הרש"פ נגד חמאס ברצועת עזה

חוסיין א-שיח', מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ, יוצא בביקורת חריפה על תנועת חמאס וטוען כי הסכם אוסלו היה "הסכם טוב", דבריו מעוררים סערה גדולה ברחוב הפלסטיני. בכירים בתנועת פת"ח מאשימים אותו בהתחנפות לארה"ב וישראל כדי שיסכימו שהוא יהיה יורשו של מחמוד עבאס.

חוסיין א-שיח', מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ, האיש מספר שתיים ברש"פ, תקף ב- 18בדצמבר את תנועת חמאס ברצועת עזה, בעוד המלחמה ברצועה נמשכת, ודבריו מעוררים סערה בזירה הפלסטינית.

חוסיין א-שיח' אמר לסוכנות "רוייטרס" ולערוץ אלערביה הסעודי כי חמאס איננו מנהל את המאבק נגד ישראל באופן הנכון וכי תהייה התחשבנות עם תנועת חמאס אחרי המלחמה.

הוא גם התייחס להסכם אוסלו ואמר כי הוא "הסכם טוב שהצליח באופן חלקי".

דבריו של חוסיין א-שיח' עוררו זעם רב ברחוב הפלסטיני  ותנועת חמאס החליטה להשיב לו מנה אחת אפיים.

בכיר חמאס בלבנון אוסאמה חמדאן הגיב על דבריו ואמר: " הוא רוצה לבוא חשבון עם ההתנגדות? בבקשה".

הוא הציע לחוסיין א-שיח' שלא לחזור על השגיאות של מפקד צבא לבנון לשעבר אנטואן לחד שהיה לדבריו, "מפקד הסוכנים של ישראל" ולא להמר על ישראל לקראת השלב הבא כדי להגשים את שאיפותיו האישיות.

הוא הציע לו להמר במקום זאת על ההתנגדות.

אוסאמה חמדאן אמר כי ישראל רוצה לחסל את ההתנגדות וחוסיין א-שיח' רוצה להתחשבן עם חמאס, "היכן נמצא חוסיין א-שיח'?" הוא שאל.

הוא הוסיף כי כל דיבור אמריקני על "רש"פ מחודשת"  פירושו רשות שדומה לרשות של אנטואן לחד בדרום לבנון.

הרחוב הפלסטיני מפרש את דבריו של חוסיין א-שיח' כחריגה גסה מהקונסנזוס הפלסטיני בשעת חירום ומאשים אותו בהתחנפות לישראל ולממשל ביידן כדי להשיג את הסכמתן לכך שיירש את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס וזאת נוכח הידיעות כי ארה"ב פועלת ליישום רפורמות מקיפות ברש"פ וכי מחמוד עבאס מסכים למנות לעצמו סגן, ככל הנראה את חוסיין א-שיח'.

דבריו של חוסיין א-שיח' משקפים את ההערכה בצמרת הרש"פ כי צה"ל יצליח למוטט את שלטון חמאס ברצועת עזה וכי עליה להיערך לאפשרות שהיא תבוא לשלוט במקום חמאס ברצועת עזה.

גורמים בכירים בתנועת פת"ח המתנגדים לחוסיין א-שיח' טוענים כי הוא מנסה בדבריו לרמוז לראש הממשלה נתניהו כי הוא האיש המתאים לשלוט ברצועת עזה מטעם הרש"פ וכי הוא מוכן להילחם נגד תנועת חמאס בעוד הוא מתעלם מהפעילות של צה"ל ברחבי יהודה ושומרון ומעשי ההרג היום יומי שלו.

חוסיין א-שיח' הוא גם האחראי על התיאום האזרחי בין הרש"פ לישראל ויש לו קשרים הדוקים עם ראש השב"כ רונן בר ועם מתאם הפעולות בשטחים האלוף רסאן עליאן.

גורמים ברש"פ מסרו כי חוסיין א-שיח' אמר לשר החוץ האמריקני טוני בלינקן לפני כמה ימים בעת שנפגש עם יו"ר הרש"פ ברמאללה כי ארה"ב טעתה כשלא שמעה לעצתו לחסל את תנועת חמאס בשלב מוקדם יותר.

נראה גם שחוסיין א-שיח' ביקש בדבריו לסכל את התוכנית של יריבו הפוליטי ג'בריל רג'וב שהרש"פ תתפייס עם חמאס ושהיא תשתלב באש"פ.

גורמים מדיניים בירושלים אמרו בתגובה כי ישראל איננה מתערבת בעניינים הפנימיים ברש"פ ובמחלוקות בין בכירי הרש"פ.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי