ישראל ממתינה לתשובת חמאס להצעה המצרית

יחיא סינוואר אמור להעביר בימים הקרובים את תשובתו על ההצעה המצרית לעסקת החטופים החלקית ולהשגותיה של ישראל. העסקה הנוכחית מותירה בידי חמאס את מרבית החטופים, ועלולה להביא לפירוק הממשלה בישראל והליכה לבחירות.

שוב ישראל נמצאת במצב של המתנה לתשובתו של יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועה על ההצעה המצרית לעסקת חטופים חלקית והפסקת אש, מכונת הסחטנות של יחיא סינוואר נמשכת, מדובר בעסקה שתשאיר בידי חמאס את מרבית החטופים הישראלים כדי להמשיך בסחיטת ישראל בעתיד,שתדחה את המבצע ברפיח למועד בלתי ידוע אם בכלל, שתשחוק את הישגי ישראל במלחמה ושמאיימת על שלמות הקואליציה.

למרות זאת, גורמים ביטחוניים טוענים כי שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הלוי דוחפים לעסקה, גם במחיר ויתורים קשים.

לא ברור עדיין מתי תגיע התשובה של יחיא סינוואר.

לדברי גורמים בכירים בירושלים, העסקה כוללת שני שלבים, הראשון,שחרור חטופים שעונים על קריטריונים הומניטריים, חמאס טוען כי מדובר בשחרור 20 חטופים בלבד וישראל מתעקשת שישוחררו 33 חטופים.

בתמורה לשחרור החטופים הישראלים, תשחרר ישראלי מאות מחבלים, בהם מחבלים רוצחים.

בשלב השני יימשך המשא ומתן על עסקה כוללת.

גורמים המקורבים למשא ומתן טוענים כי ישראל לא קיבלה את הדרישות של מצרים והציגה את תנאיה לעסקה, היא לא הסכימה לסיום המלחמה,לנסיגה מרצועת עזה ולשאר הדרישות של חמאס.

מערכת הביטחון בראשות שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הלוי דוחפת לעסקה וסבורה שצריך לתת עדיפות עליונה לנשוא שחרור החטופים, אפילו שמדובר רק בחלק קטן מהם.

הם סבורים שזמנם של החטופים אוזל וטוענים כי צה"ל יידע להתמודד עם כל תרחיש.

בעוד ההמתנה לתשובת חמאס נמשכת, צה"ל נערך למבצע ברפיח, בשלב הראשון יפונו העקורים מאזור רפיח צפונה וישראל ממשיכה לתאם את השלב הזה עם ממשל ביידן.

גורם מדיני בכיר מאשים את ראש הממשלה נתניהו כי הוא מעכב עסקה ונכנע לשרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר.

לדבריו, נתניהו נמצא כעת בעמדת מיעוט בקבינט המצומצם וגם מול ראשי מערכת הביטחון, בכל הנוגע לעסקה.

בלשכת ראש הממשלה מביעים ספקנות לגבי האפשרות שהעסקה תצא אל הפועל.

הסרטונים של החטופים שפורסמו בימים האחרונים על ידי חמאס נועדו להגביר את הלחץ על הציבור הישראלי כדי שיפעיל לחץ על הממשלה להיכנע לתנאי חמאס לעסקה.

גורמים מדיניים בכירים בירושלים מזהירים כי ביצוע העסקה הנוכחית עלול להביא בסוף המהלך לסיום המלחמה ובשלב הראשון למסמוס הפעולה ברפיח בעוד כמאה חטופים נשארים בידי חמאס, ישראל תפסיד את מנוף הלחץ הצבאי על חמאס והקהילה הבינלאומית בראשות ארה"ב תפעיל עליה לחצים ואיומים בסנקציות כדי שלא תחדש את הלחימה ברצועה.

השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר מתנגדים בתוקף לעסקה על פי ההצעה המצרית.

" העסקה המצרית' מהווה כניעה ישראלית מסוכנת וניצחון נורא לחמאס", כתב אמש שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בחשבון ה-X שלו.

"הכנף השמאלית בממשלה שדוחפת אליו מבקשת לעצור את המלחמה באמצעה ובטרם הושגה מטרתה להשמיד את חמאס, ולחזור לימי ההסדרים המדיניים הרי האסון, שבסופם הקמת מדינת טרור פלשתינית ביהודה, שומרון ועזה שתסכן את קיומה של ישראל. אדוני ראש הממשלה, שיהיה הכי ברור בעולם – אין לך מנדט לזה. כתב כניעה לנאצים לא מופיע בקווי היסוד של הממשלה שלנו"., כתב סמוטריץ'.

יציאה לעסקה בתנאים של חמאס וההצעה המצרית עלולה להביא לפירוק הקואליציה והליכה לבחירות, במערכת הפוליטית לא מעריכים כי ראש הממשלה נתניהו יילך למהלך של "התאבדות פוליטית" ואיבוד שותפיו בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר.

ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר אמש כי יתמוך בעסקה, יספק "רשת ביטחון" לנתניהו – וקרא לו "להעיף", את בן גביר וסמוטריץ' מממשלתו.

"נתניהו, יש לך רוב בעם ישראל לעסקה, יש לך רוב בכנסת לעסקה ואם צריך תעיף את בן גביר וסמוטריץ מהממשלה ואתן לך 24 אצבעות של "יש עתיד" לרוב בממשלה. חייבים להחזיר אותם הביתה", אמר.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי