צבא ירדן בעימות צבאי על הגבול עם סוריה

המלך עבדאללה חושש ליציבות שלטונו מאז פרוץ המלחמה ברצועת עזה ומאשים את ישראל בניסיון לבצע טרנספר של מאות אלפי פלסטינים לירדן ולמצרים. גורמים ירדנים טוענים כי איראן וסוריה הגבירו את הברחות האמל"ח והסמים לשטח ירדן מאז פרוץ המלחמה, דבר שפוגע ביציבותה של הממלכה ההאשמית.

ירדן חשה שהמלחמה ברצועת עזה מהווה סכנה לביטחונה ויציבותה, המלך עבדאללה חושש להמשך שלטונו נוכח מה שהוא מפרש ככוונותיה של ישראל לבצע באמצעות המלחמה ברצועה שינוי אסטרטגי גדול שישפיע על כל האזור ובסופו של דבר יטרפד את אופציית שתי המדינות והקמת מדינה פלסטינית עצמאית בין הים התיכון לנהר הירדן.

ירדן חוששת שישראל מתכננת ליצור לחץ צבאי גדול ברצועה וביהודה ושומרון שיביא לטרנספר של מאות אלפי פלסטינים מרצועת עזה למצרים ושל מספר דומה של פלסטינים מיהודה ושומרון לשטח ירדן.

ירדן נאבקת כבר חמש שנים ברציפות עם תופעה חמורה של הברחות סמים ואמצעי לחימה מדרום סוריה לצפון ירדן, חלק גדול מהסמים, בעיקר הקפטגון, עובר למדינות המפרץ ואילו כלי הנשק והתחמושת עוברים לצפון השומרון לחיזוק הקבוצות החמושות של הג'יהאד האסלאמי,חמאס ופת"ח.

דיוויזיה 4 הסורית בראשותו של מאהר אלאסד, אחיו של הנשיא הסורי היא שאחראית ביחד עם חזבאללה להברחות הסמים, על הברחות הנשק אחראית איראן, קבלני ההברחות הם קבוצות פשע בדרום סוריה שמכירות היטב את נתיבי ההברחה לצפון ירדן.

מאז פרוץ המלחמה ברצועת עזה גברה תופעת ההברחות בגבול סוריה ירדן, במהלך הימים האחרונים ניהל משמר הגבול הירדני קרבות קשים עם קבוצות המבריחים החמושות שניסו לחדור מדרום סוריה ולהבריח לצפון ירדן סמים וכמות גדולה של נשק ותחמושת, לראשונה ניסו המבריחים להבריח גם טילי נ"ט כדי שיגיעו  לקבוצות הטרור בצפון השומרון לצורך המלחמה נגד צה"ל.

ירדן חוששת גם מנוכחותם של 7000 לוחמים של המליציות השיעיות בעיראק שהגיעו לאחר פרוץ המלחמה ברצועה לדרום סוריה והתפרסו בשטח על הגבול של ירדן ועיראק.

מטרתן המוצהרת היא להגיע לגבול של ירדן עם ישראל ולהילחם בצבא  הישראלי כדי לסייע לפלסטינים.

הגבול בין ירדן לסוריה מתחמם מחדש וקבוצות המבריחים מנסות לנצל את המלחמה ברצועת עזה כדי להגדיל באופן משמעותי את הברחות הסמים והנשק.

המלך עבדאללה רואה בתופעה הזו ניסיון איראני-סורי לזעזע את יציבות הממלכה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי