החות'ים בתימן הטילו מצור מסחרי ימי על ישראל

ארה"ב בוחנת דרכים להסיר את המצור המסחרי הימי שהטילו החות'ים בתימן על מדינת ישראל, כולל שימוש בכוח צבאי. ישראל עסוקה במלחמה ברצועת עזה, היא מניחה לארה"ב לטפל בנושא אבל במקביל היא נערכת גם לתגובה צבאית, גורם בכיר בישראל מבהיר כי ישראל לא תשלים עם מצור ימי על נתיבי השיט שלה.

ג'ק סאליבאן היועץ לביטחון לאומי האמריקני יגיע לישראל במהלך השבוע, הוא ייפגש עם קבינט המלחמה ואחד הנושאים שראש הממשלה נתניהו ידון עמו בהם יהיה הדרכים לטפל באיום של החות'ים בתימן על ספינות צי הסוחר הישראליות בים האדום ועל ספינות סוחר זרות שמפליגות בו לכיוון ישראל.

החות'ים בתימן הטילו למעשה מצור מסחרי ימי על ישראל, בהוראת איראן, בעקבות המלחמה הנמשכת ברצועת עזה בין צה"ל לחמאס.

זאת במקביל להתקפות הנמשכות בטילים ובמל"טים על ישראל שהחלו בעקבות המלחמה ברצועת עזה.

הבית הלבן הודיע ב-5 בדצמבר על אפשרות הקמת כוח ימי בינלאומי שילווה ספינות מסחר המפליגות בים האדום בעקבות התקפות החות'ים עליהן.

היועץ לביטחון לאומי ג'ק סאליבאן אמר כי ארה"ב מנהלת מגעים אינטנסיביים בנושא עם בנות בריתה וכי זה "דבר טבעי" בעקבות ההתקפות על ספינות בים האדום.

ארה"ב תגברה את הנוכחות הצבאית שלה בים האדום לאחר ה-19 בנובמבר שבו השתלטו חיילים של החות'ים בכוח על  הספינה "גלאקסי לידר" בעת ששטה בימי הים האדום והובילו אותה לנמל חודידה שבשליטתם ומאז היא מוחזקת שם עם צוותה.

ייתכן שארה"ב תכה צבאית בחות'ים בתימן עוד לפני שיוקם כוח צבאי בינלאומי לאבטחת הספינות בים האדום, הצי האמריקני נערך לאפשרות כזו אם תגיעה הוראה מהנשיא ביידן, עם זאת, ארה"ב איננה מעוניינת בהסלמה ואינה רוצה להפוך את המלחמה ברצועת עזה למלחמה אזורית.

הנשיא ביידן נכנס בקרוב למערכת הבחירות לנשיאות ואיננו מעוניין בהרחבת העימות עם איראן ועם החות'ים בתימן, הנשיא יודע היטב כי איראן היא זו שמפעילה את החות'ים ומעבירה להם כספים, אמצעי לחימה וידע טכנולוגי לפיתוח אמצעי לחימה חדשים.

החות'ים בתימן לא יהססו לפגוע בספינות מלחמה של ארה"ב, צרפת ובריטניה בים האדום ובבסיסים אמריקנים וישראלים באזור.

מוחמד עלי אלחות'י, חבר הלשכה המדינית העליונה של החות'ים בתימן הודיע באמצעות צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי החות'ים מתייחסים לכל ליווי ימי צבאי של הספינות הישראליות בים האדום
"כדבר שמסכן את הביטחון של הרפובליקה התימנית ולכן זכותה להתעמת עם הסכנה הזו."

ארה"ב לוחצת על סעודיה להשתתף בכוח הימי הבינלאומי שאמור לקום להגנת הספינות בים האדום, רוסיה מפעילה עליה לחץ נגדי שלא להשתתף בכוח הזה, גם איראן שחידשה לאחרונה את קשריה הדיפלומטיים עם סעודיה מסתייגת מאפשרות ההתערבות של סעודיה בנושא ומבהירה זאת לסעודים, יורש העצר מוחמד בן סלמאן בבעיה ועדיין לא ברור מה יחליט.

ישראל נערכת לכל האפשרויות, יש בכוחה הצבאי להגיב נגד החות'ים בתימן, למרות המרחק הרב שלהם מישראל, כרגע היא מסתפקת באזהרות ובפניה לארה"ב וחקהילה הבינלאומית.

גורמים מדיניים בכירים בירושלים אומרים כי האיום החות'י איננו רק על הספינות הישראליות בים האדום אלא איום של החות'ים על נתיבי השיט הבינלאומיים ולכן מדובר בבעיה עולמית.

צחי הנגבי, היועץ לביטחון לאומי אמר ב-9 בדצמבר כי ראש הממשלה נתניהו שוחח על הנושא עם הנשיא ביידן ועם מנהיגים אירופאיים וכי ישראל תיתן זמן לעולם לטפל בבעיה, אולם, אם לא יימצא פתרון ישראל תפעל להסיר את המצור הימי.

ב-1967 חסמה מצרים בפני ספינות של ישראל את מיצרי טיראן השוכנים בפתחו של מפרץ אילת ומקשרים בינו לבין הים האדום וזו הייתה אחת הסיבות העיקריות לפרוץ מלחמת ששת הימים.

ישראל עסוקה כרגע במלחמה ברצועת עזה ועל פי בקשת ארה"ב היא מניחה לה לטפל בבעיה, היא לא תשלים עם המצור הימי של החות'ים ותפעל בכל הדרכים להסיר אותו, הכל עניין של עיתוי.

אחת האפשרויות היא לגבות מאיראן את המחיר מכיוון שהיא זו שמפעילה את החות'ים בתימן, לישראל יש דרכים  חשאיות לעשות זאת.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי