איראן מעריכה כי הזרוע הצבאית של חמאס יכולה לעמוד בפני צה"ל לעוד חצי שנה

איראן מעריכה כי הזרוע הצבאית של חמאס יוכלה להחזיק מעמד מול כוחות צה"ל ברצועה לתקופה של עוד חצי שנה לפחות. ההערכה האיראנית היא שארה"ב לא תאפשר לישראל לכבוש את אזור רפיח, אלא רק לבצע בו פשיטות ממוקדות וכך חמאס תוכל להילחם נגד צה"ל במלחמת גרילה מתוך המנהרות.

גורמים בחמאס אומרים כי יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועה ומוחמד דף, המפקד העליון של הזרוע הצבאית, העבירו באחרונה מסרים בשם הזרוע הצבאית של חמאס להנהגת חמאס בחו"ל כי היא במצב של מוכנות מלאה להתמודד עם כל תרחיש צבאי ברפיח יהא אשר יהא.

במסר, הייתה דרישה מהנהגת חמאס בחו"ל שלא לעשות שום וויתורים כדי למנוע את המערכה ברפיח.

בישראל מתייחסים גורמי הביטחון למידע הזה כחלק מהלוחמה הפסיכולוגית של חמאס אבל הוא מתכתב עם דברים שאומרים גורמים במליציות הפרו איראניות בעיראק ובסוריה כי  הזרוע הצבאית של חמאס עדיין שומרת על מחצית מכוחה הצבאי, למרות המכה הקשה שחטפה מצה"ל, וכי היא ממשיכה לקבל נשק ותחמושת מאיראן בהברחות, דרך המנהרות הנמצאות תחת "ציר פילדלפי", בגבול הרצועה עם מצרים.

בתחילת המלחמה העריכה איראן כי הזרוע הצבאית של חמאס, בסיוע הג'יהאד האסלאמי, תוכל להחזיק מעמד מול כוחות צה"ל רק שמונה חודשים בלבד, אולם, היום, בחלוף 7 חודשים מתחילת המערכה, ההערכה של איראן היא כי חמאס תוכל להחזיק לפחות עוד חצי שנה נוספת במערכה.

אם תושג בסופו של דבר עסקה חלקית של החזרת החטופים בתמורה להפסקת אש ארוכה ושחרור מחבלים, תוכל תנועת חמאס להתחזק עוד יותר, היא תוכל לארגן מחדש את כוחותיה, לבנות מסגרות צבאיות חדשות על בסיס אלו שפורקו על ידי צה"ל ולהצטייד בנשק שימשיך לזרום דרך מנהרות "ציר פידלדלפי", כולל טילי נ"ט וטילי נ"מ.

ההערכה האיראנית היא שארה"ב לא תאפשר לישראל לכבוש את אזור רפיח, אלא רק לבצע בו פשיטות ממוקדות וכך חמאס תוכל להילחם נגד צה"ל  במלחמת גרילה מתוך המנהרות.

מאות אלפי העקורים באזור רפיח ישמשו למחבלי חמאס כמגן אנושי מפני כוחות צה"ל.

הפסקת אש ארוכה של כ-40 יום תקטע להערכת איראן את המומנטום של צה"ל ברצועה ותשחוק את הישגיו, בינתיים יוכלו ארה"ב והקהילה הבינלאומית להפעיל לחץ על ישראל שלא לחדש את הלחימה אלא להיכנס למשא ומתן על הפסקת אש קבועה.

גורמים איראנים אומרים כי ברמה האסטרטגית המלחמה ברצועת עזה הסתיימה לאחר חצי שנה וישראל לא השיגה את יעדיה מלבד הרס מוחלט של הרצועה ופגיעה באלפי חפים מפשע, תנועת חמאס ממשיכה לתפקד ולשלוט ברצועת עזה.

בחמאס ובאיראן מרוצים מסירובו של ראש הממשלה נתניהו להסכים לך שהרש"פ תשלוט ברצועת עזה, חמאס היא המרוויחה המיידית והיא ממשיכה לשלוט והיא הצליחה לסכל את ניסיונות ישראל להקים ברצועה שלטון חמולות או שבטים.

כל שטח שצה"ל נסוג ממנו משתלטים עליו מחבלי חמאס.

איראן ממשיכה להפעיל את ארגון חזבאללה נגד ישראל כל עוד נמשכת המערכה ברצועת עזה ואם צה"ל ינסה לכבוש את רפיח, חזבאללה צפוי להגביר את עוצמת האש וההתקפות על ישראל.

ישראל נמצאת כעת במעין מלחמת התשה בשתי חזיתות, מול חמאס ומול חזבאללה, ללא הכרעה צבאית, השאלה הגדולה היא כמה זמן היא תוכל להישאר במצב הזה?

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי