צה"ל ישנה את היערכותו בגבול עם ירדן

צה"ל ישנה את היערכותו בגבול עם ירדן בעקבות חשש כי איראן תגביר את הניסיונות לפעילות טרור דרך הגבול הזה ולהברחות נשק עבור קבוצות הטרור החמושות ביהודה ושומרון. ירדן מתנגדת לכוונת ישראל להקים מכשול קרקעי חדש לאורך גבולה וטוענת כי מדובר בהפרת הסכם השלום והחוק הבינלאומי.

המצב הביטחוני בגבול ישראל ירדן מחמיר בחודשים האחרונים והדרג המדיני מודאג ממנו כבר מהתקופה שקדמה למלחמה ברצועת עזה ב-7 באוקטובר.

בעקבות המלחמה גובר החשש מפני פיגועים שמתכננת איראן נגד ישראל כולל חדירות מחבלים לשטח ישראל, דרך הגבול עם ירדן, ומעשי טבח כפי שעשה חמאס בישובי עוטף עזה.

לאחר פרוץ המלחמה ברצועת עזה שלחה איראן מליציות חמושות מעיראק לגבול סוריה ירדן וחלק מהן ניסו לפרוץ לשטח ירדן ונבלמו על ידי צבא ירדן.

מטרתן הייתה להגיע דרך שטח ירדן לגבול עם ישראל.

לפני כשבועיים הייתה התנגשות צבאית חמורה בין כוח של  צבא ירדן לבין קבוצה של מבריחים על הגבול עם סוריה.

המבריחים ניסו להחדיר לירדן  כמויות גדולות של נשק מסוגים שונים, תחמושת וטילי נ"ט שהיו מיועדות לקבוצות הטרור ביהודה ושומרון, אך צבא ירדן הצליח לסכל את ההברחה.

בין ישראל לירדן יש שיתוף פעולה הדוק בנושא הביטחוני כדי לסכל פעילות טרור, שיתוף הפעולה התהדק בחודשים האחרונים בעקבות הניסיון של איראן להגביר את הברחות הנשק מירדן עבור ארגוני הטרור ביהודה ושומרון.

ראש הממשלה בנימין נתניהו  הודיע כבר ב-3 בספטמבר כי ישראל תבנה גדר ביטחון בגבול המזרחי שלה עם ירדן ותדאג שלא תהיה ממנה הסתננות לשטח ישראל .

ראש הממשלה התכוון לבניית גדר ביטחון דומה לזו שהקימה ישראל בגבול עם מצרים שמנעה כחדירת מיליון בני אדם ממדינות אפריקה לישראל שאותם האשים נתניהו בשאיפה "להרוס את ישראל".

ההבטחה של ראש הממשלה נתניהו להקים גדר ביטחון בגבול המזרחי עם ירדן איננה חדשה היא כבר נאמרה לפני עשור, הנושא הפך שוב לרלבנטי בעקבות ההתפרעות ההמונית והאלימה של המהגרים מאריתריאה בעיר תל אביב בחודש ספטמבר השנה.

מאז ההכרזה של ראש הממשלה בספטמבר ועד היום, ממשלת ירדן לא הגיבה רשמית על הודעתו של ראש הממשלה נתניהו אבל גורמים מדיניים בירדן אומרים כי הקמת הגדר הזו הינה הפרה של הסכם השלום בין ישראל לירדן מ-1994 והפרה של החוק הבינלאומי.

לדבריהם נתניהו משחק בנושא הגבולות והסכם הקבע על הבעיה הפלסטינית וכי מדובר בחציית קו אדום שהציבה ירדן.

על פי גורמים ביטחוניים, בשנה האחרונה תפסו כוחות הביטחון של ישראל יותר מאלף כלי נשק שונים שהוברחו מירדן לאורך הגבול עם ישראל, כמו כן נתפסו מטעני חבלה מסוג "כלימגור" מתוצרת איראן.

הכמויות הגדולות האלה של כלי הנשק היו אמורות להגיע לקבוצות הטרור החמושות בשומרון ולסייע להגברת הפיגועים נגד ישראל.

הברחות הנשק מתבצעות לאורך כל הגבול עם ירדן,מאזור הערבה בדרום, דרך ים המלח ועד משולש הגבולות בין ירדן, ישראל וסוריה.

נוכח העלייה במספר ההברחות והחשש מהתגברות ניסיונות החדירה לישראל, צה"ל כבר הכפיל את היקף הכוחות לאורך הגבול עם ירדן.

גורמי ביטחון בכירים מסרו כי צה"ל  צפוי לבקש מהקבינט הביטחוני להקים מכשול קרקעי לאורך הגבול עם ירדן, כפי שיש בין ישראל למצרים.

כמו כן, יוקמו עמדות תצפית ותוגבר אבטחת הגבול באמצעים נוספים כדי לסכל הברחות ופעילות טרור.

החשש הירדני שהקמת גדר הביטחון החדשה היא צעד ראשון לקראת סיפוח בקעת הירדן לישראל, דבר שפוגע קשות באופציית פתרון שתי המדינות, ירדן מתכוונת לפנות לממשל ביידן בנושא כדי שיפעיל לחץ על ישראל שלא להקים את הגדר.

הקמת גדר הביטחון החדשה בגבול עם ירדן, שהינו גבול ארוך מאוד שאורכו עולה על 300 ק"מ, תעלה למדינת ישראל כסף רב, אבל היא תסייע רבות לביטחון ישראל, הממשלה צריכה לפעול לפי צרכי הביטחון שלה ולהגן על אזרחיה, ירדן ממשיכה לחפש כל סיבה לנגח את ישראל, היא צריכה לפעול ביעילות בשטחה כדי למנוע הסתננויות והברחות נשק מאסיביות לשטח ישראל לפני שהיא באה אליה בטענות.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי