חמאס מחזק את נוכחותו בטורקיה

הנהגת ארגון חמאס איננה מתכננת לעבור מדוחא בקטאר לטורקיה וקטאר לא הפעילה עליה שום לחצים בנושא עסקת החטופים, כך אומר גורם בכיר בחמאס. חמאס פתח מחדש כמה משרדים בטורקיה שסגר בעבר ובכירים של הארגון חזרו להתגורר באיסטנבול.

אין כרגע סימנים שהנהגת חמאס אכן מתכננת לעבור מדוחא בקטאר לאיסטנבול שבטורקיה, ממשל ביידן לא הפעיל לחץ חזק על קטאר והיא נמנעה מצידה להפעיל לחץ על הנהגת חמאס בדוחא לקדם את עסקת החטופים, לכן, לפי שעה אין שינוי במצב והנהגת חמאס תמשיך להתארח בבתי המלון המפוארים של דוחא.

נשיא טורקיה רג'ב טייפ ארדואן העריך ב-24 באפריל כי הנהגת חמאס לא תעזוב את מקום מושבה בדוחא בקטאר, " שליט קטאר מתנהג בכנות כלפי מנהיגי חמאס ומחשיב אותם  כחלק מבני המשפחה", הוא אמר והעריך כי "היחס הזה לא ישתנה גם בעתיד".

גם ארגון חמאס הכחיש רשמית כי הנהגת הארגון מתכננת לעזוב את דוחא.

בכיר בארגון הכחיש כי קטאר הפעילה לחצים על הנהגת חמאס בנושא עסקת החטופים.

גורמים טורקים וגורמים בחמאס מאשרים כי התנועה פתחה מחדש כמה משרדים שלה שנסגרו בעבר, במקביל לפעילות של משרדי השלוחה הצבאית של חמאס באיסטנבול.

גם שני בכירים בחמאס שעזבו את טורקיה לפני פרוץ המלחמה ברצועת עזה לבוסניה, על פי בקשת שלטונות טורקיה, חזרו לאיסטנבול.

הנהגת חמאס חשה בביטחון רב והחליטה לפתוח מחדש כמה ממשרדיה בטורקיה בתמיכת השלטונות הטורקים.

מנהיגי חמאס חשים בטוחים יותר בטורקיה, בגלל הפעילות היעילה של המודיעין הטורקי שמכיר היטב את פעילות המוסד הישראלי , הרבה יותר מאשר המודיעין הקטארי בדוחא.

הנשיא ארדואן אמור היה לבקר בקרוב בוושינגטון  ולהיפגש עם הנשיא ביידן בבית הלבן ב-9 במאי אך דחה את ביקורו, על פי גורמים טורקים, ממשל ביידן כבר ביקש מארדואן לנסות ולתווך בין חמאס לישראל בנושא עסקת החטופים.

הבנק העולמי אמור היה להעניק לטורקיה עד סוף השנה שעברה, מענקים כספיים כדי לסייע לה במשבר הכלכלי הקשה, לכן  ארה"ב הפעילה לחץ על הנהגת חמאס ועל הפעילות שלה בתחומי טורקיה, אבל התקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר שיבשה את התוכנית להענקת המענקים ודחתה אותה עד לחודש הנוכחי, באחרונה הסכימה וושינגטון להעניק לטורקיה סכום של 35 מילארד דולר בתמורה להתחייבות לגרש את מנהיגי חמאס מטורקיה.

ההנהגה הטורקית מנסה לסייע לחמאס מבחינה בינלאומית, שר החוץ הטורקי הקאן פידאן, שהיה ראש המודיעין הטורקי, אמר לפני כמה ימים ,לאחר שנפגש עם מנהיג חמאס אסמעיל הניה בדוחא, כי חמאס מוכן להניח את נשקו בתמורה להקמת מדינה פלסטינית בקווי 1967.

מדובר בספין שקרי של חמאס אשר לא שינה את האמנה שלו הקוראת להשמדת ישראל והקמת "פלסטין" מהים עד הנהר, עכשיו מפיצים מנהיגי חמאס את השקר הזה כדי להציג תדמית מתונה כביכול בעולם לארגון הטרור, אבל הטקטיקה החדשה של חמאס להסכים כעת לפתרון שתי המדינות היא בעצם אימוץ תורת השלבים של אש"פ להשמדת ישראל.

משרד המסחר הטורקי הגביל  החודש יצוא של מוצרים מ-54 קטגוריות לישראל, בהם פלדה, ברזל ומלט. טורקיה הודיעה כי הגבלות הסחר יימשכו כל עוד לא תוכרז הפסקת אש בעזה ועד שישראל תאפשר לה להכניס סיוע הומניטרי לרצועה.

כמו כן, טורקיה תמכה ב"משט מרמרה 2" משטחה לרצועת עזה כדי לשבור את המצור על הרצועה.

גורמי מודיעין במערב טוענים כי השלטון של ארדואן מסייע לבכירי חמאס בהלבנת כספים, זאהר אלג'בארין, "המוח הפיננסי" של תנועת חמאס, שירש את תפקידו של צאלח אלעארורי שחוסל בחודש ינואר בביירות, מתגורר בטורקיה ומקורב מאוד לנשיא ארדואן.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי