המלך עבדאללה נגד נתניהו

משלחת של חברי כנסת ערביים נפגשה בירדן עם המלך עבדאללה כדי לדון עמו במצב בהר הבית במהלך חודש רמדאן. ירדן רואה בהטלת הגבלות על כניסת ערביי ישראל להר הבית במהלך חודש רמדאן פגיעה במעמדה כאפוטרופוס של המקומות הקדושים על פי הסכם השלום עם ישראל.

חברי הכנסת הערביים עלו השבוע לרגל לארמון המלך עבדאללה בעמאן.

תחילה הגיעו לארמון חברי הכנסת אימן עודה, אחמד טיבי ויוסף עטאוונה ויום אחריהם הגיע גם חבר הכנסת מנצור עבאס כדי לדון עם המלך הירדניו במצב בהר הבית במהלך חודש רמדאן ובחששם שהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר יטיל הגבלת על כניסת ערבים ישראלים להר הבית.

הביקור התקיים לפני שראש הממשלה נתניהו בכלל החליט סופית בנושא ההגבלות על עליית מוסלמים להר הבית במהלך הרמדאן.

כזכור, ירדן היא האפוטרופוס הרשמי של המקומות הקדושים בירושלים, על פי הסכם השלום בינה לבין ישראל משנת 1994.

גורמים ירדנים מסרו שכמה ימים לפני הביקור הציע חבר הכנסת אימן עודה לירדנים להגביר את העימות  המדיני עם ישראל מכיוון שהם " המטרה הבאה של הימין הישראלי הקיצוני", כלומר, ישראל מתכוונת לעשות טרנספר לפלסטינים ולהעבירם לירדן.

הגורמים הירדנים מסרו כי הביקור של חברי הכנסת הערביים לירדן נדחה מספר פעמים בגלל המלחמה ומתוך רצון ירדני שלא להרגיז את ראש הממשלה נתניהו, לכן לעיתוי הביקור כעת יש משמעות מדינית רבה.

נראה שהמסר הירדני לישראל הוא הסרת הכפפות בכל מה שקשור לערביי ישראל, הביקור של חברי הכנסת הערביים בירדן התקיים בעוד השר בני גנץ מבקר בוושינגטון לסדרה של פגישות עם סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס ובכירי הממשל.

הירדנים לא מסתירים את העדפתם לראות את בני גנץ כראש ממשלת ישראל במקום בנימין נתניהו.

המלך עבדאללה חזר באחרונה מביקור בארה"ב שבו נפגש עם הנשיא ביידן ודן עמו בהשלכות המלחמה ברצועת עזה ובימים האחרונים הוא עסוק אישית במבצע של הצנחת סיוע המניטרי ברצועת עזה באמצעות מטוסי תובלה ירדניים.

הירדנים חוששים מאוד מהקשר הקואליציוני בין ראש הממשלה נתניהו לשרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' שלהערכתם מובילים אותו לעמדות קיצוניות ולעוינות לירדן ורואים בממלכה ההאשמית את "מדינת פלסטין העתידית".

ההערכה של בית המלוכה הירדני היא שממשלת ישראל רוצה לעודד טרנספר של פלסטינים מרצועת עזה ומהגדה המערבית למצרים ולירדן, נראה שהמלך עבדאללה מעריך שראש הממשלה נתניהו לא ישרוד בשלטון בגלל  המחדל של ה-7 באוקטובר.

חברי פרלמנט בירדן סבורים שזוהי העת להדגיש את הקווים האדומים של ירדן, המלך עבדאללה כבר אמר כי הנסיון לעודד טרנספר של פלסטינים מרצועת עזה ומהגדה המערבית לירדן ייחשב ל"הכרזת מלחמה".

שר החוץ הירדני אימן א-צפדי הסביר כי ירדן לא תוכל להשלים עם מהלך כזה.

גורמים ירדנים מסבירים כי הידוק הקשר של ירדן עם חברי הכנסת הערביים נובע מהסיבה הבאה:

ירדן אינה יכולה לעמוד מהצד כשיש כוונות להטיל הגבלות על עליית ערביי ישראל להר הבית במהלך חודש רמדאן.

ירדן רואה במהלך כזה פגיעה במעמדה כאפוטרופוס הרשמי של המקומות הקדושים בירושלים.

חודש רמדאן המשממש ובא הינו קריטי ליחסי ישראל ירדן בעיקר בכל מה שקשור לצפוי להתרחש בהר הבית , הדרג המדיני בישראל חייב לקחת זאת בחשבון, עם זאת נראה כי ראש הממשלה נתניהו הוא בהחלט בכיוון הנכון, הוא התעלם מהדרישה של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ולא אישר הטלת הגבלות על עליית ערביי ישראל להר הבית במהלך רמדאן.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי