הרמטכ"ל חייב להורות על פתיחת יחידת "חצב" באמ"ן מחדש

צה"ל סגר לפני שנתיים את היחידה לאיסוף מודיעין ממקורות גלויים באמ"ן הנקראת "חצב". מדובר בטעות גדולה שגרמה נזק למערכת האיסוף של אמ"ן, הרמטכ"ל הרצי הלוי חייב להורות לאלתר על הקמתה מחדש.

ועדת החקירה שתקום אחרי המלחמה תבדוק את כל הכשלים שהיו במערכת המודיעין הישראלית שהביאו לכישלון המודיעיני והמבצעי של צה"ל, הגדול בכל הזמנים, מאז הקמת מדינת ישראל.

הכשל של  מערך האיסוף ואגף המחקר באמ"ן הוא ברור וזועק לשמיים, מדובר בליקוי המאורות מודיעיני ענק, אבל השבוע התברר גם כי היה הרבה מידע גלוי באמצעי התקשורת של תנועת חמאס שאם היו אוספים ומנתחים אותו ומצרפים אותו לפסיפס הידיעות מהמקורות האחרים, תמונת המודיעין על ההתקפה הצפויה של חמאס ב-7 באוקטובר הייתה שלמה יותר ובהירה יותר והייתה שופכת אור רב יותר על הכוונות של חמאס, דבר שהיה מאפשר לפרסם התראה בזמן על המתקפה הצפויה.

אחת הדוגמאות לכך היא סדרה ששודרה בטלוויזיה של חמאס במהלך חודש רמאדאן, בשנה שעברה, שתיארה התקפה של כוחות הנוח'בה של חמאס על בסיסים צבאיים ישראלים על גבול הרצועה.

בתום הסדרה הופיע יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועה ואמר: "הסדרה הזו היא חלק בלתי נפרד ממה שאנחנו מכינים. הנשק שהם מייצרים במעבדות ומתוכניותיהם ומאיסוף המודיעין שלהם, זהה לגמרי להכנה לשחרור והשיבה".

אנחנו עוסקים בתרחיש היפותטי מכיוון שמי שהיה אמור לאסוף את המידע הגלוי והחשוב הזה הייתה יחידת "חצב", היחידה של אמ"ן לאיסוף מודיעין גלוי (אוסינט), הדבר הזה לא קרה מסיבה אחת פשוטה, היחידה נסגרה בדצמבר 2021 וחייליה פוזרו ביחידה 8200.

כל זה קרה בתקופתו של הרמטכ"ל אביב כוכבי והמהלך עבר ללא התנגדות של מפקד 8200 וראש אמ"ן.

ועדת החקירה חייבת לבדוק מדוע ניתנה ההוראה לסגור את היחידה החשובה הזו, הרי כל קצין מודיעין זוטר בעולם יודע היטב את חשיבות המודיעין העצומה הגלומה במידע ממקורות גלויים, רק אצלנו מסתבר שיש קציני מודיעין חכמים יותר מכולם ואת התוצאה ראינו ב-7 באוקטובר.

ראש אמ"ן לשעבר האלוף שלמה גזית אמר לי לפני הרבה שנים כי "ערכו של המודיעין ממקורות גלויים הוא לא יסולא מפז והוא בדרך כלל שופך אור על מודיעין לא ברור ממקורות חשאיים ומסווגים לאחר שנעשית ההצלבה הדרושה".

הרמטכ"ל הרצי הלוי היה מפקד סיירת מטכ"ל וגם ראש אמ"ן, הוא מבין היטב את חשיבות המודיעין ממקורות גלויים, טוב יעשה אם יורה לראש אמ"ן אהרון חליווה ומפקד 8200 תא"ל י' להקים מחדש את יחידת "חצב" ולהחזיר אותה לימי תפארתה.

זהו צעד מחוייב המציאות ואין צורך להמתין להמלצות ועדת החקירה שתקום בתום המלחמה.

בארגוני מודיעין רבים בעולם יש יחידות לאיסוף מודיעין ממקורות גלויים, מדוע אמ"ן היה צריך לוותר עליה ולפרקה, היה ניתן לצמצם אותה ולאו דווקא לפרקה.

להערכתי, פירוקה של יחידת "חצב" הוא חלק מהיהירות וההתנשאות שאיפיינו את ראשי המודיעין הישראלי שהביאו למחדל הנורא ב-7 באוקטובר והגישה המוטעית שלהם להסתמך בעיקר על מודיעין הסיגינט.

המודיעין הטוב ביותר הוא המודיעין שמתקבל ממגוון מקורות, כולל ממקורות גלויים, אסור היה לוותר על יחידת "חצב" ועתה אחרי הכישלון הגדול על המפקד העליון של הצבא לתקן את הטעות בהקדם.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי