מצרים: חשש מהתפרצות עשרות אלפי פלסטינים לשטחה

מצרים הזהירה את ישראל כי התפרצות אלימה של עשרות אלפי פלסטינים מאזור רפיח לשטח מצרים תפגע קשה ביחסים בין שתי המדינות. הנשיא א-סיסי שניצב בפני מערכת בחירות חושש מערעור יציבות שלטונו אם התרחיש הזה יתממש.

מצרים העבירה לישראל מספר מסרים של אזהרה מפני האפשרות שעשרות אלפי פלסטינים מרצועת עזה יפרצו את גדר הגבול עם מצרים, בגלל הקושי ההומניטארי ברצועת עזה, ויכנסו לשטח המצרי בחצי האי סיני, כך מסרו גורמים מדיניים בכירים.

כוחות הביטחון של מצרים נערכים בגבול לאפשרות הזו אבל המצרים יודעים כי לא יוכלו לעצור בכוח הנשק את עשרות אלפי הפלסטינים ולמעשה לבצע בהם טבח.

לכן, הנשיא א-סיסי מנסה, באמצעות איום על ישראל כי אירוע כזה יפגע קשות ביחסי ישראל עם מצרים, להקל את הלחץ ההומניטארי על הפלסטינים ברצועה כדי למנוע את מימוש של תרחיש אימים כזה.

מבחינת מצרים,תרחיש כזה מהווה סכנה לביטחון הלאומי שלה שעלול לערער את היציבות הפנימית במדינה ערב הבחירות לנשיאות.

על פי נתוני אונר"א, מאז ה-3 בדצמבר ועד היום נעקרו 1.9 פלסטינים מבתיהם, מצרים והרש"פ טוענות כי ישראל מנסה באמצעים שונים לדחוף את העקורים הפלסטינים לכיוון הגבול המצרי כדי שיפרצו אותו בכך.

לטענתן, צעד כזה הוא טרנספר כפוי של ישראל על תושבי הרצועה כדי לרוקן אותה ככל האפשר מתושביה הפלסטינים, ישראל מכחישה זאת בתוקף וגורמים מדיניים אומרים כי מדובר בלוחמה פסיכולוגית וניסיון מצרי להרגיע את דעת הקהל במצרים.

החשש המצרי גובר בעקבות תחילת הפעילות הקרקעית הנרחבת של צה"ל בדרום הרצועה שהחלה לפני כמה ימים לאחר שנתקע המשא ומתן  העקיף בין ישראל לחמאס על שחרור החטופים.

בעקבות פעילות צה"ל בח'אן יונס עברו מאות אלפי פלסטינים מח'אן יונס לאזור רפיח השוכנת על הגבול עם מצרים, מקורות מצרים טוענים כי כמיליון בני אדם שוהים כעת באזור רפיח במחנות אוהלים וברחובות.

המרחק בין  העיר רפיח לגבול המצרי הוא מרחק של כ-200 מטרים בלבד.

שר החוץ המצרי סאמח שוכרי אמר בשבוע שעבר כי אין זו הדרך לטפל בסכסוך וכי מדובר בהפרה של החוק הבינלאומי ואסור לעקור את הפלסטינים מבתיהם.

מצרים רואה במימוש התרחיש הזה חצייה של "קו אדום" ביחסיה עם ישראל.

מצרים גם חוששת שמחבלים חמושים של חמאס ימלטו דרך המנהרות מרצועת עזה אל חצי האי סיני ויצטרפו אל שורות שלוחת דאע"ש ואל שורות תנועת "האחים המוסלמים" המוגדרת כארגון טרור במדינה.

גורמי אופוזיציה במצרים טוענים כי ישראל דוחפת לעימות פלסטיני- מצרי שמטרתו להביא לחיסול הבעיה הפלסטינית.

לישראל אין שום עניין לקלקל את יחסיה עם מצרים אשר מנסה גם להפעיל עליה לחצים בעניין הזה באמצעות הממשל האמריקני.

מצרים עושה הרבה רעש דיפלומטי ותקשורתי מתוך חשש אמיתי אבל המצרים רוצים גם להראות לפלסטינים ולעולם הערבי כי היא ניצבת לצד תושבי רצועת עזה, דואגת לעתידם ומנסה למנוע נכבה חדשה.

בסתר ליבם המצרים מקווים שישראל תצליח בהקדם להרוס את התשתית הצבאית של חמאס ברצועת עזה ולמוטט את שלטונו, מצרים לא רוצה על גבולה עם רצועת עזה שלטון אסלאמי קיצוני הפועל על פי האג'נדה של איראן ושל תנועת " האחים המוסלמים".

לקראת הגירה מהרצועה בתום המלחמה?

עם זאת, מצרים נערכת כבר לתקופה שאחרי המלחמה.
העיתון אלאח'באר הלבנוני, השופר של חזבאללה וחמאס, דיווח ב-9 בדצמבר מפי מקורות בקהיר, כי השלטון המצרי בוחן הקמת מנגנון שיטפל בהגירת הפלסטינים מרצועת עזה.

לפי הערכות המצרים, הדבר יתחיל ברבע הראשון של שנת 2024.

במצרים מתעקשת  על כך, שמספר מדינות יישאו בנטל הפליטים הפלסטינים שיאושר להם לצאת מרצועת עזה דרך מעבר רפיח.

מקורות מצרים מסרו שמצרים ביקשה שיציאת הפליטים תהיה מאורגנת ולמטרות מסוימות כמו לימודים והגירה, באמצעות אישורי יציאה שיונפקו לפני כניסתם למצרים.

המצרים צופים שיגיעו למדינה מאות אלפים מתושבי הרצועה, מכל הגילאים, עם משפחותיהם וייקבעו מספר קריטריונים לכניסתם, כמו מצבם הרפואי שמצריך טיפול, מניעים הומניטריים, והשכלה ובתנאי שלא יתיישבו בסיני, אלא יתפזרו במקומות אחרים מחוץ לסיני ושיוענק להם מעמד חדש.

השינוי בעמדה המצרית נובע מכך שבקהיר מעריכים שישראל תפעל לחנוק את הרצועה מבחינה כלכלית, גם לאחר שתסתיים המלחמה ותשבש את הניסיונות לשקם אותה.

המקורות הסבירו שמצרים החלה לדון במכסות הפליטים שיגיעו למדינות ערביות נוספות, כמו מדינות המפרץ וצפון אפריקה, בדרישה לקבל סיוע כלכלי גדול מאירופה, ארצות הברית ומדינות המפרץ ובמתן מענקים לסטודנטים פלסטינים באירופה, טורקיה וארצות הברית, מה שיאפשר להם לנסוע עם משפחותיהם למדינות הללו.

מדובר בדיווח בעיתון בעל אג'נדה פרו חמאסית ועד כה אין שום אישור למידע הזה ממקורות אחרים.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי