הפלסטינים לא יוותרו על הקווים האדומים שלהם

היועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי פירסם מאמר בעיתון סעודי המפרט את הראייה הישראלית של רצועת עזה אחרי המלחמה ואת אופי ההנהגה שצריכה לשלוט בה. התפיסה הישראלית שמוצגת במאמר היא נאיבית ומנותקת מהמציאות העזתית, תושבי הרצועה לא יוותרו על הקווים האדומים שלהם.

ראש הממשלה נתניהו מינה צוות מיוחד לגיבוש התפיסה הישראלית לשלטון ברצועת עזה ביום שאחרי המלחמה.

בראש הצוות עומדים השר צחי הנגבי והשר רון דרמר, הם מנסים לשרטט את ההנהגה הפלסטינית שצריכה לשלוט ברצועת עזה , ישראל מתנגדת לדרישה האמריקנית שברצועה תשלוט "רשות פלסטינית מחודשת" כדברי הנשיא ביידן.

העמדה הישראלית היא שהרש"פ היא תומכת בטרור, מושחתת ומאפשרת הסתה נגד ישראל במערכת החינוך שלה ובאמצעי התקשורת הרשמיים.

היועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי פירסם ב-21 בדצמבר בעיתון הסעודי "אילאף" טור מיוחד שבו התייחס למלחמה ברצועת עזה ולמה שצפוי ברצועת עזה אחרי תום המלחמה.

העמדה הישראלית, כפי שמתבטאת בדבריו של צחי הנגבי היא כלהלן.

א.שילוב הרש"פ ברצועת עזה יכול לקרות רק לאחר שהיא תעבור רפורמה יסודית.

ב. ישראל עשתה ועושה ככל שביכולתה כדי להימנע מפגיעה בחפים משפע.

ג. המלחמה בעזה תהייה ארוכה, אכזרית וכואבת אך ישראל תנצח.

ד.צריך לייצר מציאות חדשה ברצועת עזה בשילוב כוחות אזוריים ובינלאומיים.

ה. לישראל אין עניין לשלוט בעניינים האזרחים ברצועת עזה, דבר שמצריך שלטון פלסטיני מתון, גוף שנהנה מתמיכה ולגיטימציה עממית רחבה.

מי שמכיר היטב את רצועת עזה ואת תושביה וקורא את התפיסה שמבטא צחי הנגבי במאמרו, מתרשם כי ישראל, שצחי הנגבי מייצג אותה, מנותקת לגמרי ממה שקורה ברצועת עזה ומהתהליכים שהיא עברה בשנים האחרונות , במיוחד לאתר שתנועת חמאס השתלטה עליה בכוח בשנת 2007 וגירשה ממנה את הרש"פ.

כדי להקים שלטון פלסטיני מתון "שנהנה מתמיכה ולגיטימציה עממית רחבה" כפי שרוצה צחי הנגבי, צריך לקיים בחירות כלליות, אם יתקיימו בחירות כאלה בתום המלחמה מי שייבחר בהן תהייה תנועת חמאס, ואם ישראל תמנע את השתתפותה בבחירות היא תריץ מפלגות ומועמדי קש מטעמה בשמות אחרים ותנצח בבחירות.

אין לסמוך על שילוב כוחות אזוריים ובינלאומיים ברצועת עזה, האוכלוסיה המקומית לא תשתף עמם פעולה ויש סיכוי סביר שארגוני הטרור ינסו לפגוע בהם, במקרה הטוב גורלם יהיה כגורל חיילי כוח יוניפ"יל בדרום לבנון.

באשר לאפשרות שהרש"פ תעבור רופרמה רצינית, נכון לעכשיו הרש"פ מתנגדת נמרצות לכל הרפורמות שמציעה לה ארה"ב, לממשל ביידן אין שום כוח לאכוף רפורמות כאלה על הרש"פ, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס והחבורה המקיפה אותו אינם מוכנים לוותר על סמכויותיהם וכסאותיהם, ממשל ביידן מנסה כבר במשך השנתיים האחרונות לעשות רפורמות ברש"פ ללא הצלחה, מדוע שיצליח עכשיו דווקא בשנת הבחירות לנשיאות?

אין הבדל בין הרש"פ לחמאס בכל הקשור למטרה הסופית שלהן שהיא השמדת ישראל, תנועת חמאס אומרת זאת בגלוי באמצעות הסיסמא "פלסטין מהים עד הנהר" ואילו הרש"פ רוצה ליישם את תוכנית השלבים של אש"פ, דהיינו, נסיגה ישראלית לקווי 67, כולל ממזרח ירושלים, הקמת מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה ירושלים ופתרון בעיית הפליטים על ידי מימוש זכות השיבה על פי החלטה 181 של האו"ם המדגישה את זכות הפליטים לחזור לאדמותיהם ולרכושם בתחומי מדינת ישראל בשנת 1948.

כנראה שישראל מפנטזת על החלפת תושבי רצועת עזה בתושבים אחרים מסקנדינביה, כל עוד התושבים האלה נשארים ברצועה הם ידבקו בקווים האדומים של חמאס או של אש"פ, אין שום סיכוי שהם יקבלו את הקונספציה הישראלית.

ישראל תהייה בבעיה קשה גם אם תצליח בתום המלחמה למוטט את שלטון חמאס ולחסל את מנהיגיו, השאלה תהייה לידי מי למסור את השלטון.

רצוי מאוד שהדרג המדיני יתעמק היטב בסוגיה בעזרת מומחים המכירים היטב את השטח לפני שהוא מקבל החלטות, רצוי גם שהוא יגיע להבנות עם הממשל האמריקני בנושא, אחרת ייוצר מצב שלמרות הניצחון במלחמה ישראל לא הצליחה לשנות את המציאות הפליטית העגומה ותנועת חמאס תתאושש ותצמח מחדש על אפן וחמתן של ארה"ב וישראל.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי