ירדן נערכת להפסקת אספקת המים מישראל

ישראל שוקלת שלא להאריך את הסכם המים עם ירדן בשל התנהלותה המדינית מאז פרוץ המלחמה ברצועת עזה. ירדן לא הגיבה באופן רשמי על האזהרה הישראלית, ובדרג המדיני מקווים שהיא הפנימה את המסר.

מאז תחילת המלחמה ברצועת עזה, ירדן מובילה קו קיצוני מאוד נגד ישראל בזירה הבינלאומית ובהתבטאויות באמצעי התקשורת.

גורמים ביטחוניים בישראל אומרים כי המלך עבדאללה חושש ליציבות שלטונו בממלכה, שיותר מ-70 אחוזים מתושביה הינם פלסטינים, והוא נוקט עמדות "יותר פלסטיניות מהפלסטינים" עצמם כדי לרצות את הרחוב הירדני שמובל בימים אלה על ידי תנועת "האחים המוסלמים" שהינה תנועת האם של חמאס.

ירדן תמכה בכל הכוח בתביעה השקרית שהגישה דרום אפריקה נגד ישראל לבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג.

למלכה ראניה, שהינה ממוצא פלסטיני מאזור טול כרם היו התבטאויות שבהן הכחישה את ממדי הטבח בישובי עוטף עזה, היא טענה שהסיפור לא התחיל ב-7 באוקטובר וכי "ישראל מנהלת משטר אפרטהייד שכובש אדמות של פלסטינים".

גם שר החוץ הירדני איימן א-ספדי השתתף בקמפיין ההסתה נגד ישראל.

א-ספדי טען כי "שום דבר לא מצדיק את המלחמה בעזה, שהמלחמה היא לא הגנה עצמית אלא תוקפנות בוטה של ישראל וירדן תעשה כל מה שצריך כדי למנוע עקירת פלסטינים".

בנוסף, בחודש נובמבר שעבר, א-ספדי הכריז על השהיית הסכם המים בין ישראל לירדן בעקבות המלחמה.

לכן, בעקבות ההתנהלות של ירדן כלפי ישראל משרד האנרגיה הישראלי שוקל שלא להאריך את הסכם המים עם ירדן,

על פי הסכם המים הנוכחי, ישראל מעבירה לירדן בכל שנה 100 מיליון מ"ק מים, במקום 50 מיליון מ"ק מים כפי שנקבע בהסכם השלום – וזאת בתמורה לייצור חשמל בעבור ישראל.

ההסכם יצא אל הפועל בין היתר בעקבות מצוקת המים הגדולה בממלכה ההאשמית.

אולם, ההחלטה הסופית של ישראל בעניין טרם התקבלה.

גורמים מדיניים בכירים בירושלים אומרים כי ההחלטה תלויה בהתפתחות של היחסים עם ירדן ובאופן שבו יתבטאו הירדנים כלפי המלחמה בתקופה הקרובה, במידה וההסכם לא יוארך, תוקפו יפוג כבר השנה.

ירדן מתעלמת מהמסרים הישראלים להרגיע את הקמפיין שלה נגד ישראל ומהאזהרה כי הארכת הסכם אספקת המים איננה ודאית.

גורמים ירדנים אומרים כי ירדן מקבלת 50 מיליון קוב מים מישראל על פי הסכם השלום בין שתי המדינות משנת 1994 וקנתה ממנה עוד 50 מיליון קוב מים על פי הסכם אחר לאספקת חשמל לישראל בין הצדדים שיפוג בחודש מאי הבא.

הגורמים הירדנים אמרו כי הלחצים שמפעילה ישראל לא ימנעו את התמיכה הירדנית בבעיה הפלסטינית ואת הגינוי של ירדן לתוקפנות הישראלית נגד רצועת עזה ואת הדרישה הירדנית לבוא חשבון עם ישראל על פשעיה.

אותם גורמים הוסיפו כי ירדן שוקדת על מציאת מקורות מים חדשים כדי לפתור את מצוקת המים בממלכה וכי התחזית של השנה הקרובה היא כי יהיו מספיק משקעים לחקלאות, למאגרים ולמי התהום.

הצריכה של ירדן למים מסתכמת ב- 1,12 מילארד קוב מים לשנה מהם 420 מיליון קוב הם מי שתיה והשאר מתחלק לתחומי ההשקיה, התעשיה ומגזרים אחרים.

שר המים הירדני ראיד אבו אלסעוד אמר לעיתון "אלערבי אלג'דיד" ב-28 בינואר כי ישנם פתרונות רבים לפתרון מצוקת המים של ירדן שהחשוב שבהם הוא פרוייקט התפלת מי הים האדום באזור עקבה ומשם הזרמתם לרחבי הממלכה.

הפרלמנט הירדני הודיע באחרונה כי הוא בודק את הסכמי המים והגז בין ירדן לישראל ואת האפשרות לשקול אותם מחדש נוכח התוקפנות הישראלית נגד רצועת עזה.

בישראל מקווים שהמסר נקלט אצל הירדנים והם יפנימו אותו, שמירת הסכם השלום עם ירדן היא אינטרס ישראלי חשוב מאוד אבל הירדנים חיבים לדעת שהם אינם יכולים להינות משני העולמות וישראל לא תסכים שיחצו את הקווים האדומים שלה.

יש עדיין מספיק זמן עד שהסכם המים עם ירדן יפוג מעצמו, ישראל תמשיך לעקוב אחר ההתפתחויות והתנהגותה המדינית של ירדן ובהמשך תתקבל ההחלטה הסופית בעניין.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי