הוצאת צווי מעצר בינלאומיים נגד בכירים בישראל

בדרג המדיני בישראל גובר החשש שבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג יוציא בקרוב צווי מעצר נגד בכירים בישראל. ישראל נערכת להתפרצות גל אנטישמי בעולם.

נוכח האפשרות שבית הדין הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בישראל, הנחה היום שר החוץ ישראל כ"ץ את נציגויות ישראל בעולם להגביר את האבטחה סביב מוסדות יהודיים ולהיערך להתפרצות גל אנטישמי אנטי ישראלי ואנטי יהודי ברחבי העולם.

גורמים מדיניים בירושליים מסרו כי על פי מידע בדוק שהגיע ללשכת ראש הממשלה לפני כשבועיים, התובע הכללי כרים ח'אן, בבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג(ICC), מתכוון להוציא בטווח הזמן הקרוב, כנראה שעוד השבוע, צווי מעצר נגד ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי בגין פשעי מלחמה וטענות כי ביצעו הרעבה מכוונת של של פלסטינים במהלך המלחמה ברצועת עזה.

במקביל הוא אמור להוציא גם צווי מעצר נגד בכירי חמאס יחיא סינוואר, מוחמד דף ואחרים בגין פשעי מלחמה.

ראש הממשלה נתניהו קיים התייעצויות דחופות בנושא במהלך השבוע האחרון ושוחח גם עם ראשי מדינות, במקביל תוגברה האבטחה סביב מוסדות ישראלים ויהודיים בעולם.

גורמים מדיניים בכירים בירושלים מזהירים כי מהלך כזה יטרפד לאלתר את עסקת החטופים, יסכל את המאמצים להשגת נורמליזציה עם סעודיה ויביא להפסקת העברת כספי המיסים מישראל לרש"פ, דבר שעלול להביא לקריסתה.

גורמים המקורבים לראש הממשלה נתניהו אומרים כי הנשיא ביידן יכול לנקוט בצעדים שיעצרו את המהלך אך עד כה הוא לא נקט בשום צעד למרות שהוא מבין את ההשלכות החמורות של המהלך הזה, ייתכן שהוא מנסה בכך להגביר את הלחץ על ישראל שלא לצאת למבצע צבאי ברפיח ולקבל את ההצעה המצרית בנושא עסקת החטופים.

התובע הכללי כרים ח'אן מנהל חקירה פעילה על אירועי ה-7 באוקטובר, הוא ביקר בישראל וגם במעבר רפיח ומופעלים עליו לחצים גדולים של הפלסטינים וגורמים פוליטיים אירופים להוציא את צווי המעצר נגד הבכירים בישראל.

ההערכה בישראל היא כי התובע הכללי לא יוביל מהלך כזה מבלי לקבל "אור ירוק" מהממשל האמריקני ומממשלת בריטניה.

לפי גורמים במשרד החוץ בירושלים, ישראל פעלה בשבועיים האחרונים באינטנסיביות מול גורמים בכירים בארה"ב ובאירופה כדי לנסות ולמנוע את המהלך,מי שמרכז את הפעילות המדינית והמשפטית הינו ראש המל"ל צחי הנגבי, הנושא יעלה גם בפגישות הצפויות עם שר החוץ האמריקני בלינקן שיגיע ביום שלישי ארצה.

דובר במועצה לביטחון לאומי בוושינגטון מסר כי " כפי שאמרנו  בפומבי פעמים רבות, ל-ICC אין ססמכות שיפוט ואיננו תומכים בחקירתו".

דובר ה-ICC אמר בתגובה לדברי הגורמים המדיניים בישראל כי " התובע הכללי לא נותן פרשנות שוטפת ביחס לחקירות מתמשכות וגם לא מגיב לספקולציות בדיווחים בתקשורת".

משמעות הוצאת צווי המעצר הבינלאומיים היא כי כל 124 המדינות שמכירות בבית הדין הפלילי בהאג יהיו מחוייבות לעצור את כל מי שהוצאו נגדו צווי המעצר הבינלאומיים בכל פעם שיגיעו לשטחן.

ישראל עלולה להפוך למדינה מצורעת מבחינה בינלאומית,תדמיתה בעולם תקבל מכה אנושה וגם כלכלתה תפגע  וההנהגה הישראלית לא תוכל לצאת מהארץ.

ישראל לא חתומה על אמנת רומא שהקימה את בית הדין הפלילי הבינלאומי,אולם, לפי אמנת רומא, אם אדם מבצע פשע מלחמה בשטח של מדינה החברה באמנה, גם אם הוא אזרח זר, אז יש לבית הדין סמכות שיפוט עליו.

הרש"פ הצטרפה ב-2014 כחברה לאמנת רומא כמדינה, ובדרך זו הפלסטינים מנסים להחיל אותה על ישראלים.

בפברואר 2021 קבעה ערכאת קדם המשפט של בית הדין הפלילי הבינלאומי בדעת רוב כי לתובע של בית הדין הפלילי הבינלאומי נתונה הסמכות לחקור חשדות בדבר פשעי מלחמה בשטחים שמעבר לקו הירוק יהודה, שומרון, עזה, מזרח ירושלים.

צו המעצר הבינלאומי המשמעותי האחרון הוצא על ידי בית הדין כנגד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ובכירים רוסים נוספים בגין חטיפת וגירוש ילדים מאוקראינה.

גורמים מדיניים ביורשלים אומרים כי הנשיא ביידן הוא היחיד שיכול לעצור את המהלך, ארה"ב איננה חברה בבית הדין אך קיים חוק אמריקני שמאפשר לנשיא להטיל סנקציות כבדות על השופטים, התובעים וכל עובדי בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג,לאסור עליהם להיכנס לארה"ב ולפגוע בהם מבחינה פיננסית.

הנשיא לשעבר טראמפ איים להפעיל את החוק הזה בעבר והצליח למנוע הוצאת צווי מעצר נגד אמריקנים אבל הנשיא ביידן ביטל את הצו של הנשיא לשעבר טראמפ בנושא והוא מסרב נכון לעכשיו לחדש את השימוש בחוק.

לא מן הנמנע שהנשיא ביידן מנסה  כעת להשתמש בבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג כדי לעצור את הפעולה של צה"ל ברפיח.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי