליזציה של איחוד האמירויות עם ישראל וכי הוא מקווה גם שיושג פתרון בנושא המשבר במפרץ.

ממה ששמענו ממנהיגי המפרץ, אמר קושנר, כולם סבורים שהנושא הזה נמשך מעבר למה שהיה צריך והם רוצים לפתור אותו.

הוא הוסיף כי "מלך סעודיה ובנו יורש העצר היו ברורים כי הם רוצים מזרח תיכון טוב יותר ויותר שלום" וכי "הם עוקבים מקרוב אחר מה שקורה באיחוד האמירויות."

הנשיא טראמפ מנהל קרב צמוד במערכת הבחירות נגד יריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן ולקראת הבחירות בנובמבר הקרוב הוא רוצה להשיג פריצת דרך בנושא המשבר במפרץ, קטאר אימצה לגמרי את העמדה הפלסטינית והיא פועלת גם נגד הסכם הנורמליזציה בין ישראל לבין איחוד האמירויות,שאר מדינות המפרץ, מלבד כווית מוכנות לזרום עם ממשל טראמפ בכל הקשור לתוכנית "עסקת המאה".

קטאר רואה בתוכנית השלום האמריקנית את חיסולה של הבעייה הפלסטינית אך מקפידה להתחנף לממשל טראמפ ולישראל ולנסות להחזיק את המקל משני קצותיו.

על פי גורמים אמריקנים, בחודש שעבר כינסה ארה"ב בכירים מקטאר,סעודיה ואיחוד האמירויות וסיכמה עימם על נוסחה שתשים קץ ל-3 שנות החרם של "הרביעיה הערבית" על קטאר אך איחוד האמירויות הכשיל ברגע האחרון את היוזמה האמריקנית.

ממשל טראמפ גם נכשל בניסיונות שלו לשכנע את סעודיה ואת איחוד האמירויות לפתוח את המרחב האווירי שלהן בפני המטוסים של קטאר שמשתמשת בעקבות החרם עליה במרחב האווירי של איראן.

אלם, גורמים במפרץ אומרים כי הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות הגביר את המחנאות במפרץ, קטאר וכווית תומכות ביוזמת השלום הערבית והחלטות הליגה ערבית ומתנגדות להסכם הזה, קטאר נותנת לכך ביטוי בהסתה הפרועה שהיא נוקטת בה באמצעי התקשורת שלה נגד הנורמליזציה עם ישראל ונגד איחוד האמירויות.

לדברי גורמים בכירים בקטאר, הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות מהווה מכשול נוסף לפתור את המשבר במפרץ, הניסיון האמריקני נכשל בינתיים וקטאר ממתינה לתוצאות הבחירות לנשיאות האמריקנית בנובמבר ואז תחליט על המשך צעדיה.

 

 

 

 

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי