מסר אמריקני לבני בריתו של חזבאללה

 

ממשל טראמפ הטיל סנקציות על שני שרים לשעבר בממשלת לבנון שמעורבים בפרשות שחיתות וסיוע לארגון חזבאללה.

הסנקציות נועדו להעביר מסר לצמרת השלטון בלבנון כי היא איננה חסינה מפגיעה אם תמשיך לסייע לארגון חזבאללה.

 

 

ממשל טראמפ מגלה נחישות במלחמתו נגד ארגון חזבאללה בלבנון ולראשונה נוקט מדיניות של פגיעה בבני בריתו הפוליטים של חזבאללה בלבנון כדי להצר את צעדיהם ולנסות לבודד את ארגון הטרור.

בעוד מוצטפא דיאב, המועמד להרכבת הממשלה חדשה בלבנון עסוק במגעים הפוליטיים להרכבתה כדי שתחליף את ממשלת המעבר בראשותו של חסאן דיאב שנאלצה להתפטר בעקבות הפיצוץ בנמל ביירות, הודיע ממשל טראמפ ב-8 בספטמבר על הטלת סנקציות על שני שרים לשעבר בממשלת לבנון שסייעו לארגון חזבאללה והיו מעורבים במעשי שחיתות.

מדובר בעלי חסן ח'ליל, שר האוצר לשעבר, ומקורבו של יו"ר הפרלמנט וראש תנועת "אמל" השיעית נביה ברי וביוסף פינאנוס, שר העבודות הציבוריות לשעבר המקורב ל"זרם אלמרדה" של סולימאן פרנג'יה הידוע בקשריו הטובים עם ארגון חזבאללה ונשיא לבנון מישל עון.

הסנקציות שהטיל הממשל על השניים נעשו במסגרת החוק למלחמה בטרור, משרד האוצר האמריקני הדגיש כי עלי חסן ח'ליל ויוסף פינאנוס עדיין פעילים למרות שאינם חברים בממשלה וכי "כל פוליטיקאי לבנוני שמסייע לחזבאללה ייענש".

ממשל טראמפ מנצל את הזעם בלבנון שגבר בעקבות הפיצוץ בנמל ביירות והמשבר הכלכלי העמוק בגלל מעשי השחיתות כדי לתקוף פוליטיקאים לבנונים שפעלו בחשאי לסייע לארגון חזבאללה ועשו עמו עסקים בתמורה לרווח אישי על חשבון העם הלבנוני.

 

מעשי שחיתות ותשלומי שוחד

 

משרד האוצר האמריקני מאשים את ארגון חזבאללה כי הוא השתמש בקשריו עם השר לשעבר יוסף פניאנוס כדי למשוך כספים מתקציבי הממשלה ולערוך חוזים עם חברות מסחריות שקשורות לארגון, הוא שילם לפניאנוס מאות אלפי דולרים בתמורה לשירותים פוליטיים.

על פי המידע המודיעיני שבידי הממשל, פניאנוס נפגש עם בכיר חזבאללה וופיק צפא וסייע לארגון להגיע למסמכים משפטיים הקשורים לבית הדין הבינלאומי המיוחד בנושא לבנון, פניאנוס עבד כמתווך בין חזבאללה לבין פוליטיקאים לבנונים והיה מעורב בפעילות שחיתות בזמן שהיה שר התחבורה, הוא העביר כספים לתמיכה בבני בריתו ונתן להם הטבות.

לגבי שר האוצר לשעבר עלי חסן ח'ליל, ארגון חזבאללה השתמש בו כדי להשיג רווחים כספיים, הוא העביר כספים לארגון כדי לעקוף את הסנקציות האמריקניות וניצל את תפקידו כדי להקל את הסנקציות הכספיות שהוטלו על ארגון חזבאללה.

עלי חסן ח'ליל חשוד בכך שב-2018 סייע לפעילי חזבאללה שרצו להיבחר לפרלמנט הלבנוני לפתוח חשבונות בנק במשרד האוצר הלבנוני.

חוק הבחירות הלבנוני מחייב שלכל מועמד בבחירות יהיה חשבון בנק שניתן לפקח עליו.

עלי חסן ח'ליל הוא דמות מרכזית בתנועת "אמל" השיעית ואחד המועמדים לרשת את נביה ברי בתפקיד ראש המפלגה.

תנועת "אמל" הינה התנועה השיעית השניה בגדולה בלבנון אחרי חזבאללה.

 

המסר האמריקני

 

ממשל טראמפ מעביר באמצעות הסנקציות החדשות שבהן נקט מסר ליו"ר הפרלמנט הלבנוני נביה ברי, בן בריתו של חזבאללה, כי הוא רואה בו את הזרוע הביצועית, המחוקקת, והמנהלת משא ומתן של חזבאללה במדינת לבנון וכי הוא איננו יכול להמשיך  בביצוע מדיניות חזבאללה שהינו ארגון טרור וחלק מ"ציר הרשע" בראשות איראן.

תנועת "אמל" גינתה את הסנקציות האמריקניות שהוטלו על חבר הפרלמנט מטעמה עלי חסן ח'ליל והודיעה כי לא תשנה את "עקרונותיה הלאומיים".

המסר הזה מופנה גם לנשיא לבנון מישל עון, לבאסיל ג'ובראן,ראש "הזרם הלאומי החופשי", ולסולימאן פרנג'יה ראש "זרם אלמרדה" שהינם בני בריתו של חזבאללה.

הסנקציות האמריקניות החדשות הן תקדים חשוב במלחמה של ארה"ב נגד חזבאללה, היא מנסה לבודד את ארגון חזבאללה בתוך הזירה הלבנונית ובמקביל מפעילה עליו לחץ חיצוני.

כזכור, ממשלת גרמניה הכריזה באחרונה על חזבאללה כ "ארגון טרור", וממשל טראמפ הכניס ביום שישי שעבר סעיף להסכמים שחתם עם סרביה וקוסובו כי הם יכריזו על חזבאללה כ"ארגון טרור".

ארגון חזבאללה הינו הגוף הפוליטי והצבאי החזק ביותר בלבנון, בזכות הכוח הצבאי שברשותו ותמיכתן של איראן וסוריה, וספק רב אם ארה"ב והאיחוד האירופי יצליחו לבודד אותו.

לקראת הרכבת הממשלה החדשה, מתנגדים ממשל טראמפ וסעודיה לכך שבממשלה החדשה יכהנו שרים מטעם חזבאללה, לעומת זאת צרפת עושה הפרדה בין הזרוע הפוליטית של הארגון לבין הזרוע הצבאית ואיננה מתנגדת להשתתפות פעילים פוליטיים של הארגון בממשלה בטענה כי מדובר בנציגים שנבחרו כחוק.

שר החוץ האמריקני מייק פומפיאו הודיע כי ארה"ב "תעניש כל פוליטיקאי בלבנון שמסייע לחזבאללה ותבוא חשבון עם כל אדם שמסייע לו לבצע את אג'נדת הטרור שלו".

ארגון חזבאללה מייחל לכך, בדיוק כמו פטרוניתו איראן, שהנשיא טראמפ יפסיד בבחירות בנובמבר ומעריך כי יוכל לפעול ביתר קלות אם ג'ו ביידן יהיה הנשיא החדש של ארה"ב.

אולם, אם הנשיא טראמפ יזכה בתקופת כהונה נוספת סביר להניח שהוא יכביד את ידו על ארגון חזבאללה ועל בני בריתו הפוליטיים בלבנון, הטלת הסנקציות על שני השרים לשעבר הינה הצעד הראשון במדיניות האמריקנית החדשה נגד חזבאללה.

 

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי