נשיא מצרים א-סיסי עשוי למנות לעצמו סגן

במצרים החלה חרושת שמועות לגבי זהותו של האדם שימלא את תפקיד סגן הנשיא לאחר שעיתונאי המקורב לנשיא א-סיסי פירסם ידיעה כי הנשיא שוקל למנות לעצמו סגן. הרחוב המצרי מעדיף שלתפקיד ימונה מומחה לכלכלה שישפר את המצב הכלכלי ולא גנרל משורות הצבא.

העיתונאי המצרי הידוע מוצטפא בכרי, המקורב לחוגי השלטון, פירסם כי הנשיא עבד אלפתאח א-סיסי שוקל למנות לעצמו סגן לרגל תקופת כהונתו השלישית כנשיא.

במצרים החלה חרושת של ספוקלציות ושמועות לגבי זהות המועמד והקריטריונים לבחירתו.

נשיא מצרים א-סיסי שוקל להפעיל את סעיף 150 בחוקה שמאפשר לו למנות לעצמו סגן או יותר במהלך הקדנציה שלו כנשיא.

לא ברורה הסיבה למהלך של הנשיא א-סיסי, האם הייה זו יוזמה שלו או שקיבל עצה מגורם חיצוני שרוצה לשמור על האינטרסים שלו.

לא ברור גם האם לסגן הנשיא יהיו סמכויות כלשהן או שהוא פשוט יהיה מריונטה של הנשיא א-סיסי.

מצרים זקוקה בדחיפות לאיש כלכלה שימונה לסגן נשיא אך הנשיא א-סיסי עשוי למנות לפקיד קצין צבא בכיר.

גורמים מצרים מסרו כי שמו של פילדמרשל מחמוד אלחיג'אזי עלה כמועמד לתפקיד סגן ראשון לנשיא ושמו של מוצטפטא מדבולי לתפקיד סגן שני לנשיא, כמו כן תוקם ממשלה חדשה בראשות כאמל אלווזיר.

מחמוד אלחיג'אזי שימש בתפקיד רמטכ"ל צבא מצרים בשנים 2014-2017 וכסגן יו"ר המועצה העליונה של הכוחות המזויינים, בתו דליה נשואה לבנו של הנשיא א-סיסי.

מוצטפא מדבולי שימש כראש ממשלת מצרים בשנת 2018.

נשיא מצרים שלעבר חוסני מובארק סירב עד יומו האחרון כנשיא למנות לעצמו סגן מהממסד הצבאי ואיפשר לבנו גמאל מובארק להיכנס לזירה הפוליטית דבר שהביא לכך שהגנרלים בצבא תמכו בהפיכה במצרים כדי להתנקם בו.

עם זאת, יש  במצרים הסבורים כי הידיעה שפירסם העיתונאי מוצטפא בכרי היא בסך הכל בלון ניסוי שמפריח הנשיא א-סיסי כדי לראות את התגובות ברחוב המצרי.

הלכי הרוח ברחוב המצרי הינם כי סגן הנשיא צריך להיות מומחה לכלכלה שמבין בכספים ולא אחד מהגנרלים בצבא, הרחוב המצרי רוצה שהשלטון יטפל בנושאי הבריאות והחינוך ויעורר את התעשיה המצרית שתזניק את הכלכלה.

אולם, הדעה הרווחת היא כי האישיות הכריזמטית של הנשיא א-סיסי לא תאפשר לו לבחור לעצמו סגן שיהיה מעין שותף לצידו בשלטון.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי