האיום על תנועת חמאס

לראשונה מאז הקמתה, על ראשה של תנועת חמאס מרחף איום צבאי ממשי מצד ישראל למוטט את שלטונה ברצועת עזה. חמאס טוענת שהיא תצליח לנצח במלחמה וישראל תובס, המפתח לניצחון הוא בידי צה"ל, כל התקדמות בלחימה ברצועה מחלישה את חמאס.

תנועת חמאס ציינה בשבוע שעבר 36 שנים להקמתה, היא נוסדה באופן רשמי על ידי השיח' אחמד יאסין ב-14 בדצמבר 1987 ולראשונה היא עומדת בפני איום ממשי מצד ישראל לחסל את התשתית הצבאית האדירה שבנתה ברצועת עזה ולהרוג את הצמרת הצבאית שלה.

יחיא סינוואר, שעומד כעת בראש התנועה ברצועת עזה, היה בעת הקמתה ראש מנגנון הביטחון שלה שנקרא "מג'ד" ותפקידו היה לאתר משתפי פעולה עם ישראל ולחסל אותם.

ב-1988 פירסמה התנועה את האמנה שלה שבה אישרה כי היא חלק מתנועת "האחים המוסלמים" וקראה להשמדת ישראל.

האיום הישראלי לחסל את חמאס נתמך על ידי כמה מדינות במערב וגם על ידי כמה מדינות ערביות אשר חוששות להודיע על כך באופן פומבי אך הן מעבירות את המסר הזה בחשאי לארה"ב ולישראל, חמאס היא חלק מתנועת "האחים המוסלמים" אשר מוגדרת במצרים ובסעודיה כארגון טרור.

גורמים בחמאס אומרים כי זהו האיום המסוכן ביותר על התנועה מאז הקמתה ואם תצליח ישראל להשיג את מטרותיה ברצועת עזה התנועה עלולה גם להיחלש באופן משמעותי גם בשטחי יהודה ושומרון מכיוון שניצחון ישראלי יעודד אותה לפעילות צבאית אגריסיבית נגד חמאס ביהודה ושומרון.

עם זאת, בחמאס מביעים ביטחון כי ישראל תיכשל במלחמה ברצועת עזה וטוענים כי הפופולאריות של התנועה רק גברה בקרב הפלסטינים ובכמה ממדינות ערב מאז ה-7 באוקטובר.

ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמעיל הניה אמר ב-13 בדצמבר כי כל הנסיונות להקים הנהגה אחרת ברצועת עזה הם בגדר "אשליות".

האתגר הגדול של חמאס הוא לשרוד עתה את המתקפה הצבאית הנרחבת גם במחיר הכבד שמשלמים על כך תושבים ברצועת עזה, על פי נתוני משרד הבריאות הפלסטיני ברצועה שמזוהה עם חמאס, מספר ההרוגים במלחמה עד כה מתקרב במהירות ל-20 אלף איש ומספר הפצועים עבר את ה-50 אלף.

לכן, הנהגת חמאס מתנה את שחרור החטופים הישראלים בהפסקת המלחמה ונסיגה מלאה של ישראל לקו הגבול הבינלאומי כדי שתוכל להישאר בשלטון.

הנהגת חמאס בחו"ל מודאגת מההתפתחויות ויש לה ביקורת קשה על יחיא סינוואר,מנהיג חמאס ברצועה, אשר גרר את התנועה ואת הרצועה להרפתקה הצבאית המסוכנת הזו, הביקורת שלה נשמעת בחוגים פנימיים אך היא חוששת לצאת עמה בגלוי מחשש שתואשם בפגיעה במאמץ המלחמתי החמאסי.

הנהגת חמאס בחו"ל חוששת מחיסולה על ידי המוסד הישראלי לאחר איומים מפורשים של ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון גלנט וראש השב"כ רונן בר.

המוסד הישראלי הצליח בעבר לחסל את כל הנהגת ארגון "ספטמבר השחור" של אש"פ בחו"ל שעשה את טבח הספורטאים  הישראלים במינכן ב-1972, הוא גם חיסל כמה בכירים של חמאס בחו"ל אך נכשל בניסיונו לחסל בירדן ב-1996 את ח'אלד משעל שהיה אז ראש הלשכה המדינית של חמאס.

ישראל חיסלה בעבר שורה של מנהיגים בכירים של חמאס ברצועת עזה ובהם מייסד התנועה השיח' אחמד יאסין,עבד אלעזיז אלרנטיסי, אסמעיל אבו שנב ועוד, אולם לא הצליחה לחסל עד כה את מוחמד דף, המפקד העליון של הזרוע הצבאית של חמאס, המבוקש מספר אחת על ידי ישראל שניצל מ-5 ניסיונות התנקשות בחייו.

אם ההנהגה הנוכחית של הזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה, בראשותם של יחיא סינוואר, מוחמד דף תשרוד את המלחמה ואם היא תצליח להוציא לפועל עסקת חילופי שבויים גדולה עם ישראל שבמסגרתה ישוחררו כחמשת אלפים מחבלים, ביניהם כ-400 רוצחים יהווה הדבר ניצחון של חמאס, צה"ל והשב"כ  חיסלו עד כה במלחמה כמחצית מההנהגה הצבאית של התנועה.

ההנהגה של חמאס בחו"ל נערכת בינתיים גם לאפשרות שצה"ל יצליח להביס את הזרוע הצבאית ברצועת עזה והיא מביעה נכונות להתחלק בשלטון העתידי ברצועת עזה עם הרש"פ.

בכירים בחמאס מביעים נכונות להצטרף לאש"פ ומוכנים להיכנס למשא ומתן על כך עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.

נראה כי עכשיו הכל תלוי בהישגים של צה"ל ברצועת עזה, זהו המפתח לגורלה של תנועת חמאס, הדרג המדיני והביטחוני בישראל מביע נחישות רבה להשיג את מטרות המלחמה למרות הקשיים הגדולים ויש לו תמיכה ציבורית גדולה, הזרוע הצבאית של חמאס הכינה את המלחמה במשך שנים ובנתה מערך מנהרות ענק שהפתיע את ישראל ושבו מסתתרים אלפי מחבלים חמושים עמוק מתחת לאדמה.

האיום הישראלי מרחף על ראשה של תנועת חמאס, היעד הצבאי שקבעה ישראל למלחמה להרוס את התשתית הצבאית של חמאס ברצועת עזה ולחסל את הצמרת הצבאית שלה הוא אפשרי, מדובר בתהליך ארוך שייקח כמה חודשים אך הוא תלוי במידת הנחישות של הדרג המדיני והצבאי בישראל.

לכן , חמאס מנסה להרוויח זמן ככל האפשר בתקווה  שהלחץ הבינלאומי יעצור את ישראל, ככל שחולף הזמן וצה"ל ממשיך בלחימה ובהשמדת התשתיות הצבאיות של חמאס ברצועה האיום על חמאס גובר.

הערה:פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי