חזרה כללית לקראת המלחמה בין ישראל לאיראן

ל"ציר הרשע" בראשות איראן יש הישגים במלחמה הנוכחית, הוא הצליח להפתיע את ישראל ולגרום לה אבידות רבות ונזקים כלכליים. מדובר רק בחזרה כללית לקראת המלחמה הבאה בין איראן לישראל, לכן ישראל חייבת לנצח בסיבוב הנוכחי ולשקם את ההרתעה, היא חייבת להכריע את חמאס ברצועה.

יש חשיבות רבה למלחמה הנוכחית בין ישראל לשלוחותיה של איראן ולכן היא חייבת לנצח בה כדי לנסות ולמנוע את המלחמה הגדולה היותר בינה לבין איראן, מלחמה שתגיע בהמשך ואיראן תשתתף בה ישירות ביוזמתה או שישראל תכפה אותה עליה כדי לעצור אותה מלייצר פצצה גרעינית.

המלחמה הנוכחית היא רק חזרה כללית או ניסוי כלים לקראת המלחמה הבאה וחשוב שישראל תגרום למקסימום אבדות לשלוחותיה של איראן, תהרוס את כוחן של הזרועות הצבאית של חמאס והג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה ותוציא אותן לגמרי מהמשחק.

המלחמה  הנוכחית היא מבחן ליישום החזון האיראני של "אחדות הזירות" שאותו בנה במשך שנים הגנרל קאסם סולימאני מפקד כוח "קודס" שחוסל על ידי צבא ארה"ב בינואר 2020 בבגדאד.

איראן הצליחה ליישם את האסטרטגיה הזו בצורה חלקית, חמאס והג'יהאד האסלאמי תוקפים את ישראל מרצועת עזה, חזבאללה תוקף אותה מלבנון, החות'ים תוקפים אותה מתימן והמליציות הפרו איראניות תוקפות את הבסיסים האמריקנים בסוריה ובעיראק.

כניסת המורדים החות'ים למערכה נגד ישראל הביאה להישגים גדולים ל"ציר הרשע" בראשות איראן, החות'ים הטילו למעשה מצור כלכלי ימי על ישראל וגם הטילו מגבלות קשות על התנועה בנתיבי השיט הבינלאומיים.

כניסת החות'ים למערכה שינתה את פניה, בחמאס טוענים כי מאזן הכוחות נוטה עתה לטובת "ציר הרשע" בראשות איראן שניצב בעימות חזיתי עם ישראל וארה"ב.

מדובר בפגיעה קשה בסחר העולמי לכן ארה"ב הקימה קואליציה בינלאומית להגן על דרכי השיט בים האדום.

גם לחזבאללה יש הישגים, הוא שומר אמנם על כללי המשחק עם ישראל ואינו חוצה את "הקו האדום" אך הוא הצליח להרחיק, כבר יותר מחודשיים ימים, מבתיהם את עשרות אלפי האזרחים הישראלים המתגוררים על קו הגבול עם לבנון.

לישראל היה מזל גדול שהמתקפה של חמאס על ישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר לא תואמה עם ארגון חזבאללה, אם באותו הזמן היה כוח "רדואן" של חזבאללה מסתער על הישובים הישראלים בקו הגבול עם לבנון הייתה ישראל עוברת חוויה נוראה של טבח כפול במקביל בשתי החזיתות בצפון ובדרום.

נראה כי איראן איננה מעוניינת כעת במלחמה אזורית, גם ארה"ב איננה מעוניינת במלחמה כזו בשנת הבחירות לנשיאות, לשתי המדינות יש אינטרס משותף לא לתת להסלמה הנוכחית להגיע למימדים שאי אפשר יהיה לשלוט בהם.

אבל ישראל חייבת להתפכח ולצאת מהעימות הצבאי הנוכחי עם תובנות חשובות לקראת העתיד בכל הקשור לבניית כוחה הצבאי מחדש ושיקום ההרתעה.

שיקום ההרתעה מחייבת את מיטוט שלטון חמאס, הריסת התשתית הצבאית שלו וחיסול מנהיגיו ושחרור החטופים, אסור לישראל להשיג פחות מזה לפני שהיא מפסיקה את האש.

אם המטרות האלה יושגו, הדבר ירתיע את השלוחות האחרות של איראן מלהתעסק עם ישראל, אם ישראל תפסיד במלחמה ולא תשיג את מטרותיה  הצבאיות ברצועה, לא ירחק הזמן והיא תותקף שוב בכוח גדול וחזק יותר על ידי שלוחותיה של איראן ואולי גם איראן עצמה, במטרה לחסל סופית את "הישות הציונית במזרח התיכון".

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי