הנשיא בשאר אסד ממשיך לשבת על הגדר

נשיא סוריה בשאר אסד שומר על עמדה נייטרלית מאז תחילת המלחמה ואיננו נוקט בשום פעולה נגד ישראל למרות השתייכותו לציר בראשות איראן ולמרות התקיפות של צה"ל בסוריה. הוא חושש מתגובת ישראל והשיקול העיקרי המוביל אותו הוא להישאר על כס השלטון ולנסות לשקם את סוריה.

למרות החיסול של הגנרל האיראני חסן מהדווי, מפקד גיס "קודס" בסוריה ובלבנון בלב דמשק, בירת סוריה, שמיוחס לישראל, הנשיא הסורי בשאר אסד שומר על שתיקה.

בשאר אסד יושב על הגדר מתחילת המלחמה ברצועת עזה ומסתכל כיצד צה"ל שוחק את כוחו הצבאי של חמאס, אותו ארגון טרור שבגד בו במהלך מלחמת האזרחים, תמך במורדים נגדו והעביר בשנת 2012 את המפקדה שלו מדמשק לדוחא בירת קטאר.

למרות ניסיונות הפיוס בין חמאס למשטר הסורי, בשאר אסד לא סולח, הוא גם זוכר היטב כי ארגון חמאס הוא תנועת בת של תנועת "האחים המוסלמים" שנואת נפשו שבמשך עשרות שנים מנסה להפיל את השלטון הסורי.

דיפלומט מערבי אמר לאתר  LAPRESSE ב-26 באפריל כי "בשאר אסד הוזהר בבירור על ידי הישראלים שאם סוריה תפעל נגדם הם ישמידו את המשטר שלו."

מדוע הנשיא הסורי יושב על הגדר? יש לכך כמה הסברים.

א.הוא לוקח את האזהרה הישראלית ברצינות ואינו מוכן לסכן את משטרו בעבור חמאס והפטרון שלה שהיא איראן.

ב.רוסיה עסוקה מאוד במלחמה באוקראינה והיא הזהירה אותו שלא להסתבך במלחמה עם ישראל, הרוסים רוצים לשמור על המאחזים הצבאיים והכלכליים שלהם שאותם הקימה בשנים האחרונות בתוך סוריה, הנשיא בשאר אסד הוא שמספק להם את הלגיטימציה הבינלאומית להחזיק כוחות צבא ובסיסים צבאיים, כולל נמל ימי ושדה תעופה בתוך סוריה, בטענה שהם "אורחים" ויועצים צבאיים, מיטוט שלטונו פוגע באינטרסים שלהם.

ג. הנשיא בשאר אסד מצפה לקבל פיצוי כספי נאות מאיחוד האמירויות על האיפוק שבו נהג מתחילת המלחמה, הוא מצפה שמדינות המפרץ, המתנגדות לאיראן, יסייעו לו  כספית לשקם את סוריה מנזקי מלחמת האזרחים.

מאז תחילת המלחמה שוגרו משטח סוריה לעבר ישראל 26 רקטות בלבד, כך מדווח מרכז המעקב הסורי לזכויות האדם, למרות התקיפות הרבות של חיל האוויר הישראלי על מטרות איראניות ומטרות של חזבאללה בסוריה.

בעקבות חיסולו של הגנרל חסן מהדאווי, איראן פינתה את מרבית מיועציה הצבאיים מסוריה בעקבות החיסול האחרון, בעיקר מדרום סוריה באזור דרעא-קוניטרה, ומפרברי דמשק, ובמקומם נכנסו פעילים של חזבאללה ושל המליציות העיראקיות הנאמנות לאיראן.

מקור המקורב לחזבאללה מסר ב-24 באפריל לסוכנות הידיעות הצרפתית כי לאחר פינוי היועצים הצבאיים נותר בדמשק רק משרד ייצוגי שבאמצעותו מתקיים הקשר בין המשטר הסורי לבין המליציות הנאמנות לאיראן.

על פי גורמים סורים, איראן הותירה יועצים צבאיים בדרום מזרח דמשק באזור א-סיידה זיינב שנחשב לאתר דתי של העדה השיעית.

למרות שסוריה היא חלק בלתי נפרד מ"ציר הרשע"בראשות איראן, הנשיא בשאר אסד שומר על עמדה נייטרלית ואפילו לא תוקף את ישראל באמצעי התקשורת כפי שנהג לעשות בעבר.

חזית רמת הגולן הסורי שמרה על רגיעה יחסית מאז פרוץ המלחמה ברצועת עזה, בעולם הערבי מלגלגים על הנשיא בשאר אסד על כך שכל הסיסמאות שלו על התמיכה ב"התנגדות" לישראל היו סיסמאות מזוייפות וכי הוא הפך למריונטה של איראן שרק רוצה לשמור על כס השלטון.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי