שחיקת ההרתעה הישראלית

גורמים בכירים בחמאס טוענים כי המלחמה מכמה חזיתות נגד ישראל שחקה לגמרי את כוח ההרתעה של ישראל. ישראל חייבת לנקוט בכמה צעדים לחיזוק ההרתעה שלה, יש לכך השלכות על המשך ההתמודדות מול "ציר הרשע" בראשות איראן.

ארגון חמאס שואב עידוד רב מכניסתה של איראן למלחמה גלויה נגד ישראל כפי שבא לידי ביטוי בהתקפת הטילים והכטב"מים הגדולה עליה ב-13 באפריל.

הנהגת חמאס מצפה שהמנהיג העליון של איראן עלי ח'מינאי יעמוד בהבטחתו למנהיג התנועה אסמעיל הניה כי לא יאפשר לישראל למוטט את שלטון חמאס ברצועת עזה.

הפלסטינים מעודדים מעוצמתה הצבאית הגדולה של איראן, עצם ההעזה שלה לתקוף  את  ישראל ב-500 טילים וכט"במים היא בעיני הפלסטינים סימן להיחלשות כוח ההרתעה של ישראל והתגברות התעוזה האיראנית אשר הכילה במשך שנים רבות את ההתקפות הישראליות על יעדים איראניים בסוריה ובעיראק.

למרות שישראל הגיבה נכון ומתוך ראייה אסטרטגית למתקפה האיראנית, יש תהליך של התרוממות רוח ושיפור במורל אצל חלק מהפלסטינים בכל הקשור להיחלשותה של ישראל, לכך יש להוסיף את השגיאות שהיא עשתה, כמו הדשדוש המיותר ברצועת עזה במשך כמה שבועות, ותחילת הפרישה של קצינים בכירים בצה"ל מהשירות הצבאי על רקע מחדל ה-7 באוקטובר, כל אלה תורמים לתחושה כי ישראל שרוייה בבוץ עמוק ברצועת עזה במלחמת התשה ארוכה שאין לה סוף.

חמאס מפיץ פייק ניוז כי גם המבצע ברפיח לא יביא לישראל שום הישגים וכי הוא נטוע עמוק ברצועת עזה ולא ישחרר שום חטוף ישראלי עד שישראל תפסיק את המלחמה ותיסוג מכל חלקי הרצועה, הוא מנסה לחזק את המורל בקרב הפלסטינים. בחמאס מציינים בסיפוק את ההסלמה שיזם בימים האחרונים חזבאללה בגבול הצפון מול ישראל ומעריכים כי כי המליציות השיעיות בעיראק והחות'ים בתימן יגבירו בקרוב את ההתקפות על ישראל בטילים ובכטב"מים.

גורמים בחמאס טוענים כי ללא הסיוע הצבאי של ארה"ב לישראל היא הייתה קורסת מזמן.

בחמאס גם מקווים שיתגברו ההפגנות בישראל נגד ממשלת נתניהו מצד משפחות החטופים  ומפלגות האופוזיציה.

חיזוק ההרתעה הישראלית

 

בחמאס רואים במלחמה הנוכחית את "מלחמת השחרור" הפלסטינית שנתמכת על ידי איראן ושלוחותיה, למרות שצה"ל כבש את רוב רצועת עזה והתחיל להרוס את התשתיות הצבאיות של חמאס, הם עדיין טוענים ל"ניצחון", לכן, חשוב מאוד שישראל תנקוט בשורה של צעדים לחיזוק כוח  ההרתעה שלה.

איראן שינתה את כללי המשחק ועברה להמלחמה גלוייה נגד ישראל תוך ירי של מאות טילים בליסטיים וכטב"מים, התגובה הישראלית הייתה נכונה ומדודה אך אסור שהיא תתפרש כחולשה ישראלית, לכן אסור לישראל להסכים לשינוי כללי המשחק והיא חייבת להמשיך באסטרטגיית המב"מ ( המלחמה שבין  המערכות).

ישראל חייבת לקחת בחשבון כי לארה"ב יש אינטרסים במזרח התיכון, מול איראן, סעודיה ומדינות ערב המתונות, יש לה גם בסיסים צבאיים באזור ורוסיה וסין מנסות לכרסם במעמדה, ולכן,למרות התמיכה שלה בישראל היא לא תוותר על האינטרסים שלה.

ממשל ביידן אינו רוצה במלחמה אזורית במזרח התיכון וגם אינו מתכוון לפעול צבאית נגד איראן, ישראל היא לבדה בקטע הזה והיא חייבת לכלכל היטב את צעדיה.

חשוב מאוד שישראל תחדש את הפעילות הצבאית בצפון הרצועה ותצא בהקדם למבצע הצבאי ברפיח שהפכה לסמל הדשדוש הישראלי במלחמה ברצועת עזה, כיבוש רפיח ותפיסת "ציר פילדלפי" יתרמו רבות לחיזוק ההרתעה הישראלית מול חמאס ויש להם גם השלכה על המשך הלחימה מול חזבאללה.

ישראל חייבת להגיע להכרעה ברורה מבחינה צבאית ברצועת עזה ולמוטט את שלטון חמאס.

הגיעה גם העת שישראל תקבל החלטה לגבי היום שאחרי המלחמה ברצועת עזה ומי ישלוט בה.

כל החלטה ישראלית שתתקבל היא חשובה, היא תבהיר לחמאס ולתומכיו ברצועה כי שלטון חמאס הגיע לקיצו ויש לה השפעה מורלית חשובה על השטח.

במקביל, חשוב מאוד להמשיך במבצעים היזומים של צה"ל נגד תשתיות הטרור בצפון השומרון, לצה"ל יש הצלחות רבות וזהו גורם חשוב בהרתעה הישראלית.

המבחן הבא של ישראל הינו המבחן מול חזבאללה לכן חשוב מאוד שישראל תסיים את המלחמה ברצועת עזה בניצחון ברור שיהדהד בכל המזרח התיכון, היא חייבת להקריס את שלטון חמאס ולהחזיר את החטופים.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי