ממשל ביידן פועל להשגת הפסקת אש בדרום לבנון

רגע ההכרעה של ישראל מתקרב בכל הקשור לאפשרות של כניסה לעימות צבאי נרחב עם חזבאללה בדרום לבנון. ממשל ביידן משגר שליח מיוחד לאזור כדי להשיג הסכם הפסקת אש בין ישראל לחזבאללה, אך הסיכוי לכך הוא קלוש.

על פי גורמים לבנוניים ואמריקנים, ממשל ביידן מחדש את פעילות התיווך שלו בלבנון, לאחר כישלון מאמצי התיווך של צרפת, להשגת הפסקת אש בדרום לבנון בין ישראל לחזבאללה.

עמוס הוכשטיין, יועצו של הנשיא ביידן לענייני אנרגיה שהשיג את הסכם הגז בין ישראל ללבנון, יגיע בימים הקרובים לאזור, עדיין אין מועד מדוייק לביקורו, וידון בשיחותיו עם צמרת הממשל הלבנוני ועם הדרג המדיני בישראל בהצעה האמריקנית  להשגת הפסקת אש כוללת בין ישראל לחזבאללה.

מה אומרת ההצעה האמריקנית?

על פי גורמים לבנוניים, ההצעה כוללת ניסיון לפתור את נקודות המחלוקת בין ישראל ללבנון בכל הקשור לקו הגבול היבשתי ביניהן והיא מתבססת בעיקר על ויתורים טריטוריאלים ישראלים תמורת הפסקת אש מלאה.

א.חיזוק הבעלות של לבנון על הנקודה B1 באזור אלנאקורה והיא זו שתהייה הבסיס לקביעת קו הגבול היבשתי.

ב.פתירת המחלוקת על 13 הנקודות בקו הכחול שקבע האו"ם בשנת 2000 שיש עליהן סכסוך בין ישראל ללבנון.

ג.נסיגה ישראלית מהחלק הלבנוני של הכפר ע'ג'ר.

ד.נסיגה ישראלית מאזור מזארע שבעא (הר דוב) והעברתו לכוחות בינלאומיים.

ישראל הבהירה לקהילה הבינלאומית כי הסירוב של חזבאללה להסיג את כוח "רדואן" אל מעבר לנהר הליטאני בלבנון, כפי שמחייבת החלטת האו"ם 1701, יביא להסלמה גדולה מכיוון שישראל מחוייבת להגן על עשרות אלפי אזרחיה שנמלטו האזור הגבול עם לבנון בתחילת המלחמה מחשש מטבח שעלול לעשות חזבאללה בישובים הישראלים על קו הגבול.

מאז ה-7 באוקטובר ועד היום יש כ-70 אלף ישראלים עקורים שנאלצו לעזוב את בתיהם ואינם יכולים לחזור אליהם.

ספק רב אם חזבאללה יקבל את ההצעה האמריקנית למרות שיש בה חלקים טובים מבחינתו שיאפשרו לו להציג הישגים בפני הציבור הלבנוני.

חזבאללה קושר את הפסקת האש בדרום לבנון ישירות לדרישה של חמאס להפסקת אש מלאה ברצועת עזה.

נעים אלקאסם, סגן מזכ"ל חזבאללה אמר ב-31 בדצמבר כי ישראל לא תוכל להחזיר את תושביה לגבול הצפון כל עוד נמשכת המלחמה בעזה," עליה להפסיק את הלחימה בעזה כדי שתיפסק הלחימה בגבול הצפוני", הוא הדגיש.

ארה"ב סבורה כי פתירת נקודות המחלוקת בין ישראל ללבנון על הגבול היבשתי היא הדרך המעשית ביותר  לפתור את הסכסוך בין שתי המדינות.

אבל היא מתעלמת מההנחיות שחזבאללה מקבל מאיראן ומכך שתמיד יש לו אינטרס להשאיר את הסכסוך עם ישראל על אש קטנה כדי שיוכל להגביר אותה במידת הצורך על פי האינטרסים שלו.

חסן נצראללה בעצמו הבהיר גם כמה פעמים שההסלמה בדרום לבנון קשורה ישירות למלחמה ברצועת עזה וכי כל עוד שהמלחמה בעזה נמשכת לא תהייה שום רגיעה בגבול עם ישראל, השבוע הוא צפוי לשאת נאום ומעניין יהיה לשמוע את עמדתו.

ההסלמה בדרום לבנון הינה חלק מממנוף הלחץ של איראן על ישראל כדי לעצור את הלחימה ברצועת עזה ולהציל את שלטון חמאס.

ישראל עומדת בפני הכרעה קשה ובקרוב היא תצטרך להחליט לאן מועדות פניה בלבנון, ראש הממשלה נתניהו אמר כבר מספר פעמים בפורומים שונים כי "אם לא נשיג שקט בצפון בדרך מדינית, נשיג זאת בדרך צבאית".

כל עוד נמשכת המלחמה ברצועת עזה הסיכוי להשיג רגיעה בגבול הצפון שואף לאפס,ישראל וחזבאללה נערכים לעימות צבאי נרחב וישראל מסכלת בימים האחרונים ניסיונות של איראן לשלוח נשק מתקדם לחזבאללה בלבנון דרך סוריה.

נראה כי ההכרעה של ישראל תתקבל לאחר שהשליח עמוס הוכשטיין יסיים את שליחותו במזרח התיכון ולאחר ביקורו של שר החוץ בלינקן בישראל.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי