איראן מגבירה הלחץ על ישראל באמצעות החות'ים

איראן היא שעומדת מאחורי המצור הימי שהטילו החות'ים על ישראל ושיתוק השיט בנתיבים הבינלאומיים בים האדום. ממשל ביידן חושש שהמשבר החדש יביא למלחמה אזורית ומדגיש כי הברית הימית שהקים היא הגנתית בלבד.

איראן מכחישה פומבית כל קשר להסלמה של המורדים החות'ים באמצעות הטלת מצור מסחרי ימי על ישראל ופגיעה בחופש השיט הבין לאומי, אבל ארה"ב וישראל משוכנעות כי היא שעומדת מאחורי המהלך הזה.

נראה כי איראן איננה מעוניינת כעת להטיל את ארגון חזבאללה לזירה נגד ישראל, יותר ממה שהוא עושה כרגע, ייתכן שהיא שומרת אותו לשלב מאוחר יותר, אבל היא מנסה להביא להפסקת המלחמה ברצועת עזה באמצעות החות'ים תוך שימוש בנוסחה "הסרת המצור הימי מעל ישראל תמורת הסרת המצור מעל רצועת עזה".

כל מי שסבור שלחות'ים יש עמדה עצמאית בנושא רצועת עזה כנראה טועה, למרות שהם מנסים להציג את עצמם כגוף עצמאי, ברור שהם פרוקסי מובהק של איראן ומשתפים עמה פעולה באופן מלא.

החות'ים מתייחסים ברצינות לברית הצבאית שיזמה ארה"ב בים האדום ובמצרי באב אלמנדב, מפקד האזור הצבאי החמישי של החות'ים הגנרל יוסף אלמדאני אמר כי "הברית החדשה הזו היא חלק ממערכה של פלישה והזהיר כי על כל הסלמה אמריקנית תהייה תגובה קשה".

מנהיג החות'ים בתימן, עבד אלמאלכ אלחות'י, נשא ב-20 בדצמבר נאום שבו איים לפגוע באינטרסים האמריקנים אם ארה"ב תתקוף את ארצו.

"נהפוך את נושאות המטוסים האמריקניות והאינטרסים האמריקנים ותנועת השיט למטרה לטילים ולכטב"מים שלנו", הוא אמר.

הברית הימית החדשה כוללת 10 מדינות  בלבד, אין בה שום מדינה השוכנת לחופי הים האדום.

בינתיים, רק מדינה ערבית שהיא בחריין הצטרפה לברית הצבאית שהקימה וושינגטון, מצרים שהיא הנפגעת ביותר מבחינה כלכלית מהמצור הימי של החות'ים לא הודיעה עד כה על הצטרפותה לברית.

גורמים המקורבים לחזבאללה בלבנון אמרו לעיתון "אלאח'באר" ב-20 בדצמבר כי החות'ים ימנעו את הפלגתן של ספינות המלחמה של ארה"ב ובריטניה בים האדום אם הם יפעלו נגדם והם יחמירו את הצעדים נגד הספינות המפליגות לעבר ישראל.

משרד ההגנה האמריקני הודיע כי תפקיד הספינות האמריקניות בים האדום הוא "הגנתי וביטחוני", כלומר, אין להן כוונות לתקוף את החות'ים.

אי הצטרפותן של המדינות הערביות השוכנות לים האדום לברית הצבאית החדשה מעיד על הבידוד של הברית הצבאית הזו, למרות ששר ההגנה האמריקני לויד אוסטין הודיע למדינות הערביות שסירבו להשתתף בברית הצבאית כי אין לה שום כוונות התקפיות נגד החות'ים ותפקידה הוא לפקח על הספינות בים האדום ולהגיב במקרה שהן תותקפנה.

עלי אלקחום, חבר הלשכה המדינית של ארגון "אנצאר אללה" של החות'ים אומר כי הפעילות הצבאית האמריקנית-בריטית-צרפתית במסגרת הברית נגד החות'ים היא המשך התוקפנות שלהן וניסיונן  להשתלט על הים האדום".

לדבריו, לברית הצבאית הזו לא תשפיע במאומה על ההתקפות הצבאיות נגד ישראל בים האדום או בכל מקום אחר.

נראה כי ממשל ביידן נוהג בזהירות,הוא איננו מעוניין במלחמה אזורית בשנת הבחירות לנשיאות, הוא מאותת לאיראנים כי כוחות הצי האמריקני מוכנים לתגובה אך בינתיים הברית שלהם היא הגנתית ולא תיזום שום התקפה, בכך הוא מאותת על רצון לפתור את המשבר בדרכים דיפולמטיות.

אולם, צריך לומר בבירור כי מאמצי וושינגטון לצרף לברית הימית החדשה מדינות כמו מצרים, סעודיה ואיחוד האמירויות כשלו בינתיים.

סעודיה ואיחוד האמירויות שנלחמו נגד החות'ים במשך כמה שנים חוששות כעת מתגובת איראן.

המשטרים במדינות האלה חוששים גם מתגובת ברחוב הערבי שכן הברית נתפסת ברית שמטרתה להגן על האינטרסים של ישראל.

בינתיים, עומאן החל במאמצי תיווך בין המורדים החות'ים לבין ארה"ב.

אם המצור הימי יימשך זמן רב, אירופה והמדינות השוכנות לחופי הים התיכון ייפגעו קשה מבחינה כלכלית, גם מדינות בצפון אפריקה כמו תוניסיה ואלג'יריה ייפגעו מכיוון שרוב הסחורות שלהן עוברות בתעלת סואץ.

בחמאס מקווים שהמצור הימי שהטילו החות'ים יפעיל לחץ על ישראל להסכים להפסקת המלחמה ברצועת עזה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי