מסר ישראלי לאיראן ולסוריה

חיסולו בדמשק של ריזא מוסאווי, בכיר במשמרות המהפכה האיראניים, נתפס במזרח התיכון כאזהרה ישראלית לאיראן ולסוריה. איראן חצתה את הקווים האדומים במאבקה נגד ישראל והיא צריכה להבין כי ידה של ישראל היא ארוכה והיא תגבה ממנה מחיר.

ישראל שומרת על עמימות ואיננה מאשרת או מכחישה כי היא שאחראית לחיסולו של בכיר משמרות המהפכה ריזא מוסאווי בסוריה ב-25 בדצמבר.

נראה כי החיסול היה מדוייק מאוד, דבר שמעיד על יכולת מודיעינית ומבצעית גבוהה של צה"ל, ישראל מתחילה לאותת לאיראן כי היא תגבה ממנה מחיר ישיר על חלקה בהפעלת שלוחותיה נגד ישראל ובראשם החות'ים בתימן שהטילו מצור מסחרי ימי על ישראל.

האיראנים יודעים כי לישראל יש יכולות גם לפגוע בצמרת של משמרות המהפכה בלב טהראן, זה לא מפריע לנשיא איראן אברהים ראיסי, לשר החוץ האיראני אמיר עבד אללהיאן ולסגן מזכ"ל חזבאללה השיח' נעים קאסם לשגר איומים לעבר ישראל כי התגובה על החיסול תהייה "קשה וכואבת".

המהלך הישראלי הוא נכון, למרות שהגיע באיחור אחרי 80 ימים של לחימה ברצועת עזה ובגבול הצפון, ישראל חייבת להעביר את המלחמה גם למטרות איראניות איכותיות בשטח סוריה וגם בשטח איראן,זו רק ההתחלה וישראל חייבת לגבות מחיר גם מאיראן.

ריזא מוסאווי לא היה מפקד משמרות המהפיכה בסוריה כפי שפורסם בכמה כלי תקשורת, הוא היה בכיר בארגון הזה בדרגה המקבילה לתת אלוף, מקורבו של הגנרל קאסם סולימאני שחוסל על ידי הצבא האמריקני ב-2020, שעסק בייצור נשק, בהברחת אמצעי לחימה וכספים מאיראן לחזבאללה בלבנון ולמליציות הפרו איראניות בסוריה.

החיסול המוצלח של ריזא מוסאווי בסוריה הוא גם מסר לנשיא סוריה בשאר אסד שבאחרונה איפשר לחמאס להקים שלוחה חדשה בסוריה שפעיליה משגרים רקטות לעבר ישראל.

החיסול יוצר סדק בתדמית של איראן כמעצמה אזורית שעד כה היה רושם מוטעה, מאז תחילת המלחמה, כי יש לה חסינות וישראל חוששת מלהתעמת עמה.

צה"ל נערך לתגובת נקם של איראן שיכולה להגיע מתימן,סוריה, לבנון ועיראק באמצעות ירי רקטות וטילים או גם בים האדום ואזור באב אלמנדב נגד ספינות ישראליות.

ייתכן שהמודיעין האיראני או חזבאללה ינסו להגיב באמצעות תקיפת מטרות יהודיות וישראליות בחו"ל.

הדרג המדיני ביטחוני פועל נכון בכך שהוא לא לוקח אחריות על חיסולו של הבכיר האיראני, המסר לאיראן ולסוריה עבר גם מבלי שישראל תתגרה בהן באופן פומבי.

ישראל גם לא לקחה רשמית אחריות על התקפת הסייבר על תחנות הדלק באיראן לפני כמה ימים למרות שהיא יוחסה אליה.

בימים כאלה שבהם ישראל מנהלת קרב קשה מול חמאס וחזבאללה , חיסול מוצלח כזה תורם להעלאת המורל בישראל, למרות שזו לא הייתה מטרתו העיקרית.

איראן חייבת להבין שהיא חצתה את הקווים האדומים ואין לה שום חסינות, ידה של ישראל היא ארוכה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי