חיסול צאלח אלעארורי-הכישלון המודיעיני של חזבאללה

חיסולו המוצלח של צאלח אלעארורי בלב המעוז של חזבאללה בלבנון מסמל את הכישלון המודיעיני של חזבאללה שאמור היה להגן על אורחו. חזבאללה והמודיעין הלבנוני מנסים לאתר חשודים שמעורבים בחיסול, הכישלון של חזבאללה מסמל גם את ההצלחה של המוסד הישראלי בחדירה לגוב האריות של הטרור.

חסן נצראללה נתון בלחץ רב, כך מעריכים כמה פרשנים לבנונים שמעדיפים לשמור על עילום שם, הסיבה לכך היא החדירה המודיעינית המצויינת של המוסד הישראלי ללב שכונת א-דאחיה בביירות, שהיא המעוז העיקרי של חזבאללה בלבנון, שבאה לידי ביטוי בחיסולו המוצלח של בכיר חמאס צאלח אלעארורי שבנוסף להיותו מספר 2 בהנהגת חמאס היה גם איש הקשר של חמאס לחזבאללה ולאיראן.

גם חיסולו של ריזא מוסאווי, בכיר "משמרות המהפכה" בדמשק בשבוע שעבר על ידי ישראל השפיע עליו קשות.

נראה כי חסן נצראללה מבין היטב כי היד הארוכה שהגיעה אל צאלח אלעארורי במקום מחבואו בשכונת א-דאחיה יכולה באותה המידה להגיע גם אליו, ישראל התעלמה לחלוטין מהאיום שהוא השמיע בגלוי בחודש אוגוסט שעבר בנושא חיסולים על אדמת לבנון וביצעה את החיסול של צאלח אלעארורי ועוד 6 מעוזריו בפעולה מדוייקת שזוכה לציון על האופן המקצועי שבו בוצעה על ידי כל מומחי המודיעין בעולם.

החיסול בלב מעוז חזבאללה נחשב בעולם הערבי להשפלה גדולה של חסן נצראללה בידי ישראל, לכן נראה שהוא יחפש  דרך להגיב באופן נחרץ על החיסול כדי להציל את כבודו.

העיתון הלבנוני "אל-אח'באר", שופרו של חזבאללה, דיווח ב-4 בינואר כי כמה גופי חקירה בלבנון עוסקים בחקירת פרצת האבטחה שאיפשרה את חיסולו של צאלח אלעארורי.

אלערורי התעלם מהאזהרות של חזבאללה כי הוא נמצא תחת מעקב ושהוא מהווה יעד לחיסול.

בחודש ספטמבר 2023 חשף המודיעין הלבנוני רשת ריגול  של המוסד הישראלי שבראשה עמד פעיל  חמאס בשם נור אבו מעזה שעקבה אחרי צאלח אלעארורי  באזור א-דאחיה בביירות ואספה אודותיו מידע לקראת חיסולו.

חברי הרשת נעצרו וחזבאללה הטיל איפול מלא על הפרשה.

צאלח אלעארורי עצמו זלזל בראיונות לתקשורת בפרשת הרשת שעקבה אחריו.

בראיון לערוץ אל-אקצא של חמאס בחודש ספטמבר השנה התייחס אלעארורי לסוגיית החיסולים הממוקדים של המוסד הישראלי ואמר:

"איומי הכיבוש הישראלי לחסל אותנו לא מפחידים אותנו, איננו חוששים מהאיומים שלהם ומוכנים למות מות קדושים בדיוק כמו יתר בני עמנו, לא נפסיק את ההתנגדות".

גורם ביטחוני בכיר מעריך כי מי שחיסל את צאלח אלעארורי הפעיל מערך מודיעין משוכלל למעקב אחריו תוך שימוש במודיעין אנושי( יומינט),מודיעין חזותי ומודיעין סיגינט.

המעקב אחרי תנועותיו של אלעארורי בשכונת א-דאחיה בביירות התבצע במשך שבועות ארוכים וחייב הפעלת רשת מודיעין שפעלה בשטח מתחת לאף של מנגנון הביטחון של חזבאללה.

לצאלח אלעארורי לא הייתה אבטחה אישית מטעם חזבאללה והארגון לא התעקש להצמיד לו מאבטחים.

על פי גורמים בלבנון, הדירה שבה חוסל צאלח אלעארורי היא משרד ישן של תנועת חמאס שהיה תקופה ארוכה תחת מעקב המודיעין הישראלי, חמאס פינה את המשרד אחרי הטבח ב-7 באוקטובר מחשש לתקיפה ישראלית אך צאלח אלעארורי התעקש לחזור ולעבוד במשרד למרות האזהרות של המודיעין הלבנוני.

החקירה של חזבאללה והמודיעין הלבנוני מתמקדת כעת באיתור זרים שהסתובבו באזור בתקופה אחרונה, הם בודקים צילומים ממצלמות האבטחה באזור ושיחות שנעשו במכשירי טלפון ניידים.

גם הדירה שבה התבצע החיסול נבדקת בניסיון לאתר מכשירי טלפון ניידים שהיו ברשות צאלח אלעארורי ועוזריו שדרכם היה אפשר לאתר את מקום הימצאם המדוייק.

אולם בהחלט ייתכן שרשת הסוכנים שעקבה אחרי תנועותיו של צאלח אלעארורי היא בכלל רשת מקומית ולא רשת זרה, רשת שפועלת כבר זמן רב בלבנון בתוך שכונת א-דאחיה, אם הדבר נכון, הרי שהוא מעצים עוד יותר את המחדל הביטחוני של חזבאללה ושל חמאס.

חזבאללה נכשל במניעת חיסולו של צאלח אלעארורי למרות שהיה בידיו מידע בדוק על הכוונה לחסלו בידי ישראל, ההצהרות הברורות בנושא של ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון גלנט וראש השב"כ רונן בר גם הן לא הותירו מקום לספק מהן כוונותיה של ישראל ביחס לצאלח אלעארורי ושאר מנהיגי חמאס השוהים בחו"ל.

סביר להניח שחברי רשת הריגול שעקבה אחרי צאלח אלעארורי נמלטו מזמן מהאזור, חזבאללה נתון בבעייה רצינית, בינתיים הוא נוקט אמצעי אבטחה חסרי תקדים ביחס לבכיריו, גם בכירים אחרים של חמאס והג'יהאד האסלאמי העובדים או מתגוררים בשכונת א-דאחיה בביירות ירדו למחתרת.

ישראל הצליחה להביא את הפחד ללב המעוז של חזבאללה בלבנון ונראה שזו רק ההתחלה מכיוון שצפויים חיסולים נוספים.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי